Hjälmkamera

Skall göra ett försök att bestiga mt Blanc I sommar och tänkte då försöka dokumentera resan. GoPro är ju en väldigt stryktålig och beprövad hjälmkamera, men är det den enda? Finns det kanske någon annan som inte kostar lika mycket eller är det som vanligt att man får vad man betalar för???
/Johan
 
Jag har en Contour HD. Vet inte om det skiljer något i bildkvalitet mellan den och Gopro men valde den för att den har ett smidigare format för att ha på hjälm. Smidigast och bäst är väl POV där man har en separat inspelningsenhet och bara kameran (som då blir väldigt liten) på hjälmen. Kostar dock en hel del. Jag köpte min hos http://www.sportscam.se/se/ och de har alla tre modellerna.
 
Du kommer bli väldigt nöjd med GoPro Hero HD Helmet! Ska själv beställa en och dokumentera vår Mont Blanc-resa i sommar :)

Har flera kompisar som använder den och alla är väldigt nöjda med valet. Vissa har även beställt till andra fästen för att få ännu mindre skak och bättre vinkel, som "handlebar seatpost mount", sugkoppen som finns i motorsportpaketet och "helmet front mount".

Kameran finns på Ebay, om du inte redan sett det för 325 $ inkl. frakt = ca 2.100 SEK + ev. lite tull och moms ifall du har otur, då hamnar kalaset på max 2.900 SEK.
 
Go Pro Hero 2

Fick i dag hem en Go Pro Hero 2 beställd ifrån Go Pro.USA med ett extra batteri + hållare för cykel.
Slut notan hamnade 2900 med frakt. Vad jag sett än så länge i Sverige ligger bara kameran för närvarande på 3400kr. Klarade mig ifrån tullen.
Snabbt gick det med. Best på Söndag från USA ,i hemmet Fredag

Kan kanske vara värt att fundera på om man går i köptankar.

Kent S.
 
Jag valde Contour HD (dock utan GPS), framförallt för formens och smidighetens skull. Jag kikade rätt mycket på nätet på inspelningar gjorda både med GoPro och Contour innan jag bestämde mig.

Kombinationen bildkvalitet-form-vikt gjorde att jag valde Contour.
Hittills har jag bara positivt att säga om den, har mestadels använt den i grön verksamhet och den verkar stå pall för ganska mycket påfrestningar.

Mikrofonen verkar vara ganska tålig vilket jag var lite orolig för ibörjan. Tidigare (vanliga kompaktkameror) har inte uppskattat skarpa impulsljud och plötsliga tryckförändringar och dom har då tackat mig med konstiga bi-ljud... ;)

Dessutom fungerar det att ladda den med min PowerMonkey Explorer (solcellsladdaren)
Jag har köpt på mig ett extra batteri och lite minneskort (16gb) och en väska.
(tillbehören köpte jag på actioncameras.se - "svengelsk" hemsida, men de var billigast och levererade som förväntat)

/Andreas
 
Annat var det på den gamla goda tiden

(dvs inte så länge sedan)

När man hade en stor klumpig videokamera med band i ryggan och sen sladdar upp längs med ryggen till hjälmen där extern hjälmkameramodul va kopplad, jädra meckande med att starta filmen osv innan man gav sig av ner i pudret. Nästan lite sjukt när man tänker på hur smidiga dagens kameror är, och detta var ändå inte mer än 6-7 år sedan, jädrans!

/johannes
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.