Jag brukar addera lite protein och kreatin varje dag när jag tränar mycket. Visst går det att äta motsvarande mängd protein från vanlig kost, men att addera en shake till frukost är enkelt och billigt. Det underlättar också om man vill ha en hög procentuell andel protein och minska på fett i kosten. Jag var rätt skeptisk tidigare, men för mig så underlättar det kosten och jag inbillar mig jag har bättre återhämtning speciellt nu när jag passerat 50. Det senare kan ju förstås vara placebo men det finns ju vetenskapligt stöd för att man ibland behöver öka proteinintaget och åtminstone är det inte skadligt inom rimliga gränser. Även kreatin har positiva effekter inte bara för styrkelyftare utan verkar även ha effekt på uthållighetssporter.Inte bara kroppsbyggare...många som tränar tar proteintillskott...inget fel i det, men kanske inte nödvändigt.
Det ska mycket till innan jag kommer att ta till något tillskott.

Därför behövs sällan proteintillskott
Vem behöver egentligen proteindrycker? Tommy Lundberg, forskare i fysiologi, reder ut missuppfattningar om ett åsiktsberikat näringsämne.

Creatine supplementation and endurance performance: surges and sprints to win the race - PMC
Creatine supplementation is an effective ergogenic aid to augment resistance training and improve intense, short duration, intermittent performance. The effects on endurance performance are less known. The purpose of this brief narrative review is ...