Hjälp! Tentipi

Hejsan!

Nu när hösten och vintern knackar på dörren så funderar jag på om man kanske skulle skaffa en kåta. Har kikat runt och det ser ut som om en tentipi skulle passa bra. Men innan jag bestämmer mig så har jag lite frågor...

De två modellerna som jag kikat på är Zirkon 5 lätt och Zirkon 5 bp. Det är ju i stort sett samma kåta. Skillnaden är väl materialvalet.

•Man vill ju såklart kunna elda och funderar därför på vilken av de två man ska välja. Man vill ju inte att en liten eldloppa ska bränna söner tältduken.. Funderar därför om lätt-varianten klarar en eld i mitten? Eller måste man ha en spis med? Känns jobbigt att bära med. Alltså hur är tältväven. Som jämförelse har jag ett 20 år gammalt hilleberg-tält och ett nyinköpt fjällräven-tält.

•Helst ska ju kåtan hänga med på kortare vandringar. På så sett så är det ju bättre med lätt-varianten. Den är ju hälften så tung (4 kg) som bp-varianten (8 kg). Men om man måste släpa med en spis till lätt-varianten kanske man ska satsa på det tyngre...

•Går det att få ned i ryggsäcken? Jag har en kajka 75 och vill gärna kunna bära med mig kåtan. Hur stort ät tältet nedpackat?

•Och slutligen, Har ni något tips på liknande eller bättre kåtor? Vad använder ni själva?

Tack på förhand!
 
Innan vi köpte vår BP Moskoselkåta storlek 7 för nått dussin år sedan så testade vi lättviktsvarianten. (Tentipi hette Moskoselskåtan tidigare.) Vi tyckte det var mörkt och prassligt inne i lättviktskåtan i varje fall med innertältet. Så vi valde BP och är mycket nöjda och har använt kåtan huvudsakligen vid basläger och paddling med familjen och scoutaktiviteter.

Men skall du vandra är det inte lika självklart. Jag tror att de flesta Tentipiköpare väljer BP.

Det finns en mkt faktaspäckad tråd på Utsidan som heter tältkåta. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644

Där står det mesta du kan tänkas vilja veta.

Thure
 
Tack för hjälpen! Tror det blir lättvarianten i alla fall.

Tänkte kolla om ni tror att denna kamin skulle passa? Behöver man något värmeisolerande material där skorstenen möter tältduken eller är det bara tuta och köra?
 

Bilagor

  • Screenshot_2015-10-13-08-28-34.jpg
    Screenshot_2015-10-13-08-28-34.jpg
    35.5 KB · Visningar: 995
Kanske behöver du ett extra rökrör för att nå upp en bit ovanför toppen på din kåta. nån form av ytterrör vid genomföringen genom tältduken är bra även för att det kan komma in luft den vägen som kyler ytterröret och värmer upp tilluften.

Föreslår att du i första hand lägger dina frågor i den gamla tråden så hittas frågor och svar lättare av alla andra som är intresserade.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.