Hjälp! Val av dunjacka!

Dunjacka kontra dunparka

När man börjar göra en kravspec är det alltid gott att göra en analys av vad är det man önskar och kan man i klimatet i fråga klara sig utan ofodrade skalplagg....
Viken på en dubbel, varm men bylsig dunjacka liggger på under kilot förutsatt att det är gott dun i den En med skalyttertyg men fortfarande bylsig ligger på ca 1,5-2kg. Icke bylsiga av modekvalitet är som värmeplagg inte intessanta anat än som duntröjor, se ett annat plagg. Modemässigt skurna brukar finnas korta och thigta, passar fint i solen på Skicafét....
Valet är alltid köparens men att tänka till före är gratis......
//J
 
Klättermusen Liv innanför en skaljacka. Varmt, vind- och vattentätt!

Är inne på samma linje. Det finns en uppsjö av jackor och västar -både av dun och syntet- som passar under skaljackan. Jag har denna vinter valt en tunn syntetjacka under skalet och det fungerar riktigt bra. Blir det riktigt kallt åker dunjackan på, men då behöver man ju inte fundera på fukten...
 
Jag har valt att köra på hild (liv fast med hellång dragkedja, syntetloft och obetydligt tyngre) just för att den antagligen kommer att användas när det är -5 eller -10 såväl som när det är -25 och de första 10 graderan under nollan är som bekant fortfarande luften (då och då) fortfarande ganska fuktig.

Trådstartarens krvspec går inte att uppfylla, sntingen så delar man upp det i två plagg eller så tänker man om vad gäller packbarheten.

Så länge det inte är risk för smält nederbörd kan man må mycket gått i en tenson himmalaya.
 
Håller med

om att det är mera allround med en regnjacka utanpå en lätt dundito.

Vi köpte en RAB dunjacka till min äldsta dotter via nätet före Jul som föll mycket väl ut. Betydligt rimligare priser om man som vi beställer från UK. http://www.towerridge.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=7_37&products_id=499 Totalkostnad med frakt 131 £

Snygg suverän huva och ett tyg som förefaller vara något fukttåligt men inte testat i regn ännu.

Men denna är snäppet mer avancerad http://www.towerridge.co.uk/index.php?main_page=product_info&products_id=501

Thure
 
Och jag är äckligt nöjd med min Montbell Down Inner Parka under vanliga skaljackan, värmer skönare/snabbare än en fleece och gör ändå inte att man blir toksvettig.
Mer flexibelt än en ren dunjacka och ett bättre alternativ för mig, men det var ju inte det trådstartaren sökte, utan han ville ju ha allt-i-ett.
 
Liksom flera har skrivit

Dunjackan är ett värmeplagg för mer eller mindre stillsittande i rejäl kyla. Min Fjällräven Expedition har därför hållt mig varm i allt från -10 till - 42. Och i de temperaturerna är det sällan blött.... Vindskydd? Tja är det snöstorm så är jag antingen på väg någonstans (för varmt med dun) eller är i tältet/vindsäcken (vindtäthet ointressant).

Ta en kik på Klättermusens MassFlow-tankar (http://www.klattermusen.se/start.php?lang=SE) så får du många bra tips. Av egen erfarenhet vet jag att Mithril (MFR 0,5) är vindtätare än många billigare vindtäta flecce. Deras MFR2-fleece håller ställningarna mellan MFR 0,5 och dunjacka ypperligt.
 
En Fjällräven Expedition skulle iaf jag klassa som "bylsig" enligt trådstartarens första inlägg, men den är å andra sidan skön att ha om det blir riktigt, förj-la kallt!

Jag skulle föreslå en halvtjock, regntät dunjacka, vilket kan fås på http://phdesigns.co.uk/
Denna är helt vattentät:
http://www.phdesigns.co.uk/product_...d=268&osCsid=8114b99e5339c7d35fa0cc0e609f0604

och denna är vattenresistent:
http://www.phdesigns.co.uk/product_...id=98&osCsid=8114b99e5339c7d35fa0cc0e609f0604
 
Jag har själv en Liv som jag är nöjd med. Jag har dock inte varit under -10 grader. Är det någon som vet hur kallt det blir när den inte fungerar som rastplagg vid en längre rast ca 45 min?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...