Hammock upphägning?

Jag vet att det startats tusen trådar och diskuterats livligt om liknande saker både här och på t ex hammockforum.com. Men jag skulle vilja ha någon kommentar från sverige angående min nästa lösning.

Har nu tillverkat whoopieslings. (ganska roligt pill :) )

Men jag har gjort utav 5 mm istället(fråga mig inte varför). Problemet med den tjockleken är att den är lite lurig att få bakom knuten i en marlin spike hitch. Så min lösning va att sätta en karbinhake i knuten istället för en pinne och sedan trä whoopieslingen genom karbinhaken upp bakom knuten. Om nu öglan skulle lossna från knuten så hänger den ju kvar i karbinhaken. Till frågan:

Är det lämpligt att t ex bara hänga i karbinhaken med en MSH? och strunta i att hänga den bakom knuten. Någon som har provat och har dålig erfarenhet? :)

Vidare : är det någon som har förslag på var man köper ett bra "spännband" till treehuggers? Mina är vanliga 25 mm breda(typ köpta inågon bygghandel) men dom känns sisådär i kvalitén. Funderar på att sy längsgående sömmar. Det borde ju stärka upp det lite(om man har stark tråd vill säga)
 
Jag använder stålrörsställningen som kom med när jag köpte hammocken. Jag tror det blir svårt att få till soltaket om man använder träd.
 
Jag har 2,5 mm dyneema till mina woopieslings och de klarar vikten av mej (80 kg) och resten utav familjen, så 5 mm med sin brottstyrka på 2600 kilo borde hålla för hela släkten:)
Nä, skämt å sido, men med så grov slinga så är det nog lite overkill... Om du sätter den i en karbin så funkar det alldeles utmärkt men knuten kan dra åt sig så in i bomben att det blir svårt att få loss karbinen. Det har aldrig varit nåt problem för mej då jag använder en "toggle" med en snörstump i, då är det bara att dra ut den ur knuten. Så jag skulle nog rekomendera dej att byta till tunnare.

När det gäller band till treehugger så har jag 25 mm packrem från Jula som jag klippte bort spännet ifrån och sydde en ögla i ena änden. Remmen har en brottstyrka på lång över vad jag väger och jag kan lova dej att tyget i hängmattan går sönder innan remmen går av. Det är lika overkill att förstärka den med några extra sömmar eller liknande som det är att köra med 5 mm dyneema.

/Dennis
 
hejsan
som xtrem är inne på så behövs inte grovleken på linorna för viktens skull.
däremot så är det lättare med knutar samt att linan trasslar mindre om den är lite grövre.

go tur
vänligen nils
 
Haha I know! Det är lite overkill med 5mm men......Jag beställde för å kolla lite hur det va att jobba me så det blev som det blev orkar inte beställa mer nu :). och även en "tjock" 5mm lina tunnare än mina orginal :)

Däremot som sagt med MSH. Någon som är lite knutknunnig som har en liknande som inte kan "överdra" sig själv utan att man lätt kan dra ut sprinten(karbinhaken)?.

Det där med spännremmarna kan ju bara lösas på ett sätt. Testa! måste testa. Sen vet man ju :)
 
Om du gillar att pyssla lite med Dyneema så kan du göra ett par Soft Shackle, det finns instruktioner på U-Tuben. Då slipper du att använda karbiner och sparar både på vikt och bulk.
Sy en ögla i varje ände på spännbandet och det är busenkelt.
http://youtu.be/cQyFeLzJYLs
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...