hjälp mot skoskav

Pröva absolut torr. När foten får vara fuktig en längre tid blir den som ett russin. Skav ökar om det som skavs är fuktigt så om man kan eliminera fotsvetten är man en bra bit påväg.
Sen är det som alla andra sagt: Tejpa innan, inte efter. Tejpar man efter med leukoplast, lägg en remsa med klistret utåt så det inte fäster på blåsan. Tejpa sedan som valigt utanpå.
Kör dubbla strumpor. Två tunna funkar fint i moderna kängor.
Se till att inte ha nå problem med naglarna. Har man t.ex. nageltrång så kan man råka ut för att man trycker åt nåt håll i kängan som ger upphov till skav.
Gå en dag ordentligt utan att tejpa så du får ordentliga blåsor. Kom ihåg vart dom satt och tejpa bara de områdena vid senare vandringar. Tejpar man mer än nödvändigt riskerar man att själva tejpningarna börjar skava.
go tur/Sulan

Hàll fötterna torra! Blöta fötter = skoskav.

"Inifràn"

-anvánda strumpor av material som absorberar svetten frân fötterna och som torkar snabbt
- byt med extra sockor med jámna mellan rum under marchen och làt dem torka
- anvánd ilággsula med abosorberande och snabbtorkande material nármast foten samt med med lufthàl
- byt med extra ilággsula med jámna mellanrum under marchen och làt torka

"Utifrân"
Kängan bör vara sà pass vattentát som möjligt, samt bór man anvánda damasker eller liknande om det finns risk för att det kan komma in fukt genom skaftet

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack

Nu är jag tillbaka från min vandring (och har klarat mig nästan helt från skavsår!), så jag tänkte passa på att tacka för alla bra tips jag har fått.

/Johanna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips