Hur blir man bra på att jamma?

Finns det nåt sätt att lära sig eller träna på jam?

När man kollar på filmer ser det så bekvämt ut när de jammar, men i verkligheten känns det som att huden håller på att åka av, samt att benen i handen håller på att gå av. Så... jag brukar undvika jams så gott det går, och bara crimpa på vad skit som helst som jag hittar längs sprickorna.

Är det en teknikfråga, eller är jag bara mesig? :(

Det verkar så mycket lättare att jamma än att klättra med fingertopparna.
 
jam vs krimp

Tja så här kan fingrarna se ut när man väljer små krimp i 1000m istället för de trevliga jamsprickorna som fanns att tillgå. Learn by pain funkar bra fråga Johan
 

Bilagor

  • B17434_009.jpg
    B17434_009.jpg
    49.3 KB · Visningar: 1,294
Bästa sättet att bli bättre på att jamma är väl att SLUTA att krimpa allt man kan i jamsprickorna!

Det kan ju framstå som att välja mellan pest och kolera, men det är ju bara för den oinvigde som inte förstår hur härligt det är att klättra.

Jag är dålig på att jamma, men två saker tror jag är bra att tänka på i början.
Dels så gäller det att jamma fast handen så hårt att den inte glider. Det gör ondare när den glider, än det onda som kan kännas av att man jammar fast den hårt...

Det andra är att på de leder man rimligen lär sig att jamma så räcker det att belasta jamhanden mindre än man tror. Man ska ju som regel inte hänga fritt i en jamhand i taget, utan som vid mycket klättring så kan man hålla lösare än man gör som nybörjare. (Börja alltså inte att träna i Separate Reality, eller ens Tor Line.)

En rimlig målsättning är väl att ge sig på jamsprickor av lagom nivå, att leda dem när man kan, men att då kanske tillåta sig att stå på de uppenbara steg som finns, att greppa de grepp som finns - men om man klättrar som tvåa, så kan man försöka överge steg och grepp och jamma för hela slanten.
 
Händerna

blir rätt hårda och valkiga med tiden har jag noterat på jammande klättare. Typ huden under hälen. Antar att det bara är att nöta och nöta.

Thure
 
Som vanligt, övning ger färdighet.

Jag vet inte var du bor, men är det i Göteborg/Bohuslän så är träningsmöjligheterna oändliga och jamförmåga dessutom nödvändigt ifall man skall komma upp för något.

Runt Stockholm så innehåller Grönbrinksberget fina jamturer i 5-6 registret. På litet längre avstånd så går det att jamma på Simonsberget i Tunaberg liksom i Ågelsjön (Norrköping).

Hur det är norröver har jag mindre pejl på.

I Stockholm så finns det numera även jamsprickor inomhus på K2.

Kan man väl jamma så är det en kraftbesparande teknik även om det kan vara litet smärtsamt ibland. Tejpning kan hjälpa. Tunna skor kan också göra fotjam smärtsamma.
 
Jamma är svårt. Och alla olika storlekar av sprickor passar olika händer bra. Det finns en del tips att använda sig av, men man kan inte bara läsa på och gå ut och tro att det kommer att fungera, man behöver nöta för det känns så onaturligt. Här är lite att läsa:

http://www.widefetish.com/pages/how_to.html
http://www.lackhead.org/jamming/

Bor i närheten av Stockholm? I så fall rigga ett topprep (antar att du ej vill pröva jamma på lead) på Vampyren i Runsa. När du har klättrat upp på hyllan så att du har sprickan framför dig så är det bara att sätta igång. Det går att klättra hela sprickan upp enbart med finger och handjams. Visst, det är jobbigare att klättra den med enbart jamming, men det är sånt du måste göra om du vill bli bättre på själva jamtekniken.

Som nämt så finns det en del i Grönbrinksberget men de jampartierna är ganska korta.
Vill du få en läxa i fingerjamming så kan du pröva Broken Leaper i Gåseborg. Många svordommar strömmade ur munnen på mig på den...
Som också nämnts är jamsprickorna inne på K2. För blivande jamaspiranter så finns ju sprickan längst till vänster på strukturväggen på bottenplan. Jag har sett en kille där klättra upp för den med enbart hand och fotjamming. Han använde inga steg eller grep utanför sprickan och gjorde inte en endaste layback, inte ens genom lilla taket, utan bara hand och fotjam hela vägen upp i lung och oansträngd stil, utan tejp. Mycket inspirerande! Så kläm på den och när du (som jag) stönar, stånkar, hänger i repet, gör laybacks halva vägen och svär som bara den, tänk på att det faktist är möjligt att jamma den hela vägen. Kom bara ihåg att du kommer inte att kunna göra det bara efter att ha läst på lite om jamming, du behöver nöta som alla andra.
 
0) Köp bekväma skor som du kan få på dig utan att tårna böjs inne i skorna.
1) Lär dig att tejpa jamhanskar. Det finns 5-6 olika sätt att tejpa hanskar, prova de olika sätten till dess du hittar ett sätt du gillar.
2) Ignorera idioterna som fnissar åt dina handskar och säger att de inte behövs. Innan du är riktig duktig på att jamma så är de nödvändiga för att du skall få tillräckligt många meter för att lära dig rörelserna.
3) Sätt upp ett topprep på en perfekt handspricka. Klättra sprickan 10-20 gånger utan att använda några krimps eller steg utanför sprickan.
4) Vila.
5) Upprepa steg 3-4 10 gånger.
6) Du är nu bättre än 98% av alla klättrare i Skandinavien, och bättre än 99,99998 % av alla klättrare i kontinentaleuropa på att jamma. Du behöver knappast kunna tejpa handskar längre.
 
Ok tack.

Jag tror att jag har försökt jamma med tummen upp, vilket inte alls funkar bra insåg jag - händer ingenting när man sänker armbågen.
 
Ok tack.

Jag tror att jag har försökt jamma med tummen upp, vilket inte alls funkar bra insåg jag - händer ingenting när man sänker armbågen.

Det där förstår jag inte. Iofs kan det vara lättare med sprickor där du kan jamma med tummen ner, men det är inte alltid man kan välja. Tummen upp eller ner varierar beroende på sprickan.
 
Ok tack.

Jag tror att jag har försökt jamma med tummen upp, vilket inte alls funkar bra insåg jag - händer ingenting när man sänker armbågen.

Jag sätter den överväldigande majoriteten av mina handjam med tummen upp (ut). Man når mycket längre. Jag sätter bara handjam med tummen ner (in) i nödfall om jag inte kan få jammet att fastna på annat sätt*. När man sätter tummen ner så blir rörelsemönstet mycket begränsat.

---
* Går sprickan diagonalt sätter man naturligtvis den ledande handen med tumme in, osv.
 
Det där förstår jag inte. Iofs kan det vara lättare med sprickor där du kan jamma med tummen ner, men det är inte alltid man kan välja. Tummen upp eller ner varierar beroende på sprickan.
Tänk dig en spricka som går mitt framför ansiktet på dig, och du kan precis få in en rak hand vertikalt i den (ej knytnäve tänk karate chop). Stoppar du in högra handen i den strax över huvudhöjd med tummen ner så märker du armbågen sticker ut. Den kan man använda som ett hävstång. Genom att vinkla ned den så vrider sig handen medurs och vill göra sig själv större i sprickan och därmed fastna bättre. Sätter du in handen i samma spricka över huvudhöjd med tummen uppåt så har du ingen hävstångseffekt alls då armbågen är vinklad rakt nedåt. Visst, ofta så finns det saker som handen kan fastna i så man kan ha tummen upp, och man når längre med tummen upp, men i en helt parallell och slät spricka där det inte finns något som handen kan fastna på (som i bilden nedan) och inte kan flexa så mycket med fingrarna så kan man behöva lite hävstångseffekt, iallafall om man inte är någon mästare. Om sedan sprickan lutar åt något håll så blir det mer eller mindre ett måste att ha översta handen i sprickan med tummen ner.
 

Bilagor

  • Atman.jpg
    Atman.jpg
    145.3 KB · Visningar: 1,413
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Djurmo Hykjeberget blir naturreservat 2016-09-30 Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
Sim Hur stor blir kraften på kilen? Klättring allmänt 26
hp83 När blir det klätterbart i Hälsingland? Klättring allmänt 0
Malvin82 Dynamiskt rep som blir statiskt? Klättring allmänt 4
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Barbara_C Vart kan man klättra i Västmanland? Klättring allmänt 6
JohnnyL Varför svettas man om fingertopparna.... Klättring allmänt 5
Trötter Hur kan man fira från ett sånt här ankare utan att lämna grejor Klättring allmänt 9
Mezzner Pitonger, vad ska man göra med dem? Klättring allmänt 40
takstol Vilka La Sportiva ska man välja? Klättring allmänt 14
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
magwo Behöver man dubbelrep på Lofoten? Klättring allmänt 8
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
LindLou Var får man tag på "västerviks föraren"? Klättring allmänt 3
Bettega Någon som vet var man hittar CCH Aliens i New York? Klättring allmänt 25
seon Hur tar man sig till Kalymnos utanför chartersäsongen? Klättring allmänt 5
lobo2me om man accepterar att falla behöver man inte? Klättring allmänt 18
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
ctve8n Berget man verkligen inte vill "bestiga" Klättring allmänt 4
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
fraewu Var börjar man? Klättring allmänt 8
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
Tuvesson Chamonix i början av maj, vad hittar man på ? Klättring allmänt 0
frejsan Hur toppar man? Klättring allmänt 7
RobRoc Vart köper man CCH Aliens billigast? Klättring allmänt 2
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2
mikaellowgren Var kan man klättra och bouldra inne i Oslo? Klättring allmänt 2
bergbom Vad kan man säga? Klättring allmänt 0
Mårten Motvind Nice - Chamonix, hur tar man sig därimellan? Klättring allmänt 1
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
Velcro Vart klättrar man utomhus i och runt Växjö? Klättring allmänt 2
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
brandmansmicke Multipitch på tre man Klättring allmänt 5
brandmansmicke Kan man klättra i Bulgarien? Klättring allmänt 0
radka Vart kan man hitta info om klippklättringens historia? Klättring allmänt 3
5.10 Vem Ska man tala med? Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.