Hur blir man bra på att jamma?

I Indian Creek går jag nästan uteslutande med tummen ut/upp

1644381456_f6e4521c28.jpg

(Foto Pär Lindholm)

1473614445_8d3c4eabea.jpg

(Foto Pär Lindholm)

http://www.flickr.com/photos/wiklund/3023299449/in/set-72157602320913982/

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag fuskar jag:)
Har kört länge med en fantastisk jamhandske från Northstar. 175:- löser alla dina problem, du får friktionsgummi på handryggarna! Både skonsamt och supereffektivt, därav tanken om fusk. Det är väl som när friktionsskorna kom och dom som körde med storskor muttrade.
Killarna på Northstar har lyckats gömma handskarna på bigwallsidan, "Triop Crack glove", det är väl därför inte alla har hittat dom.

Björn

En liten detalj som funkar rätt bra för mig:
Att krimpa innebär oftast att man 'drar nedåt' med handen/fingrar och att man har armen högt ovanför knoppen och mycket sällan nedanför. När jag jammar så drar jag oftast 'inåt' (för att undvika att 'ramla bakåt ur' sprickan), dvs att jag sällan har armen speciellt högt och i många fall under axelhöjd. Ett litet annorlunda tankesätt när det gäller viktfördelning...

inte bara händer

Gör som Jonas och andra skrev: topprepa, tejpa och träna.

Som med all annan klätterteknik gäller det dock att så småningom släppa fokus på händerna. När jammen väl sitter hyfsat så är det benen som transporterar dig uppåt. Att våga lita på fötterna och hitta en kroppshållning som tillåter dig rörelsefrihet är en viktig bit som ofta försummas!

John

Gör som Jonas och andra skrev: topprepa, tejpa och träna.

Som med all annan klätterteknik gäller det dock att så småningom släppa fokus på händerna. När jammen väl sitter hyfsat så är det benen som transporterar dig uppåt. Att våga lita på fötterna och hitta en kroppshållning som tillåter dig rörelsefrihet är en viktig bit som ofta försummas!

John

Amen! Klättrar man en handspricka har man fantastiska steg från fötterna. Ett ordentligt fotjam håller för drag och tryck i alla riktningar. Något som är väl värt att komma ihåg när man klättrar lite större storlekar. Storleken runt friend #3.5-#4 känns ofta svår för att man får dåliga jam med händerna, men så länge man kommer ihåg att fötterna är perfekta så brukar det gå bra.

Jag har letat efter litteratur i ämnet men den enda bra informationen jag hittat är ett relativt utförligt 20 sidor långt kapitel i John Longs bok "How to climb". Kanske är Mikes länkar bättre. Håll er undan från den urusla boken "Crack Climbing" av Gnade and Petro, även om titeln låter frestande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips