Gore tex eller vanlig känga

Din fråga må vara seriös men M90 kängan är det näppeligen.
På min tid körde vi mest med Lundhags, Graninge och Jörn. Mgn för dem är gummerad fotdel och ofodrade, dvs de kan torkas i fält. Behöver mer säjas?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har inte fördjupat mig i ämnet men har några funderingar.

Dessa cellgummikängor. Borde det inte bildas väldigt mycket kondens i dem?

Har testat Lundhags och tycker att de mest liknar hala/vaxade plankor med en helt slät inre form. Min fot gled runt inuti kängan som om det var dags för svenska glidmästerskapet. De är dessutom helt platta inuti. Utan någon typ av anatomiskt inlägg och tjocka strumpor så verkar de vara helt obrukbara. Vet inte om det är något fel på min fot, men jag hade hellre gått barfota.

Jag kan tänka mig att ungefär samma gäller Jörnkängan?

Gore-tex och liknande anser jag är ett överreklamerat jippo. Det finns inte en chans att en fot kan vara torr inuti en sådan känga när man anstränger sig. Så frågan är vad som är värst. Bli blöt från insidan (kondens) eller från utsidan. Egentligen är det skitsamma.

Jag lutar mer åt en helt vanlig läderkänga som är någorlunda styv och med bra sula/grepp i varierande terräng. Frågan är om det finns någon sådan på marknaden? ;)

~Paul~
 
Jag lutar mer åt en helt vanlig läderkänga som är någorlunda styv och med bra sula/grepp i varierande terräng. Frågan är om det finns någon sådan på marknaden? ;)

~Paul~

kanske en m90 känga :)


eller så går du in på bbfab.se och beställer dig ett par 59ór för 149:- mitt andra par börjar bli ingått nu och dom är faktsikt inte heller helt fel. dock ser man ju ut som åsa nisse, men till det priset är det ju svårt att ha allt för höga krav
 
Har inte fördjupat mig i ämnet men har några funderingar.

Dessa cellgummikängor. Borde det inte bildas väldigt mycket kondens i dem?

Har testat Lundhags och tycker att de mest liknar hala/vaxade plankor med en helt slät inre form. Min fot gled runt inuti kängan som om det var dags för svenska glidmästerskapet. De är dessutom helt platta inuti. Utan någon typ av anatomiskt inlägg och tjocka strumpor så verkar de vara helt obrukbara. Vet inte om det är något fel på min fot, men jag hade hellre gått barfota.

Jag kan tänka mig att ungefär samma gäller Jörnkängan?

Gore-tex och liknande anser jag är ett överreklamerat jippo. Det finns inte en chans att en fot kan vara torr inuti en sådan känga när man anstränger sig. Så frågan är vad som är värst. Bli blöt från insidan (kondens) eller från utsidan. Egentligen är det skitsamma.

Jag lutar mer åt en helt vanlig läderkänga som är någorlunda styv och med bra sula/grepp i varierande terräng. Frågan är om det finns någon sådan på marknaden? ;)

~Paul~

I alla skor beroende på din fots svettning bildas det fukt. Hur du avleder denna skapar din relativa komfort. Strumpor/fotlappar eller skohö, som i allt annat är det en fråga om material, omsorg och passform.
Snabbast att torka är skohö, rena yllesockar långsamast. Helsyntet mycket snabb och halvsyntet, väl torkbart i fält. Fotlappar är relativt snabbtorkande.
Strumpor och iläggssulor torkas lättast uppe på låren under marsch, eller vid gott torkväder utanpå ryggsäcken. (Stora säkerhetsnålar)
Dina läderkängor överlever inte första myrmarken innan de är helblöta.
Bondeförbundare av olika fabrikat och utförande brukas av proffs därför att de fungerar. Till skillnad från mycket annat.
 
Lundhags/Jörn är mitt tips. Kan torkas i fält och som flera andra skrivit, bättre att ha ett foder som ligger i strumplådan när det inte används ;).

Förresten, får du tag i fotlappar så testa, rekommenderas!

...varken Lundhags eller Jörn krymper längre, de har innersula av syntet numera...

//J
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

gro

Avslutat
haha.. men gro då, har ditt konto blivit kapat av ett troll?

Nope skogsbonden, inte än. Tycker bara det är för mycket gnäll hela tiden. Som ordförande Mao sa "man måste knäcka några ägg för att göra en omelett". Eller om det var en kaka eller nåt sånt. Strunt samma.

Tänk dig själv att göra gröntjänst med halmfodral pälsmantel som förstärkningsplagg och starrfodrade mockasiner på fötterna, hade man haft mage att gnälla över dåliga skor sen?
 
.....
Har testat Lundhags och tycker att de mest liknar hala/vaxade plankor med en helt slät inre form. Min fot gled runt inuti kängan som om det var dags för svenska glidmästerskapet. De är dessutom helt platta inuti. Utan någon typ av anatomiskt inlägg och tjocka strumpor så verkar de vara helt obrukbara. Vet inte om det är något fel på min fot, men jag hade hellre gått barfota.

Jag kan tänka mig att ungefär samma gäller Jörnkängan?
.....
~Paul~
Nej. Hälen sitter fast i Jörnkängan, medan tårna har fritt spelrum.

Raskesven
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.