hjälp med tält rekommendation

Ohoj!

Tänkte höra om någon kunde rekomendera ett bra 2-manna tält som inte är allt för tungt eller dyrt. Åker man in till nån större stad med affärer där de har stort utbud vet man ju inte om man blir pålurad att köpa nått man egentligen kunde ha fått billigare och bättre grejer för nån annanstans. Tycker det känns bättre att få råd av folk som själva prövat produkter. Iallafall ska bror min och jag till Nya Zeeland och Australien i höst och behöver som sagt ett bra tält, det ska dock även funka i svenskt klimat, är det nån som vet en bra modell skulle jag bli väldigt tacksam.

-Cladam

Inget svar ?

Formodligen är antalet svar du får omvänt proportionellt mot antalet gånger denna fråga ställts på denna sajt. Kolla några av de gamla trådarna (sök på tält och välj och vraka).

För att ändå ge ett tipps, så är jag nöjd med mitt HB Nallo 3GT (skrev en recention nyss, så du kan ju kolla upp varför jag är nöjd med den).

Men som tjatats förr så BEHÖVER man inte punga ut med 6 papp för ett tält om man inte kan/vill.

/P.D

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Billigt men OK?

Vandrare; sa:

Dom kan ta hem VauDe Taurus I och II som verkar vara prisvärda tält (1920:- för II:an), tyvärr verkar lev. tiden vara rätt lång för jag har väntat i snart en månad på mitt.
Femmans sport i Gbg har ett likadant uppställt för 2300:- men det är kanske i längsta laget att åka för dej... :)

/M

Om ni ska till Nya Zeeland och Australien så kanske det kan vara läge att köpa ett MacPactält där? Jag skulle definitivt överväga den möjligheten.

Nya Z

Hur är det med NZ? Är det inte någon slags begränsning på att ta in friluftsgrejor där? För att skydda de inhemska växterna o djuren. Är jag ute o cyklar eller?

Taurus

Kolla get out.se de har taurus hemma har ett, helt ok för det priset, visst beroende på hur mycket man använder det ,men så är det med allt ,användning kontra pris o kvalite här är en medelväg, men förstår inte var för de ska ha så vassa tältpinnar men det är en billig kostnad mvh Hans

Det var inget problem att ta med sig tält in i NZ då jag var för två år sen. Däremot var man tvungen att passera deklarerafilen om man hade tält med sig (samt om man hade vandrarkängor mm) och varje tält undersöktes nogrannt och dammsögs på jordpartiklar. De var väldigt vana vid folk som hade med sig campingutrustning så det gick väldigt smidigt.

Böterna om man försöker smita igenom via icke-deklarera är höga. Dessutom är just för att skydda naturen som dessa regler finns och ingen vill väl bli ansvarig för att ha fört in någon oönskad växt som riskerar att sprida sig.

/Cilla

Re Haskell

Om tältet är helt nytt när du kommer dit är det inga problem, men om det är använt kan det nog bli problem särskilt om det är skitigt. Jag har inte haft med mig tält men kängor etc som är lite skitiga får man rengöra noga om man ska få ta in dem i landet
MVH
Johan

Re: Re Haskell

wolla; sa:
Om tältet är helt nytt när du kommer dit är det inga problem, men om det är använt kan det nog bli problem särskilt om det är skitigt. Jag har inte haft med mig tält men kängor etc som är lite skitiga får man rengöra noga om man ska få ta in dem i landet
Que? Vad menar du? Jag föreslog att de kanske kunde köpa ett tält där och inget annat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips