Hög eller låg känga?

Hej!

Ny på forumet och kollar hur kunniga ni är där ute. :)

Jag fjällvandrade i min ungdom på Kungsleden från Abisko in i Norge samt vid Helags/Sylarna, en vecka i tält och stuga vid bägge tillfällena.

Då hade jag ett par välanvända Lundhags med högt skaft. Stadiga runt foten samt vattentäta upp på hela skaftet som hjälpte mig oerhört när jag skulle vada över bäckar!

Nu undrar jag: Vad är fördelarna/nackdelarna med respektive högt och lågt skaft?

Tänker på låga som tex Lundhags Ranger Mid, och höga som Lundhags Syncro Boot High eller gummistövlar. (Har i USA hittat jaktkängor med Gore-Tex som går över vaderna!)

Påverkas stabiliteten? Värme/svettning? Annat?
ALLA inlägg mottages med glädje!

MVH: Tomas

Personligen så får terrängen avgöra vilken typ av skodon jag väljer.

Oledat med risk för "träskmarker", blötmyr etc: Lite högre känga

Ledat eller torr terräng som t ex runt Keb: Låg trekkingsko. Att gå en vandring längs kungsleden med höga Lundhags skulle jag tycka kännas väldigt klumpigt.

Högalpin terräng, glaciärturer: Halvhög kontinental stabil känga med kant för stegjärn

Jag föredrar fodrade kängor med gore-tex och upplever i praktiken inga problem med att de skulle vara så svåra att få torra. För mig är de bekväma och behöver ej underhållas för att hålla tätt. Andra tycker dock annat så det är väldigt personligt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hög!

Alla mina kängor har haft höga skaft och alla har varit av märket Lundhags.
Senast jag köpte nya hade jag tänkt mej ett par med lägre skaft och kanske texmexmembran. Men inga lågskaftade kängor kändes sköna, alla var som att ha en hård kant mot skenbenet, det var inte skönt. Så butiksrundan slutade med inköp av ännu ett par högskaftade Lundhagare, Proffesional high, något annat ville inte mina fötter och ben finna sej i att på sej...

De är och har varit mycket bekväma ända sen första turen. Trots att jag bara hade gått några få kilometer med dem hemma före en veckolång fjälltur, fick jag inga skavsår eller andra obehag i fötterna.

Höga skaft gör ju att man klarar något djupare passager genom vatten innan man måste ta av sej om fötterna. För stabiliteten runt vristen tror jag inte det spelar någon roll om skaften är höga eller låga. Jag snörar aldrig mina kängor ända upp... Men det viktigaste är nog ändå att välja det som känns bekvämast på ens egna fötter.

Hälsningar BrittMarie

En nackdel med höga kängor är att det kan ge problem med benhinnan (enligt egna uppfattningar).
Men stabilare blir det, helt klart.

Annars kan man faktiskt köpa höga kängor och skippa snörning ända upp.

Höga

Föredrar höga kängor då jag tycker de blir stabilare. Samtidigt kan jag dra ned goretexbyxorna över kängorna och knäppa igen ordentligt runt vristen och snabbt som tusan sätta ned foten i vatten som är betydligt djupare än kängan och klara mig fint.

Halvhöga...

Jag kör med halvhögt, dvs kängor med GTX som går upp över vristen, ivarjefall vid fjäll/skogsvandring.
Detta på grund av att dels på grund av att man kan gå genom grundare vattensamlingar utan att bli blöt och att de hjälper och stödjer vristen i terrängen.

För något år sedan vandrade jag runt norra delen av Gotland, det gjorde jag i ett par Merrel sandaler som enda skodon, men då var det väg och lätt terräng.

Båtluff två veckor från Arholma till Utö med ny ö varje dag gjordes i ett par låga Salomon trekking skor.

Således, olika vandringar, olika på fötterna.
Sedan när det kommer till vad i fjällen, så är jag fiskare med vadarstövlar, så det fixar de flesta vaden (dock inte i sommras tyvärr...)

För något år sedan vandrade jag runt norra delen av Gotland, det gjorde jag i ett par Merrel sandaler som enda skodon, men då var det väg och lätt terräng.

Gotland är en fantastisk ö, den är bara så flack att den högsta punkten över havet är någon kulle hög.
Enda som har hållit mig från att bara ha sandaler på Gotland är att jag lätt vrickar fötterna.

Fotboll, innebandy och fensimning har gjort att mina vader inte passar i ett par för höga kängor (för att inte tala om gummistövlar!) eftersom de blir så tighta. Känns som om vaden inte kan expandera som den vill då. Så jag är hänvisad till lägre kängor men hittills så känner jag inte att jag har behövt så höga kängor. När jag ska vada tar jag ändå av mig kängorna och på mig gympaskorn/sandalerna...

Gotland är en fantastisk ö, den är bara så flack att den högsta punkten över havet är någon kulle hög.
Enda som har hållit mig från att bara ha sandaler på Gotland är att jag lätt vrickar fötterna.

Japp och att den var flack och jag inte tänkt klättra i några kalkstensformationer samt att 80% av vandringen var på vägar så valde jag sandaler. Hade inte en regndag under 14 dagar, hade det regnat så hade sandalerna snabbt torkat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips