hjälp med 2pers tält

Har googlat runt och läst en del gamla trådar om ämnet och det skrivs ju mycket om när det gäller att välja tält men ger mig ändå på att skapa en ny tråd.

Jag söker ett tält för mig och min hund (schäfer, 40kg). Någon enstaka gång, efter mycket hot tjat och tvång så kanske jag kan få med mig min sambo. Men jag tänkte anpassa tältköpet efter mig och min hund då det är vi som oftast kommer vara ute.

Vi ska inte ut på några jätte vandringar eller svåra expeditioner. Vi ska mest packa en ryggsäck och ge oss ut lite i skogen (södra sverige).

- 2 manna tält känns lagom till mig och min hund?

Egenskaper jag prioriterar:

- enkelt att sätta upp
- hellre hållbart, verkligen regntätt än att det är ultralätt. Gör inte allt för mycket om det väger något kg extra.
- håller kondens och fukt borta (fuktigt här i södra sverige!)
- hyfsad kvalitet så jag slipper köpa nytt direkt

Jag kan absolut inget om tält så att köpa begagnat känns som en chansning. kupol tält känns mysigt för en lång person om man vill kunna sitta upp.
Efter mitt googlande hittade jag Black Diamond Mesa Tent som verkade trevligt men ont om återförsäljare, hade underlättat att kunna beställa det i Sverige (??)

Hade tänkt mig runt 2000-2500kr möjligtvis upp till 3000 om det verkligen skulle göra skillnad.

Tacksam för råd och förslag
 

Jag läste den tråden innan jag la upp min men de flesta svaren där ligger 4000-10 000, alltså lite över budgeten jag efterfrågade.

Fick ett bra PM med svar från en vänlig person så känner att jag har lite bättre koll på vad jag är ute efter nu men är ändå tacksam för alternativ.

Just nu står det mellan bergans compact 2 eller WBT2, kanske lite mer åt det första alternativet. Någon som har något negativt att säga om det? Efter att ha läst recensioner om bergans så verkar det vara lätt att sätta upp och uppfylla de flesta kraven
 
Höjden på innertältet i Bergans compact 2 är endast 90 cm i dess högsta ände. Det är inte högt i tak om man är lång.
 
Tycker att Bergans Compact Light är prisvärda tält. Har en 4. Är dock ganska litet, men det är WBT 2också. För två personer och en hund skulle jag fundera på ett trepersoners tält. / Sofia
 
Om inte din ekonomi styr det, välj Bergans Compact Light över vanliga Compact versionen. Light har yttertyg i silikoniserad väv till skillnad från PU.belagda väven i Compact.

Jag instämmer även i andra svar att Compact light 3 ger betydligt bättre utrymme och stor GT-absid vilket kan vara bra med hund i tältet. För en person blir dock sovtältet mer en "sovsal", frågan är var hunden sover?
 
Här är ett tips på ett tält som jag tror skulle passa er. Det väger lite mer (3,4kg) än de andra alternativen, men har istället andra fördelar. Det går att hitta för mellan 2500-3000kr om man letar lite.

http://www.robens.de/de-DE/Products/Tents/Lite/GreenHawk.aspx

2 Absider
9,5 mm DAC tältbågar
Silikoniserad polyester - starkare än PU-belagd, töjer sig mindre än nylon vid kyla/regn och passar bra för regniga förhållanden
Rymligt innertält med rejält golv (för hund?) med 10000 mm vattenpelare
Goda ventilationsmöjligheter

Jag gillar den symmetriska designen och att bågkanalerna går på insidan av yttertältet, vilket väl (i alla fall i teorin) gör att vinden får mindre tag i tältet som då fladdrar mindre. Uppsättning sker så klart ändå med innertältet hängandes i yttertältet, dvs allt på en gång. Jag har själv ett liknande tält ifrån Robens och tycker att det är av god kvalitet.
För övrigt kommer en del kritisera tältets vikt.
/daniel
 
Tack för svar och alternativ!

smux - det är tänkt att hunden sover inne i tältet

Håller nog fast vid 2-manna. Om jag ska vara ärlig så kommer jag nog bara få med sambon 1 gång innan hon bestämmer sig för att det räcker :) Och den gången kan väl hunden få sova utanför. Ett 2manna känns lagom till 1 person + 1 stor hund och lite packning.

Läst en hel del om bergans compact/light samt wbt2 och mycket bra skrivs om båda. Dock var där några som skrev att wbt2 var lite mer svåruppsatt och lite andra små negativa detaljer. Så nu lutar jag nog fortfarande åt bergans. Det som skrivs negativt om det verkar vara höjden i tältet och sluttande vid fotändan. Det verkar man komma ifrån med ett bergans light.

Så det blir nog resultatet, ett bergans light 2.

Hur är det förresten med hundklor inne i tältet? Kommer min schäfer pajja golvet i tältet? Han kommer nog ligga lugnt och fint inne i tältet. En filt i tältet borde lösa det problemet....
 
Prova inte att låna ett Hilleberg, risken finns att du överväger att bryta budgeten. Jag vet, gjorde samma misstag själv. :)

PS. Det finns begagnade Hilleberg både på Blocket och Prylmarknaden...
 
Jag är ju inte hundägare, men det är en stor hund du har och klorna kan definitivt skada ett tältgolv om man inte skyddar det. Bäst är kanske att ta med ett extra liggunderlag (typ billigt 10mm cellplast) som du skyddar tältgolvet med?
 
Jag är ju inte hundägare, men det är en stor hund du har och klorna kan definitivt skada ett tältgolv om man inte skyddar det. Bäst är kanske att ta med ett extra liggunderlag (typ billigt 10mm cellplast) som du skyddar tältgolvet med?

Hej David4077.

Jag börjar med att säga att beskrivningen av din situation gäller rakt av för mig oxå så jag vet precis var du är nånstans. Jag+hund, som regel helgvandring, södra Sverige, etc.

Vad gäller det där med hund i tält och skador på golvet så beror det givetvis på hunden. Är det en krafsare/grävare du har så visst finns risken. Men under mina 20 år med hund (3 olika vid det här laget, från 25-55 kg) i tält så har jag aldrig sett så mycket som antydan till ett märke efter klor i golvet. Min upplevelse är att hunden betraktar tältet som en lya och när vi kommer in så lägger han sig ner och kopplar av.
Se bara till att klorna är normalt klippta (fast det är förmodligen ett onödigt påpekande) så är det ingen som helst risk. Det är ungefär som myten att man måste ha ett cellplastunderlag under sitt uppblåsbara för annars blir det punktering. Vanlig uppmärksamhet kommer man långt med.
Själv kör jag med ett TNF Vario 1-2 enkelvävstält som funkar kanon men det finns tyvärr inte att köpa längre.
Att du sen kommer att upptäcka att all din utrustning är fullständigt nerlusad med hundhår när du kommer hem är en annan femma...;)

Gott spår!
/O.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.