Hjälp med design - Husvagn

Gundj skrev : "Tvärt imot Peters teckning sâ vill jag inte ha panoramafönster, färre och mindre fönster ger mindre värmeförlust och i andra änden mindre solinstrâlning.
Men givetvis ska det vara fönster nog för "lagom" utsikt."

Jag struntade i värmeförlusten o såg det viktiga att kunna se ut ordentligt när man är naturmupp o alltid välklädd...;)

En välklädd naturmupp ska vara pâ utsidan (av husvagnen) och inte inne, tittandes ut pâ utsidan (utanför vagnen) eller tittandes pâ Utsidan (pâ nätet) i vagnen.
 
Till Peter:
Underbar bild! Skall sätta mig ner och titta på denna tydligare. Inget blir förmycket! Jag vill ha så mycket input som möjligt. Mitt jobb blir sen att sålla och få ihop det på ett snyggt smidigt sätt.

Till Erik Barkefors:
Jättebra att få reda på vad som finns på marknaden. Det kan vara lite svårt att hitta men den där vagnen strävar ju uppenbarligen mot ungefär samma mål som jag. Av vad jag kan se på den bilden utan att ha satt mig in ngt större i dess funktioner ännu skulle jag vilja göra den lite mindre klassisk husvagn som ser ombyggd ut och lite mer enhetlig produkt om ni förstår vad jag menar. men det handlar ju en del om estetik mest. Annars såg det mycket bra ut:)

Till Granbom:
Blev tipsad om dessa från en jaktsida också och det var kul att få bekräftat även härifrån att det är värt att titta mer på detta. Skall göra det a.s.a.p!

Till Gudj:
Mycket bra info! Skall definitivt ha hundar i åtanke. Känns som att hund inte är helt ovanligt bland friluftsmänniskor om jag inte har helt fel?

Till Staffan Andersson:
Jag trodde nog aldrig att Musses husvagn skulle vara inspiration till mitt bachelorprojekt, men den kommer nog hamna som moodboard i min presentation lustigt nog. Speciellt badet är eg ganska vettigt. Tack för tipset!:)
 
Med tanke pâ Musse, Lângben och Kalles multitalenta vagn sâ ska du absolut inkludera ett säkerhetsdrag i din design. Se t ex Alko-drag.
 
haha, sant! Nej så illa däran är väl inte naturen ännu att man måste ha kulisser med sig. Och jag skall kolla upp draget, inte kopiera disneys;)
 
Med reservation för att de flesta pâ husvagnsforum anser att vildmarken börjar där elkabeln frân stolpen tar slut.

Njae, riktigt sâ illa är det väl inte, men det är inte mânga medlemmar där med sinne för "riktigt" friluftsliv.
 
Efter att jobbat på camping och kan bekräfta att en stor del av de som kom till campingen inte känns som friluftsmänniskor, är det just därför jag tyckte det var intressant att byta målgrupp till husvagnarna:)

Stort tack för forumslänken consono!
 
Med reservation för att de flesta pâ husvagnsforum anser att vildmarken börjar där elkabeln frân stolpen tar slut.

Njae, riktigt sâ illa är det väl inte, men det är inte mânga medlemmar där med sinne för "riktigt" friluftsliv.

Jag känner ingen av medlemmarna personligen och jag vet inte heller vad som definierar sinne för riktigt friluftsliv, vill för övrigt inte veta heller.

Jag tyckte bara att förstärkt chassi, skydd på utsatta delar av väggarna och ökad markfrigång kunde vara början på en anpassning för att kunna använda husvagnet på lite sämre vägar. Det är det tråden handlar om.

Jag är förövrigt övertygad om att det finns efterfrågan av en sån husvagn. Det har funnits olika projekt åt det hållet under årens gång, bl.a en polarvagn med bred dörr bak, den var populär både bland skoterägare och crossförare eftersom man kunde köra in skotern eller motocrosscykeln i vagnen under resan. Kombinerat kåpsläp/husvagn alltså!
 
Consono, jag syftade på det forumet i stort, inte den specifika tråden, som ju tyvärr dog ut.
Polar 300 var en riktigt trevlig liten sak, och det är fortfarande stor efterfrågan på dessa som beg.

TAB har gjort en variant av sin lilla droppformade vagn som dom kallar för "Off Road" som väl är ett litet steg i rätt riktning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.