Vattenrening

Hejsan,

Ska eventuellt vandra i sommar där det kommer vara ont om rent vatten. Funderar därför om det inte är dags att införskaffa någon typ av vattenrening. Efter lite googling och letande i trådar på utsidan så är jag osäker på vad jag ska ha? Finns en uppsjö av olika märken och filtertekniker, och till och med UV-rening. Känner att jag kan behöva en hjälpande hand.
Behovet är att kunna rena dricksvatten för två vuxna personer på medeltung vandring där vattnet primärt kommer tas ur sjöar och små bäckar. Troligen kommer vattnet inte vara grumligt i någon större utsträckning. Antagligen kommer vattnet egentligen vara fullt drickbart som det är, men efter en rejäl magsjuka i Kina för många år sedan efter att ha druckit vatten jag nog borde ha avstått så tar jag inga chanser.
Alternativ jag bland annat tittar på är

Tekniknörden i mig gillar ju att ha en uv-lampa med mig :) Men batterifrågan är en nackdel, samt att den kanske har större risk att gå sönder i fält?
Care Plus verkar smidig med stor kapacitet, men saknar kolfiltret som Lifestraw verkar ha. Och Salomon är billig.

Så vad katten ska man satsa på i dessa dagar? Jag har inga märkesspecifika flaskor som Nalgene utan brukar använda en tom 50cl läskflaska. Är heller inte bunden vid just Outnorth, även om länkarna ovan alla är där ifrån.
Tack för er hjälp!

//lasse
 
Ska du åka till långt utan möjlighet att köpa reserv frilter så köp ett extra .
Går ju även att göra egna förfilter av pet flaskor med sand och mossa så varar filtren längre på det köpta utr
Alt är väl att köpa vatten och bära med där det är de sämsta vattenkällorna.
Med solhatt och luftiga svala kläder och lite packning kan man ju klara sig på 2-3 L per dag
Köp Katadyn,Msr,el andra stora märken ,vid bil finns ju ett känt sv märke med soldriven UV rening men kanske för prof anv och för dyrt.
 
Sawyer squeeze. Inte mini eller micro.
Välj själv vilken flaska eller bag du vill ha.
Cnoc är bra bag.
Köp kolfilter å kör inline om du vill.
dvs använd som flaskfilter eller gravityfilter.
Mvh💕
 
Moderna hålfiberfilter tar i princip alla mikroorganismer, kolfilter behöver du bara om du tror vattnet är förorenat av kemikalier.

UV kräver väl oftast förfiltrering (vattnet får inte vara grumligt) och har rätt låg kapacitet tror jag.
 
Ja just ja, vattenreningstabletter som backup tappade jag bort i mitt inlägg.

Men poängen är väl att dessa hålfiberfilter som har kommit har gjort de flesta gamla typer av filter irrelevanta. Så de flesta gamla rekommendationer om filter kan man glömma.
 
Jag har ägt både msr miniworks, katadyn hiker och katadyn vario.
Det förstnämnda med keramiskt filter. Kan inte sätta igen så att det inte går att fixa, men medaljen baksida är att det går otroligt långsamt.
Hiker och vario har filterkasett i polyester eller nåt sånt. Går fort att filtrera, men har man otur så sätter det igen bortom all räddning.

Numer har jag hålfiberfilter, och det är svårslaget.
Billigt, snabbt, kompakt, kan fästas direkt på PET-flaska eller på slang, samt kan backspolas. Inför lagring backspolar man det med klorlösning och lägger det på hyllan. Inga delar som behöver torkas.

Har både Sawyer mini och micro. Mini finns numer med en variant som är gängad i båda ändar.
Mini är nog så långsamt att dricka direkt ur. Det fungerar helt OK, men det tar lite längre tid än vad som är "bekvämt".
Micro är tillräckligt snabbt.
Squeeze är snabbast och har längst livstid, men är större och tyngre.

Om du måste ha kolfilter och måste kunna dricka direkt från flaskan är sawyer mindre bra.
Om du bara ska filtrera från påse till påse i lägret kan du komplettera med ett löst kolfilter med slanganslutnig.
Om du inte behöver kolrening så är sawyer ditt bästa val.

Behöver du även ha bort virus?
 
Stoppa ner ett flergångsfilter för te eller kaffe och när/om vattnet är grumligt så filtrera innan det går genom det viktigare vattenfiltret.
Har man inte bråttom så kan det vara grundrutinen.
Pajar vattenfiltret så koka vattnet eller kör med vattenreningstablettet men för att de senare ska vara säkre bör vattnet flrfiltreras t ex med ett kaffefilter som redan ligger i packningen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.