Gore tex eller vanlig känga

Din fråga må vara seriös men M90 kängan är det näppeligen.
På min tid körde vi mest med Lundhags, Graninge och Jörn. Mgn för dem är gummerad fotdel och ofodrade, dvs de kan torkas i fält. Behöver mer säjas?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har inte fördjupat mig i ämnet men har några funderingar.

Dessa cellgummikängor. Borde det inte bildas väldigt mycket kondens i dem?

Har testat Lundhags och tycker att de mest liknar hala/vaxade plankor med en helt slät inre form. Min fot gled runt inuti kängan som om det var dags för svenska glidmästerskapet. De är dessutom helt platta inuti. Utan någon typ av anatomiskt inlägg och tjocka strumpor så verkar de vara helt obrukbara. Vet inte om det är något fel på min fot, men jag hade hellre gått barfota.

Jag kan tänka mig att ungefär samma gäller Jörnkängan?

Gore-tex och liknande anser jag är ett överreklamerat jippo. Det finns inte en chans att en fot kan vara torr inuti en sådan känga när man anstränger sig. Så frågan är vad som är värst. Bli blöt från insidan (kondens) eller från utsidan. Egentligen är det skitsamma.

Jag lutar mer åt en helt vanlig läderkänga som är någorlunda styv och med bra sula/grepp i varierande terräng. Frågan är om det finns någon sådan på marknaden? ;)

~Paul~

Jag lutar mer åt en helt vanlig läderkänga som är någorlunda styv och med bra sula/grepp i varierande terräng. Frågan är om det finns någon sådan på marknaden? ;)

~Paul~

kanske en m90 känga :)

eller så går du in på bbfab.se och beställer dig ett par 59ór för 149:- mitt andra par börjar bli ingått nu och dom är faktsikt inte heller helt fel. dock ser man ju ut som åsa nisse, men till det priset är det ju svårt att ha allt för höga krav

Har inte fördjupat mig i ämnet men har några funderingar.

Dessa cellgummikängor. Borde det inte bildas väldigt mycket kondens i dem?

Har testat Lundhags och tycker att de mest liknar hala/vaxade plankor med en helt slät inre form. Min fot gled runt inuti kängan som om det var dags för svenska glidmästerskapet. De är dessutom helt platta inuti. Utan någon typ av anatomiskt inlägg och tjocka strumpor så verkar de vara helt obrukbara. Vet inte om det är något fel på min fot, men jag hade hellre gått barfota.

Gore-tex och liknande anser jag är ett överreklamerat jippo. Det finns inte en chans att en fot kan vara torr inuti en sådan känga när man anstränger sig. Så frågan är vad som är värst. Bli blöt från insidan (kondens) eller från utsidan. Egentligen är det skitsamma.

~Paul~

I alla skor beroende på din fots svettning bildas det fukt. Hur du avleder denna skapar din relativa komfort. Strumpor/fotlappar eller skohö, som i allt annat är det en fråga om material, omsorg och passform.
Snabbast att torka är skohö, rena yllesockar långsamast. Helsyntet mycket snabb och halvsyntet, väl torkbart i fält. Fotlappar är relativt snabbtorkande.
Strumpor och iläggssulor torkas lättast uppe på låren under marsch, eller vid gott torkväder utanpå ryggsäcken. (Stora säkerhetsnålar)
Dina läderkängor överlever inte första myrmarken innan de är helblöta.
Bondeförbundare av olika fabrikat och utförande brukas av proffs därför att de fungerar. Till skillnad från mycket annat.

Lundhags/Jörn är mitt tips. Kan torkas i fält och som flera andra skrivit, bättre att ha ett foder som ligger i strumplådan när det inte används ;).

Förresten, får du tag i fotlappar så testa, rekommenderas!

...varken Lundhags eller Jörn krymper längre, de har innersula av syntet numera...

//J

haha.. men gro då, har ditt konto blivit kapat av ett troll?

Nope skogsbonden, inte än. Tycker bara det är för mycket gnäll hela tiden. Som ordförande Mao sa "man måste knäcka några ägg för att göra en omelett". Eller om det var en kaka eller nåt sånt. Strunt samma.

Tänk dig själv att göra gröntjänst med halmfodral pälsmantel som förstärkningsplagg och starrfodrade mockasiner på fötterna, hade man haft mage att gnälla över dåliga skor sen?

.....

.....
~Paul~
Nej. Hälen sitter fast i Jörnkängan, medan tårna har fritt spelrum.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips