Hjälp med GARMIN GpsMap76S

Hej.
Har just laddat in Metroguide Europa OCH Friluftskartan i min GPSMAP76S, mitt problem är att jag vill att enheten själv ska växla mellan dessa kartor beroende på zoomningsgrad.

Alltså, när jag zoomar ned till exmpelvis 800M så vill jag att den ska växla från Metroguide till Friluftskartan.

Det funkar inte så i dag med de inställningar jag kör nu, och jag hittar inget i instruktionsboken om detta.
Är det någon som upplevt samma sak, lösning????

Tacksam för tips.
// Micke

micke.lu; sa:
Alltså, när jag zoomar ned till exmpelvis 800M så vill jag att den ska växla från Metroguide till Friluftskartan.
Ingen automatik så vitt jag vet. Kartorna ligger i "lager" ovanpå varandra och man ser bara den översta (utom när man zommar ut tillräckligt mycket för att enheten skall gå ifrån en detaljerad karta). För att se en underliggande karta måste man stänga av visningen av kartan som ligger ovanpå.

På "kartsidan" väljer man "Mapsource info" från menyn och kan sedan välja vilka kartor som skall vara aktiva. Om man i detta läge trycker ännu en gång på menyknappen finns det alternativ som underlättar att göra växligen snabbt mellan olika karttyper.

Jag har aldrig använt en GPSMAP 76S men ovanstående gäller på en GPS V med kartorna CitySelect och BlueChart, Gissningsvis är det inte mycket som sklijer med andra Garmin-produkter.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Från huvudmenyn väjer du MapSource-info

Sen släcker/tänder du karta för karta. Ganska meckigt om du har många kartor inladdade, men funkar.

Det går även att tända/släcka en hel grupp av kartor, exempelvis MetroGuide, i ett svep.

Åtminstone gör det det på andra Garminmodeller, så det gäller säkert denna också.

Anders

apersson850; sa:
Det går även att tända/släcka en hel grupp av kartor, exempelvis MetroGuide, i ett svep.
Ja om man trycker på menyknappen en gång till när man har listan med kartor uppe så kan man välja att markera alla, avmarkera alla eller välja alla kartor av samma kategori. Friluftskartan borde rimligtvis synas som en egen kategori och alltså göra det lätt att växla mellan den och MetroGuide. Jag hittar det inte i handboken över GPSMAP 76S men jag hittar det å andra sidan inte i min egen handbok heller och där fungerar det bevisligen...

Tack för hjälpen alla!

Då fungerar det som jag trodde, synd att GPS:en inte själv kan växla mellan olika kartor med olika detaljrikedom vid en av användaren definierad zoomgrad.

Jag skulle finna detta användbart.
// Micke

Om man använder autozoom, när man kör bil, exempelvis, vore det synnerligen irriterande om den växlade karta på eget bevåg. Det måste åtminstone gå att stänga av en sådan funktion.

Anders

apersson850; sa:
Om man använder autozoom, när man kör bil, exempelvis, vore det synnerligen irriterande om den växlade karta på eget bevåg.
Nej, när man kör bil vill man aldrig lämna MetroGuide och någonstans där ligger väl anledningen till att åtminstone jag aldrig saknat funktionen.

Jag ser inte MetroGuide, BlueChart och Friluftskartan som kartor med olika detaljgrad utan kartor med olika användningsområden och jag väljer därför karta utifrån vad jag håller på med. Om man gör egna specialkartor kan jag däremot inse behovet men har ingen aning om hur man på ett begripligt sätt skulle kunna göra val för det i menyerna.

Inom BlueChart där man har kartblad i olika skalor fungerara det förstås eftersom kartorna ligger i samma "lager" och zoomningen då bestämmer vilket man ser.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips