Hjälp med tältval!

Erfarenheter av Arctic Alpine Design WBT 2

Nu har jag så äntligen fått prova Northstars Arctic Alpine Design WBT 2 och måste säga att det är väldigt bra och mycket tält för pengarna! Tipsade min polare som skaffade ett inför vår cykling genom Nordnorge och Norrland. Mitt intryck är att det är välgjort, rymligt för två så ett ett barn kan få plats, lätt att resa då bågkanalerna är rymligare än på HB. Men jag är kluven till ha öppningen på ena sidan. Bra om absiden är full med utrustning men ett aber att bli väckt! ;)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hoppas inte det är för sent att inflika med en WBT2 fråga!

.... Jag är nyfiken på hur tältet klarar av vintern. Någon med erfarenheten?

Många tack på förhand!

Ingen som kan lägga upp lite fina bilder på wbt 2 ?
Skulle vara kul o se tältet på bild ute i naturen.

/Samel P

Hej,
Här kommer lite bilder på tältet.
Första bilden är från Alta i nordnorge. Dom andra är från Umeskogen.
Tältet är ganska hafsigt uppsatt. Går att få bra mycket bättre spänn om så önskas.

/Love

Bilagor

• RIMG0524.jpg
    RIMG0524.jpg
    39.1 KB · Visningar: 1,670
  • RIMG0023.jpg
    RIMG0023.jpg
    65.9 KB · Visningar: 1,721
  • RIMG0025.jpg
    RIMG0025.jpg
    64.6 KB · Visningar: 1,770
  • RIMG0073.jpg
    RIMG0073.jpg
    44.7 KB · Visningar: 1,575
Tack så mycket, bilder uppskattas verkligen! Kul o äntligen se lite foton på wbt 2:an :)
Tror faktiskt du e den första som postar bilder på den.

Jag vet att wbt 2 är en väldigt bra tält då jag har en wbt 3 som jag är supernöjd med.
Sitter o funderar på om jag ska köpa en wbt 2 för mina solo vandringar. Men just nu lutar det lite mer mot deras nya tält veloce då den enbart väger 1.7 kg. Det enda jag funderar på är om veloce håller ifall man råkar ut för stormbyar uppe i sarek. :)
Samtidigt så känns det som att veloce passar bättre än wbt 2 på vandringar här nere i hemtrakterna , fagersta västmanland

/Samuel P

Står oxå i valet och kvalet mellan wbt2 och bergans kompakt light. Bergans verkar vara lite större när man jämför måtten och det väger bara 300 gr mer än wbt. Till er som har erfarenhet: Är det värt den där extra 500-lappen för att få ett lättare tält om det billigare är större?
Mvh Linda

Står oxå i valet och kvalet mellan wbt2 och bergans kompakt light. Bergans verkar vara lite större när man jämför måtten och det väger bara 300 gr mer än wbt. Till er som har erfarenhet: Är det värt den där extra 500-lappen för att få ett lättare tält om det billigare är större?
Mvh Linda

Det beror väl på vad du prioriterar mest, vikt eller storlek. Nu vet jag inte riktigt vilken storlek som är är större på bergans, men är man lång är det ju skönt med ett långt tält, med hög takhöjd så man kan sitta upp utan att slå i tältet. 300gr är ju nästan ett halvt kilo men jag skulle nog inte välja ett dyrare för 300gr mindre vikt.

Jag rekommenderar alla jag kan att inte snåla på komforten och inte heller på sina naturupplevelser.Meo köp en Tentipi eller Moskoselskåta som de hette tidigare.
Jag har två olika för olika användningsområden och jag är mycket nöjd.
Det fungerar så otroligt bra att man behöver aldrig fundera på väder eller vind.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips