Hjälp med tältval!

Hej.
Jag älskar att vara ute. Dock så behöver jag fler anledningar att ta mig ut. Ett nytt tält hade varit en riktigt bra sådan anledning. Jag har tänkt mig att kunna tälta året runt.

Det blir både härliga lugna och fina paddlingar samt stormiga fjällvandringar.
Bör klara vind på vintern då det nog blir en del snökiteresor.
Jag vill kunna bära och bo i det själv i vissa lägen. Så helst inte över 2,5kg.

Har hittat några stycken intressanta tält. Vill att det ska hålla ett par år.
Det jag intresserat mig mest för är Akka Shape R/S 2 då det har ett ganska överkomligt pris.
Men här kommer en lisa på tält jag har intresserat mig för.
Kom gärna med andra exempel med förklaring varför jag bör välja dessa.


The North Face Spectrum 23 (1,9kg)
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=TNFSPECTRUM23
2995kr inkl frakt

Fjällräven Akka Shape R/S 2 (2,5kg)
http://www.outnet.se/fjaellraeven/akka-shape-rs-2-2-persons-un-blue.php
4041kr (studentrabatt 10% på outnet)

Bergans Kompakt Light 2 (2,5kg)
http://www.outnet.se/bergans/kompakt-light-2.php?l=20572&s=20572
2426kr (studentrabatt 10% på outnet)

Hilleberg Nallo 2 GT (2,6kg)
http://www.outnet.se/hilleberg/nallo-2-gt.php?l=20572&s=20572
6156kr (studentrabatt 10% på outnet)

Helsport Fjellheimen Camp 2 (2,3kg)
http://www.outnet.se/helsport/fjellheimen-2-camp-2-man-groen.php
5215kr (studentrabatt 10% på outnet)
 
Har bara erfarenhet från HB Nallo 2 GT av de du nämner. Jag och en kompis var uppe i fjällen en sommar en vecka o vandrade. Bra o rymligt med härlig absid. Har dock ingen erfarenhet av det för vintertid. Du kan dock få ett bättre pris på det om du köper det på Get Out. Då får du dessutom ett extragolv på köpet. 5995 kr vill de ha för det.

http://www.getout.se/item.asp?katid=905&item=5548

Själv blev det ett HB Nallo 2 när jag köpte tält i våras. Har bara använt det på en sommarfjälltur och en natt i skärgården än, men kan säga att jag är nöjd med det hittills. Tanken är att jag ska kunna använda det både för solotur och om jag får med mig någon mer. Bra med lite mindre vikt om man är själv och skulle man vara två så går det alltid att ta ner delar av eller hela innertältet ifall man vill laga mat inne i tältet.

Kan även tipsa om att kolla recensionbanken här på Utsidan. Klicka på produkter, finns mycket att läsa där.
 
Senast ändrad:
Jag har köpt och provuppslagit North Face Solo 12 (http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=TNFSOLO12) , tycker det liknar det tält du har nämnt.

Jag lämnade tillbaka det efter att ha testat det i trädgården. Dels för att jag ångrade mig och bestämde mig för att tält med inner- och ytterduk (och det står jag fortfarande fast vid är den bästa lösningen) men mest för att det skulle regna in i tältet när man öppnar det. Rakt in på golvet där man vill ha sina torra grejer skulle det regna. Jag skulle kolla att det inte är fallet innan jag köper det där två personers tältet du skriver om. Om du vill kan jag kanske anstränga mig och försöka få över bilderna jag tog när jag testade tältet från telefonen till datorn,

Jag tältade ihop med en kompis i Bergans Kompakt 2 i somras, vi var ute knappt en vecka. Tyckte att tältet funkade bra. Vi fick plats med väskorna i den lilla absiden. Kvällen med taskigast väder lyckades vi klämma in alla fyra i tältet (efter att ha tagit bort innertältet) samt laga mat där, så det kändes ganska rymligt.

Själv tycker jag att du bör välja ett en personers tält om det bara är du som ska använda dig av det, ett sådan tält är mer än tillräckligt rymligt för en person. Men är man flera så...
 
Jag har ett Bergans compact 2 som solotält och tycker det funkar utmärkt, gillar att ha gott om plats i tältet och är beredd att släpa på den extra vikten. Tältet har nu varit med på en hel del vandringar i nästan alla sorters väder och jag är klart nöjd med det, fast ibland svär jag över den låga takhöjden. Ett bra tält till ett bra pris helt enkelt, tror förresten att lightversionen är lite högre.
Pär
 
Tack för alla svar!
Det jag söker är alltså ett tält för två. Men jag vill även kunna använda det solo ibland.

Just nu står det mellan Bergans Kompakt Light 2 och Nallo 2 GT. (Billigast vs. Dyrast)
Sämst vs. bäst?

Det lutar något över åt Bergans då jag faktiskt är en student. Sen verkar ju folk ha ganska goda erfarenheter av det. Nån som har testat det på vintern?

Jag läste nånstans om att yttertältet inte riktigt gick ner ordentligt på sidorna om tältet. Någon som har dessa erfarenheter av tältet?

En säljare visade mig idag tältduken som sitter på Nallo. Rätt impad faktiskt. Han gjorde ett hål med en penna, sen gnuggade han lite på duken och hålet var spårlöst borta. Han var en bra försäljare, fast jag har lite svårt att slänga iväg 6000kr sådär.

Sen tittade jag lite på sovsäckar och blev lite kär i Marmot Sawtooth. Blir nog en sån. Kanske nån som har nå att säga om den?

Har tittat en hel del på recensioner här på sidan. Vilken guldgruva!

/Love
 
Senast ändrad:
Om du har en tajt budget tycker jag att du skall skippa HB! Den summa som skiljer kan man göra mycket roligt för. Men innan du slår till skall du kolla Northstar's Arctic Alpine WBT 2. En av de bästa Nallo kopior på marknaden och betydligt lättare än Bergans (2,2 vs 2,7kg) så den funkar även hyfsat som solotält. Behöver du extra plats för vinterturer skiljer det inte mycket till Apine Alpine WBT 3. Tycker annars att man har ganska begränsad användning av en GT absid. Visst blir lite trångt om man tvunget skall laga mat i absiden. Men det är ju inte värre än att man flytta prylarna till fotänden eller knäppa loss innertätet vid huvudändan och skjuter det bakåt(samma design som HB). Har själv inte provat Artic men sök i forumet det har skrivits en hel del om det. Sen har Northstar även prisvärda dunsäckar så hör om student rabbat vid paketköp. ;)
 
Visst är det skillnad på pengar mellan tälten och jag har bara erfarenhet av Nallo 2 GT av dessa som du frågar om. Är riktigt nöjd med det både av sommar och vinterturer, dock lite mindre bra ventilation i det, har då den gamla modellen. Funkar att vara två under både vinter och sommarturer, man få ju hålla sams.. Men GT modellen är kanon med storleken på absiden. Lätt att sätta upp själv.
 
Arctic Alpine WBT 2 ser helt klart ut att vara ett intressant tält. Har inte hittat nån som verkligen testat det dock. Men som det ser ut nu står det mellan det och Kompakt Light 2. Lutar faktiskt lite åt WBT 2 redan.

Jag kunde inte hålla mig längre, igår for jag ner på stan och köpte mig en Marmot Sawtooth. Hoppas den kommer funka bra.
 
Det blev ett Arctic Alpine WBT 2.
Har bara hunnit testa det en natt än så länge.

Det var rymligare än jag trodde, med lätt packning sover man lätt 3st. Om man inte är allt för känslig. Takhöjden känns lagom också, jag är 178cm och kan utan problem sitta på knä och pilla med saker utan att ta i taket.

Märkte inte av några läckage, det var iofs rätt så kallt när jag var ute. Ca -5 grader.

Ska bli intressant att testa det mer!
/Love
 
Det blev ett Arctic Alpine WBT 2.
Har bara hunnit testa det en natt än så länge.

Det var rymligare än jag trodde, med lätt packning sover man lätt 3st. Om man inte är allt för känslig. Takhöjden känns lagom också, jag är 178cm och kan utan problem sitta på knä och pilla med saker utan att ta i taket.

Märkte inte av några läckage, det var iofs rätt så kallt när jag var ute. Ca -5 grader.

Ska bli intressant att testa det mer!
/Love

Trevligt att du är nöjd, var också sugen på o köpa det tältet men det blev det betydligt billigare Marmot Earlylight 2p istället. Såg inte vintertältning som en toppprioritering vid tiden för inköpet även om det börjar kännas mer o mer aktuellt nu när snön börjat falla.

Vill gärna läsa fler intryck av hur WBT 2 fungerar som vintertält. =)
 
?

Har du hunnit testa ditt Arctic Alpine Design, WBT 2?
jag är i samma situation som du med tajt budget och har kikat på ditt tält.
Vad har du hunnit få för erfarenheter av tältet än så länge? rekommenderar du den?
Hur mycket plats finns det i absiden ? Har funderat på att köpa ett WTB3 istället pga jag vill ha ett större absid.


Det blev ett Arctic Alpine WBT 2.
Har bara hunnit testa det en natt än så länge.

Det var rymligare än jag trodde, med lätt packning sover man lätt 3st. Om man inte är allt för känslig. Takhöjden känns lagom också, jag är 178cm och kan utan problem sitta på knä och pilla med saker utan att ta i taket.

Märkte inte av några läckage, det var iofs rätt så kallt när jag var ute. Ca -5 grader.

Ska bli intressant att testa det mer!
/Love
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11
JANO Hjälp med tältval. Bo och sova 8
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.