Hjälp med design - Husvagn

Hej!
Jag läser Industridesign i Lund och har precis börjat med mitt kandidatprojekt. Som projekt har jag valt att göra en husvagn som riktar sig mot ett lite mer extremare friluftsliv.
Jag tycker att husvagnar egentligen är ett väldigt smart sätt att resa på och använda till friluftsliv, men jag anser att dagens husvagnar blir allt för stora och "bekväma". I min värld borde det finnas flera friluftsmänniskor som skulle vara intresserade av en smidig husvagn, men kanske inte behöver golvvärme och dvd etc. Min tanke är alltså att husvagnen endast skall ha de mest nödvändiga funktionerna för friluftsliv och även kunna drivas av t.ex solceller och att man pumpar upp vatten m.m. Jag vill få ner kostnaden på vagnen, storleken, lägga till detaljer för att underlätta olika typer av friluftsliv (t.ex. möjlighet att fästa kajaker eller skidor t.ex. smidigt). Men jag vill framförallt låta friluftsliv vara friluftsliv, inte en klumpig resa med ett andra hem om ni förstår vad jag menar.

Min fråga är därför till er, är det någon som har känt ett behov av detta eller använder er av husvagn? I så fall vill jag gärna ha alla möjliga åsikter på detta (vilka funktioner skall vara med etc.).
Alla tankar och tips är mycket välkomna!

mvh Matilda Dahlquist
 
Hmm, husvagn är kanske inte så lämpligt när man ska ta sig ut i naturen, ju närmre man kommer desto sämre brukar vägarna bli. Njae, lösningen är att bygga om en van.

En kompis till mig har förvandlat sin Toyota Hiace till klätterbuss. Hur bra som helst.

Bra komfort och relativt bränslesnål.

Tre säten fram.

Litet kök med kokplattor och diskho bakom förarhytten.

Klassisk U-formad soffa med bord bak, allt hemgjort med flyfaskivor. Viker man benen på bordet och lägger ner skivan med en formsygg på madrassbit får man en rymlig dubbelsäng där soffan var.

Ryggsäckar och klättergrejer kan kastas in under soffan från bakluckan.

Regniga dagar kan man sitta med skjutdörren på sidan öppen, dricka kaffe, titta på de spektakulära norska topparna och bara vänta.

Det är helt fantastiskt!
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har husvagn huvudsakligen för hundsportbruk.
Det innebär rätt många nätter ute i storskogen, men givetvis alltid i närheten av farbar väg.
Nu har vi en gammal husvagn som är onödigt stor, men när vi köpte den var den överlägsen i pris/komfort/nytta för oss.

Sommartid är det endast spisen som behöver lite gas, resten sköts med solenergi.
Duschvatten har jag en svart säck med stril i som får hänga uppe, alltid hyfsat ljummet vatten och man lär sig att hushålla.
Likaså med batteriet, man lär sig att använda lite ström och köpa snåla lampor.
Kalla nätter får gasolvärmaren gå såklart.

Det jag skulle önska av den optimala friluftsvagnen är följande:
Taket välisolerat och med vattenslingor på ovansidan för duschvatten.
Fotpump med trycktank och backventil för vattensystemet.
Solceller för batteriladdning.
Solcellsdriven utsugsfläkt/köksfläkt.
Bra frigång och fungerande stötdämpning.
Multitalent inredning som tål att byggas om hundratals gånger.
Förvaringsfack som kan hålla kvar prylar fast man kör på dåliga vägar.
Små yttermått, möjlighet till o få in långa prylar utvändigt, ev under vagnen.
Vattenburen värme för vintertid, med torkskåpsmöjlighet.

Nästan allt av det ovan finns, men inte samlat i en enda vagn.

Vad som inte behövs:
TV-antenn
Plyschtapeter
Bad/Toalettutrymme.
Lyxbäddar.
 
Tack för era svar!

Till walleyvirginia;
Bra påpekat att vägarna kanske inte direkt tillåter en husvagns framfart. Jag skall överväga huruvida det vore bättre med en van. Man vet aldrig vart en designprocess slutar. Kanske kan jag kompromissa på ngt sätt. Jag gillar hur du beskriver när ni sitter och beundrar utsikten. Värt att ha i åtanke att anpassa efter detta.

Till Gundj;
Jag blir mycket glad över dina konkreta förslag. Det är precis sådana funktioner jag vill samla i en billigare husvagn, utan plysch;)
Men jag har en till fråga, hur funkar det med hund i husvagnen? Och hur funkar det att ge sig ut i skogen. Hur nära skog kan du ställa husvagnen, eller ställer du den på en väg?

Jag vill verkligen ha alla tankar och är mycket tacksam för detta!
//Matilda
 
Hej!
Jag läser Industridesign i Lund och har precis börjat med mitt kandidatprojekt. Som projekt har jag valt att göra en husvagn som riktar sig mot ett lite mer extremare friluftsliv.
Jag tycker att husvagnar egentligen är ett väldigt smart sätt att resa på och använda till friluftsliv, men jag anser att dagens husvagnar blir allt för stora och "bekväma". I min värld borde det finnas flera friluftsmänniskor som skulle vara intresserade av en smidig husvagn, men kanske inte behöver golvvärme och dvd etc. Min tanke är alltså att husvagnen endast skall ha de mest nödvändiga funktionerna för friluftsliv och även kunna drivas av t.ex solceller och att man pumpar upp vatten m.m. Jag vill få ner kostnaden på vagnen, storleken, lägga till detaljer för att underlätta olika typer av friluftsliv (t.ex. möjlighet att fästa kajaker eller skidor t.ex. smidigt). Men jag vill framförallt låta friluftsliv vara friluftsliv, inte en klumpig resa med ett andra hem om ni förstår vad jag menar.

Min fråga är därför till er, är det någon som har känt ett behov av detta eller använder er av husvagn? I så fall vill jag gärna ha alla möjliga åsikter på detta (vilka funktioner skall vara med etc.).
Alla tankar och tips är mycket välkomna!

mvh Matilda Dahlquist

Hej Matilda !
Ett bidrag från mig hur jag skulle vilja ha det ungefär, fölåt den slarviga skissen, hoppas den går att begripa....

Så kan man lägga till lite finesser som gundij skriver.

Jag har döpt den till Naturexplorercombi P-59....;)
Mvh peter1959
 
Senast redigerad av en moderator:
Men va fanken !, stulit mina ideer, tom namnet...där ser man jag skulle jobbat som designer istället..

Men den där är inte billig o är inte lika fiffig som min, o som kraven var från Matilda, körhöjden bla faller den på, den passar bäst på golgreenen..inte ute på skogsbilvägarna precis o då faller hela skiten platt till marken som en pannkaka Ha ha ha ha ha, men kul att någon iaf försöker göra nåt åt rätt håll som de gjort....;)
 
Men jag har en till fråga, hur funkar det med hund i husvagnen? Och hur funkar det att ge sig ut i skogen. Hur nära skog kan du ställa husvagnen, eller ställer du den på en väg?

//Matilda

Det funkar utmärkt med hundar i vagnen.
Har som mest haft 3 stora jyckar i vagnen. Man fâr se till att torka av dom värsta sörjan utanför vagnen och ha filtar i sofforna sâ det gâr att sanera vid hemkomsten. Därav kravet pâ tâlig väggbeklädnad. Likasâ dynklädsel behöver vara lätt avtagbar och tvättbar, inga knappar o grejer.

Vagnen är onödigt lâng, ca 5,5m och 2,3, bred, men vi kommer lângt ut i skogen med den när det behövs.
Skogsvägar som är OK för vanliga släp duger och ofta ställer vi oss en natt vid nâgon sjö och dâ finns ofta en väg ner för bâtvagnar.
Men jag skulle helst ha en vagn som är max 4,50 lâng och 2,30 bred. Och gärna lite mer frigâng under.

Tvärt imot Peters teckning sâ vill jag inte ha panoramafönster, färre och mindre fönster ger mindre värmeförlust och i andra änden mindre solinstrâlning.
Men givetvis ska det vara fönster nog för "lagom" utsikt.

En sak som jag kom pâ nu är förberedda vattentäta kabelgenomföringar ifall man vill ha ut en antennkabel eller nâgot annat.

Tillägg: Lâg vikt är viktigt. Dels för att kunna lâta smâ snâla bilar dra den och dels för att klara sig pâ vägar med dâlig bärighet.
Kan du hamna under 1000kg sâ vore det bra.
 
Senast ändrad:
Titta på de fiskearkar som används i Norrland. De är ofta små och fulla av finurliga lösningar som gör det möjligt att bo/leva i dem trots den ringa storleken.

/M
 
Det funkar utmärkt med hundar i vagnen.
Har som mest haft 3 stora jyckar i vagnen. Man fâr se till att torka av dom värsta sörjan utanför vagnen och ha filtar i sofforna sâ det gâr att sanera vid hemkomsten. Därav kravet pâ tâlig väggbeklädnad. Likasâ dynklädsel behöver vara lätt avtagbar och tvättbar, inga knappar o grejer.

Vagnen är onödigt lâng, ca 5,5m och 2,3, bred, men vi kommer lângt ut i skogen med den när det behövs.
Skogsvägar som är OK för vanliga släp duger och ofta ställer vi oss en natt vid nâgon sjö och dâ finns ofta en väg ner för bâtvagnar.
Men jag skulle helst ha en vagn som är max 4,50 lâng och 2,30 bred. Och gärna lite mer frigâng under.

Tvärt imot Peters teckning sâ vill jag inte ha panoramafönster, färre och mindre fönster ger mindre värmeförlust och i andra änden mindre solinstrâlning.
Men givetvis ska det vara fönster nog för "lagom" utsikt.

En sak som jag kom pâ nu är förberedda vattentäta kabelgenomföringar ifall man vill ha ut en antennkabel eller nâgot annat.

Tillägg: Lâg vikt är viktigt. Dels för att kunna lâta smâ snâla bilar dra den och dels för att klara sig pâ vägar med dâlig bärighet.
Kan du hamna under 1000kg sâ vore det bra.

Gundj skrev : "Tvärt imot Peters teckning sâ vill jag inte ha panoramafönster, färre och mindre fönster ger mindre värmeförlust och i andra änden mindre solinstrâlning.
Men givetvis ska det vara fönster nog för "lagom" utsikt."

Jag struntade i värmeförlusten o såg det viktiga att kunna se ut ordentligt när man är naturmupp o alltid välklädd...;)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips