Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Nyfiken på den där faktorn du tar upp. Är det nåt du räknat på själv, eller är det nåt vedertaget man brukar räkna på i cykelkretsar?
Gillart om det funkar hyfsat.
Det är väl en empiriskt funnen omräkningsfaktor från många cykelturister, som har visat sig fungera rätt bra för längre cykelsträckor.

Sedan påverkas självfallet denna omräkningsfaktor av hur många avstickare och vilket vägval du gör under cykelsemestern.
/Niklas
 
Omräkningsfaktorn varierar nog mer än vad Niklas skriver. I det aktuella fallet Stockholm Lund finns ju gamla riksettan som går parallellt med motorvägen och därför erbjuder nästan samma distans som E4 + E6 till Lund. När jag cyklade Stockholm Falkenberg på mindre trafikerade asfaltvägar blev distansen 62 mil i stället för 50 dvs en omräkningsfaktor på ca 1,24.

Men i Norrland och Norge kan faktorn bli betydligt högre om ens det går att undvika 80 och 90-vägar.

Thure
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Omräkningsfaktorn är ju naturligtvis schablonmässig till sin natur, då terräng, vägdragning m.m. varierar stort över landet, men kan ändå vara användbar vid planering av cykelsemester m.m.
/Niklas
 
Problemet är att bilister generellt tror att vägen är deras och en plats för bilar i första hand, när det i själva verket är en plats för fordon av alla slag samt för gående.

Men sådana här trådar drar alltid till sig troll som vill provocera och helst få andra människor att flytta på sig för sitt egna storartade ego.
Där har du delvis fel. Finns det cykelbana, gångbana och bilväg (mot samma mål) så är inte bilvägen till för alla trafikslag. Det är lugnare och säkrare för alla om man inte blandar trafikslagen utan istället: gående går på gångbanan, cyklister cyklar på cykelbanan och bilar på bilvägen.

Finns inte alla typer av "banor" får man samsas om det som finns, enligt de regler som finns.

Det som jag ogillar är när några trafikanter väljer att byta körbana av någon anledning (bristande underhåll, ströda av annan långsammare trafik eller annan anledning). Om samhället bygger infrastruktur för olika trafikslag finner jag det nonchalant och slösaktigt att inte nyttja den som tänkt och enligt samhällskontrakten, dvs trafiklagarna. Det skapar oförutsägbarhet och onödiga risker/faror. Särskilt om det är stora hastighetsskillnader och det är ju ofta det man vill bygga bort med dedikerade banor.

/Patrik
 
Omräkningsfaktorn är ju naturligtvis schablonmässig till sin natur, då terräng, vägdragning m.m. varierar stort över landet, men kan ändå vara användbar vid planering av cykelsemester m.m.
/Niklas
Vill man få lite mer exakta svar för sin rutt (i Sverige) kan man använda nationel vägdatabas för sin planering:

/Patrik
 
Tja, grundproblemet är ju att cyklisterna är tämligen styvmoderligt behandlade i den svenska trafikplaneringen och då blir cykelbanorna emellanåt tämligen orationella att nyttja -särskilt för snabbare cyklister!

Å vad den nationella vägdatabasen beträffar, så går det väl där inte att skapa några rutter i vare sig GPX-format eller FIT-format. Å då faller ju hela idén. Dessutom är den väl rätt seg, åtminstone på min mobil.
/Niklas
 
Där har du delvis fel. Finns det cykelbana, gångbana och bilväg (mot samma mål) så är inte bilvägen till för alla trafikslag.
Där har du fel
I Sverige finns det inte bilväg, det heter fordonsväg. Genom även med språket så försöka begränsa nyttjandet av våra allmänna fordonsvägar underlättar man inte för de oskyddade trafikanterna, i det här fallet cyklisterna
<REDIGERAT>
Läs också detta10 år gamla inlägg
</REDIGERAT>


Jag har använt egentryckta kartor eller skärmdumpar från databasen för att planera resp följa lågt trafikerade asfalterade vägar vid långturer på cykel och inlines.

Men det är lite bökigt att använda systemet nvdb.se
Det är det många som instämmer i.
En av dem konstruerade därför för flera år sedan den karta som TS/@Feisal nämnde redan i #6 och enl senare inlägg även nu har personlig erfarenhet av;
Där går det även att skapa GPXer.
 
Senast ändrad:
Trevlig karta Roadfinder.se men vid en snabb kontroll så stämmer det dåligt, jag ser flera vägar som kartan anger som bra asfaltvägar som är grusvägar.

Om det är vanligt med detta fel vet jag inte på andra ställen jag kollar verkar det stämma bra.

Thure
 
Senast ändrad:
Där har du fel
I Sverige finns det inte bilväg, det heter fordonsväg. Genom även med språket så försöka begränsa nyttjandet av våra allmänna fordonsvägar underlättar man inte för de oskyddade trafikanterna, i det här fallet cyklisterna
<REDIGERAT>
Läs också detta10 år gamla inlägg
</REDIGERAT>



Det är det många som instämmer i.
En av dem konstruerade därför för flera år sedan den karta som TS/@Feisal nämnde redan i #6 och enl senare inlägg även nu har personlig erfarenhet av;
Där går det även att skapa GPXer.
Ok, det blir ett inlägg till…tror det räcker med att hänvisa till cyklistbloggen som nämns i inlägget. Men jag menar att cykelvägarna ibland är i dåligt skick…Att förutsättningarna att cykla på exempelvis Ringvägen (som nämns i bloggen) är intressant har jag inte ens kommenterat i denna tråd. Jag tuggar i mig förutsättningarna och cyklar där jag ska.
Så, Nu är jag klar i denna tråd..,
 
Där har du delvis fel. Finns det cykelbana, gångbana och bilväg (mot samma mål) så är inte bilvägen till för alla trafikslag. Det är lugnare och säkrare för alla om man inte blandar trafikslagen utan istället: gående går på gångbanan, cyklister cyklar på cykelbanan och bilar på bilvägen.

Finns inte alla typer av "banor" får man samsas om det som finns, enligt de regler som finns.

Det som jag ogillar är när några trafikanter väljer att byta körbana av någon anledning (bristande underhåll, ströda av annan långsammare trafik eller annan anledning). Om samhället bygger infrastruktur för olika trafikslag finner jag det nonchalant och slösaktigt att inte nyttja den som tänkt och enligt samhällskontrakten, dvs trafiklagarna. Det skapar oförutsägbarhet och onödiga risker/faror. Särskilt om det är stora hastighetsskillnader och det är ju ofta det man vill bygga bort med dedikerade banor.

/Patrik
Nej, det är du som ser och tolkar med bilistögon. Bias kallas det när man letar efter det man vill se.

Sätt på dig cyklistögonen istället och tolka utifrån det så får du en annan uppfattning.

Transportstyrelsen skriver om "lämplighet med hänsyn till färdmålets läge" och då är det cyklisten som får avgöra om nåt är lämpligt eller ej - inte bilföraren bakom. I slutändan är det en domstol, men dit kommer vi sällan när det handlar om sånt här.

Finns ingenting objektivt och sant beträffande ordet "lämplighet", utan ger oss snarare friheten att avgöra själva utifrån läget om vi bör cykla på fordonsvägen. Vårt omdöme gäller tillsvidare alltså.

Jag tolkar "lämpligheten" som en rekommendation, annars hade man inte använt det luddiga begreppet.
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips