Och det var inte jag som tog upp kapning av träd över vägOch jag vill ha en snickaryxa när jag behöver hugga i snickeriarbetet. Men jag tror inte det var trådens syfte.
Handyxa istället för kniv?
- Trådstartare Fällkniv
- Start datum
Och det var inte jag som tog upp kapning av träd över vägOch jag vill ha en snickaryxa när jag behöver hugga i snickeriarbetet. Men jag tror inte det var trådens syfte.
Ska man kapa träd som fallit över väg vill jag ha en fullstor huggyxa eller ännu hellre en Silky Katanaboy - om inte motorsågen ligger i bilen eller på skotern![]()
Inte helt ovanligt att det händer att det ligger ett träd över skogsvägarna i samband med friluftsliv, speciellt vintrar med blötsnö.Och det var inte jag som tog upp kapning av träd över väg![]()
Svarar du mig? Jag är osäker för du svarar inte på min fråga.Jag tycker själv att det tar alldeles för lång tid att batonga ved till en eld med en "överlevnadskniv". Ska jag hugga vill jag ha en yxa. För mig fungerar det med storleken Gränsfors lilla yxa, så länge den är vass. Mindre (och speciellt kortare skaft) vill jag inte ha. Det går bättre med en något större yxa, t.ex. Gränsfors liten skogsyxa. Men då är den tyngre...
De handyxorna som är mindre (kortare skaft) än Gränsfors lilla yxa har aldrig fallit mig i smaken. De är för svåra att hugga med.
Jag måste fråga, eftersom det är väldigt relevant för svaren:Ni som samlar på fulltångeknivar för överlevnad, jag fick en tanke, vad kan en sådan som inte en liten yxa kan?
Jag erkänner att jag också är skyldig till detta.
Jag ber om ursäkt om detta är fel val av underforum.
Men frågan är väl inte kring fulltångekniv eller yxa, utan fulltångekniv eller mindre kniv tillsammans med en yxa?Jag kan ge dig ett direkt exempel på vad en större fulltångekniv kan göra som inte en yxa kan -- men då riskerar vi att komma en bit utanför vad det här forumet brukar fokusera på.
Ligger det en större björk över vägen vill i alla fall jag gärna ha en motorsåg...