hjälp mot skoskav

Elastoplast!!!

Har användit Elastoplast (8 cm bred) under mina vandringar genom åren.
Det är den tejpen som jag tycker sitter kvar bäst på foten under längre strapatser.

Tips:
Värm upp tejpen med handen/händerna efter att du satt dit den på foten så sitter den kvar bättre!

//Mikael
 
Tips på fotsalva

Jag har upptäckt "Apotekets fotvårdssalva" blå sjöstjärna på tuben.
Suveränt skön, den använder jag varje morgon i ett par veckor innan själva vandringen.
F.ö. instämmer jag med att strumpor och leukoplast är viktigt.
Yvonne
 
Re: Re: Läs tidigare trådar

-Patric-; sa:
thureb; sa:
Gå gärna med skorna varje dag ett par veckor innan vandringen så att huden hinner tjockna.

Thure

är det inte just detta man vill undvika? förhårdnader på fötterna är en fribiljett till fotproblem?

Det är nog individuellt skulle jag tro. Knölar och förhårdnader är säkert inte att föredra. Men en lite mer härdad och hård hud runt om på fötterna funkar för mig bättre än "babymjuka" fötter. Där huden är tunn är den ju också ömtålig. Jag håller som bäst på att "gå in" mina fötter inför årets fjällvandring - har på mig kängorna så fort jag ska ut och gå. Om fötterna är vana vid kängorna får man ju inte skoskav lika lätt. Så funkar det i alla fall för mig :)
 
Re: Re: Läs tidigare trådar

-Patric-; sa:
är det inte just detta man vill undvika? förhårdnader på fötterna är en fribiljett till fotproblem?

Svårt att ge något generellt svar. Men förhårdnader i sig t ex i hålfot på och runt fotknölar och på hälsenan ger ju nötningsskydd som t ex valkar i händerna.

De problem som förhårdnader på fötterna kan ge är t ex självsprickor om förhårdnadena blir riktigt tjock t ex i kanten av hälen. Då är det bra förebyggande att minska tjockleken av förhårdnaden.

Thure
 
Re: Re: Re: Läs tidigare trådar

thureb; sa:
-Patric-; sa:
är det inte just detta man vill undvika? förhårdnader på fötterna är en fribiljett till fotproblem?
Svårt att ge något generellt svar. Men förhårdnader i sig t ex i hålfot på och runt fotknölar och på hälsenan ger ju nötningsskydd som t ex valkar i händerna.
Instämmer. Mina fötter är babymjuka by default (fotsvett?!?!?) och jag får lätt skavsår oavsett skor. Min flickvän har däremot stenhårda fötter, och får aldrig skavsår. Därav har jag dragit samma slutsats, att förhårdnader är bra så länge de inte leder till att huden får veck och spricker.
 
Dubbelsockor + Duoderm + Fixomull

Flera föreslår dubbla sockor, och jag håller med. Kör dock själv gärna med en innersocka som i sig är dubbel (finns på löparaffärer men också ibland på typ Intersport). Då glier tyg mot tyg isf tyg mot hud. Det finns ett lite dyrare märke som är helt suveränt (ja, jag borde komma ihåg vad de heter med det gör jag inte... sorry!) och de lite billigare från Bola. De förstnämnda har en helt platt söm, de andra vränger jag ut och in så att sömmen i tån kommer utåt. Utanpå detta en "tjocksocka" med mest ylle i.

Som förebyggande drar också jag en lång leukoplast (den med röd förpackning) från under hälen och upp en bit mot vaden (får ibland skav av kängskaftet långt upp på hälsenan), som inte byts förrän den trillar av. Ett par små snitt i kanten gör att det är lättare att få bra passform över hälsenan.

Utöver detta är det viktigaste god hygien. Alltså under vandringen: ta av kängorna och lufta dem och fötterna vid varje lite längre rast (typ en fm, lunch och em). Tvätta fötterna varje kväll och (tycker jag) smörj in dem med t.ex. redan nämnda Apotekets fotsalva som finns i pyttig reseförpackning. Ta ur innersulorna ur kängorna på kvällen, så torkar de bättre.

Om skavsår ändå uppstår är Compeed bra, men ännu bättre är de stora plattor man kan köpa på Apoteket och själv klippa till (Duoderm, finns tjockare och tunnare, jag rekommenderar de tjockare) och som sedan täcks med en större bit Fixomull så att de sitter ordentligt (glöm inte att ta med en liten sax). Funkar även under trampdynor, på tår etc. Om man får skavsår och förbinder dem "under färd" är det bra att byta till torra strumpor också, så sitter förbandet kvar bättre.

God tur!

:) /Lotta
 
Re: Re: Re: Läs tidigare trådar

thureb; sa:
-Patric-; sa:
är det inte just detta man vill undvika? förhårdnader på fötterna är en fribiljett till fotproblem?

Svårt att ge något generellt svar. Men förhårdnader i sig t ex i hålfot på och runt fotknölar och på hälsenan ger ju nötningsskydd som t ex valkar i händerna.

De problem som förhårdnader på fötterna kan ge är t ex självsprickor om förhårdnadena blir riktigt tjock t ex i kanten av hälen. Då är det bra förebyggande att minska tjockleken av förhårdnaden.

Thure

joo.. men, valkar i händerna är ju oxå mest bekymmer, jag får mycket valkar av mitt farmande och skrotlyftande.. Men till viss del kan jag nog hålla med om att en viss "härdning" av fötterna kan vara positiv även då jag som fallskärmsjägarsoldat(går långt och bär skittungt) fick lära mig nyttan av fotvård och demontering av ALLA förhårdnader då detta skapar fotproblem och är värre för en fallskärmsjägarsoldat än en skottskada, nästan i alla fall, dåliga fötter = oduglig soldat.. Sedan så kan man inte bortse från det genetiska arvet i form av bättre eller sämre lämpade fötter därför är beskrivningar av enskilda personers fötter irrelevanta. Av mina ca: 100 soldatkompisar så hade vi mer eller mindra fotproblem, vissa som jag hade inga problem medans andra hade betydligt värre problem trots likriktingen på fotvård, skodon, tejp, strumpor och mängd vikt på axlarna.. MEN enligt erfarenheten av fotvandring med tung packning så hävdade våra befäl att fotvård var prio nummero uno ;)
 
Studier

De flesta studierna av skavsår har gjorts på militärer.

Att minska fukt på huden är effektivt. De som har mindre fotproblem har ofta mindre fotsvett. Deodoranter kan minska fotproblem men kan också ge irritation hos en del individer.

Att jobba förebyggande och att ofta inspektera fötterna tror jag är A och O även om den militära ordningen med samma åtgärder för alla är mig lite främmande.

Thure
 
Re: Studier

thureb; sa:
Att jobba förebyggande och att ofta inspektera fötterna tror jag är A och O även om den militära ordningen med samma åtgärder för alla är mig lite främmande.

Thure

jo, men det finns en praktisk orsak till militär likriktning.. det e å andra sidan inget vi behöver gå in på här..


i alla fall.. sköter man inte sina fötter så är chansen nog större att man sitter å tejpar sina blödande fötter.. fila, smörja och klippa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.