Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Ligger det en större björk över vägen vill i alla fall jag gärna ha en motorsåg...

Jag tycker själv att det tar alldeles för lång tid att batonga ved till en eld med en "överlevnadskniv". Ska jag hugga vill jag ha en yxa. För mig fungerar det med storleken Gränsfors lilla yxa, så länge den är vass. Mindre (och speciellt kortare skaft) vill jag inte ha. Det går bättre med en något större yxa, t.ex. Gränsfors liten skogsyxa. Men då är den tyngre...

De handyxorna som är mindre (kortare skaft) än Gränsfors lilla yxa har aldrig fallit mig i smaken. De är för svåra att hugga med.

Jag tycker själv att det tar alldeles för lång tid att batonga ved till en eld med en "överlevnadskniv". Ska jag hugga vill jag ha en yxa. För mig fungerar det med storleken Gränsfors lilla yxa, så länge den är vass. Mindre (och speciellt kortare skaft) vill jag inte ha. Det går bättre med en något större yxa, t.ex. Gränsfors liten skogsyxa. Men då är den tyngre...

De handyxorna som är mindre (kortare skaft) än Gränsfors lilla yxa har aldrig fallit mig i smaken. De är för svåra att hugga med.
Svarar du mig? Jag är osäker för du svarar inte på min fråga.

Du kan se mitt inlägg som en fortsättning på diskussionen tidigare i tråden. Relevant eller inte är upp till läsaren att bedöma.

Jag kan ge dig ett direkt exempel på vad en större fulltångekniv kan göra som inte en yxa kan -- men då riskerar vi att komma en bit utanför vad det här forumet brukar fokusera på.

Om du behöver sticka ett större vildsvin så fungerar det betydligt bättre med en längre stabil kniv, typ "överlevnadskniv" med fulltånge. Jag använder själv en Fällkniven S1 till det. Det är väl uppe till diskussion om S1 är fulltånge, men S1x är det definitivt.

Är det bara friluftsliv vi diskuterar så är den enda fördelen med kniv jämfört med yxa att en kniv väger mindre -- men också fungerar mycket sämre på det en yxa är bra på.

Ni som samlar på fulltångeknivar för överlevnad, jag fick en tanke, vad kan en sådan som inte en liten yxa kan?

Jag erkänner att jag också är skyldig till detta.

Jag ber om ursäkt om detta är fel val av underforum.
Jag måste fråga, eftersom det är väldigt relevant för svaren:
Vad syftar du på när du skriver "för överlevnad"?
Det finns säkert minst lika många tolkningar av det ordet som vi har utsidan-medlemmar, men för mig innebär "överlevnad" alltid en oplanerad situation. Ett läge där du kan ignorera en hel del lagar (eftersom det är ett nödläge), men av en eller annan anledning inte kan välja den lättaste lösningen.

Ett uppenbart svar på din fråga i den kontexten är att en kniv kan hänga i bältet/ligga i fickan, medan en yxa som regel ligger i packningen. Så om ditt "överlevnadsscenario" är att ryggsäcken spolats bort i ett vattendrag så vinner föstås kniven.

Om scenariot däremot är att lede fi/zombieinvasionen/skattmasen närmar sig och du måste fly till skogs på obestämd så finns det ingen anledning att avstå vare sig kniv eller lämplig normalstor yxa.

Läget där jag skulle föredra en liten yxa är väl framförallt vid vandring mellan iordningsställda rastplatser, där det kan finnas sågad och möjligen grovkluven ved.

Jag kan ge dig ett direkt exempel på vad en större fulltångekniv kan göra som inte en yxa kan -- men då riskerar vi att komma en bit utanför vad det här forumet brukar fokusera på.
Men frågan är väl inte kring fulltångekniv eller yxa, utan fulltångekniv eller mindre kniv tillsammans med en yxa?

Spontant känns det som fulltångekniven främst är för att slippa ha två verktyg med sig, men det gör att den blir en kompromiss och inte är riktigt bra på nånting.

Ligger det en större björk över vägen vill i alla fall jag gärna ha en motorsåg...

Åker man ut med uppdraget att avlägsna ett träd så tar man naturligtvis inte lillyxan utan motorsågen.

Råkar man oplanerat ut för ett träd över vägen (som hänt flera gånger) så är ju lillyxan med i bilen men det är ytterst sällan jag kör omkring med motorsågen utan att ha någon inplanerat uppdrag för den i närtid.

Det var så jag menade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips