hjälp med tält rekommendation

Ohoj!

Tänkte höra om någon kunde rekomendera ett bra 2-manna tält som inte är allt för tungt eller dyrt. Åker man in till nån större stad med affärer där de har stort utbud vet man ju inte om man blir pålurad att köpa nått man egentligen kunde ha fått billigare och bättre grejer för nån annanstans. Tycker det känns bättre att få råd av folk som själva prövat produkter. Iallafall ska bror min och jag till Nya Zeeland och Australien i höst och behöver som sagt ett bra tält, det ska dock även funka i svenskt klimat, är det nån som vet en bra modell skulle jag bli väldigt tacksam.

-Cladam
 
Inget svar ?

Formodligen är antalet svar du får omvänt proportionellt mot antalet gånger denna fråga ställts på denna sajt. Kolla några av de gamla trådarna (sök på tält och välj och vraka).

För att ändå ge ett tipps, så är jag nöjd med mitt HB Nallo 3GT (skrev en recention nyss, så du kan ju kolla upp varför jag är nöjd med den).

Men som tjatats förr så BEHÖVER man inte punga ut med 6 papp för ett tält om man inte kan/vill.

/P.D
 
Re: Billigt men OK?

Vandrare; sa:

Dom kan ta hem VauDe Taurus I och II som verkar vara prisvärda tält (1920:- för II:an), tyvärr verkar lev. tiden vara rätt lång för jag har väntat i snart en månad på mitt.
Femmans sport i Gbg har ett likadant uppställt för 2300:- men det är kanske i längsta laget att åka för dej... :)

/M
 
Om ni ska till Nya Zeeland och Australien så kanske det kan vara läge att köpa ett MacPactält där? Jag skulle definitivt överväga den möjligheten.
 
Nya Z

Hur är det med NZ? Är det inte någon slags begränsning på att ta in friluftsgrejor där? För att skydda de inhemska växterna o djuren. Är jag ute o cyklar eller?
 
Taurus

Kolla get out.se de har taurus hemma har ett, helt ok för det priset, visst beroende på hur mycket man använder det ,men så är det med allt ,användning kontra pris o kvalite här är en medelväg, men förstår inte var för de ska ha så vassa tältpinnar men det är en billig kostnad mvh Hans
 
Det var inget problem att ta med sig tält in i NZ då jag var för två år sen. Däremot var man tvungen att passera deklarerafilen om man hade tält med sig (samt om man hade vandrarkängor mm) och varje tält undersöktes nogrannt och dammsögs på jordpartiklar. De var väldigt vana vid folk som hade med sig campingutrustning så det gick väldigt smidigt.

Böterna om man försöker smita igenom via icke-deklarera är höga. Dessutom är just för att skydda naturen som dessa regler finns och ingen vill väl bli ansvarig för att ha fört in någon oönskad växt som riskerar att sprida sig.

/Cilla
 
Re Haskell

Om tältet är helt nytt när du kommer dit är det inga problem, men om det är använt kan det nog bli problem särskilt om det är skitigt. Jag har inte haft med mig tält men kängor etc som är lite skitiga får man rengöra noga om man ska få ta in dem i landet
MVH
Johan
 
Re: Re Haskell

wolla; sa:
Om tältet är helt nytt när du kommer dit är det inga problem, men om det är använt kan det nog bli problem särskilt om det är skitigt. Jag har inte haft med mig tält men kängor etc som är lite skitiga får man rengöra noga om man ska få ta in dem i landet
Que? Vad menar du? Jag föreslog att de kanske kunde köpa ett tält där och inget annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
Shpongle Akut hjälp med tält!! BILDER Bo och sova 9
LonelyWolf hjälp med begagnat tält :) Bo och sova 9
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
wizemonkey Hjälp! sitter fast i tält djungeln Bo och sova 13
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
david4077 hjälp med 2pers tält Bo och sova 11
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
SSKAnna Lättviktspressening fr. Jula över tält? HJÄLP! Bo och sova 13
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
skogsvakt hjälp önskas ang. HB tält Bo och sova 43
pawi Tält hjälp Bo och sova 3
Öhrn Tält hjälp. Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.