Grötvariant

Jag tillhör dem som inte är sådär hjätteförtjust i havregrynsgröt, så jag har "uppfunnit" en variant som kanske kan passa andra.

Koka havregrynsgröt som vanligt, men använd mjölk istället för vatten, tillsätt ett par kryddmått kanel/portion + ca 2 msk äppelmos. Koka och ät.
 
Hjätteförtjust? :)

Det är inte jag heller. Brukar koka havregrynsgröt på vanligt sätt och sen ha i mycket stora mängder sylt (hallon el jordgubb). Ingen mjölk.

/Håkan
 
Jag har insett att det som får mig att gilla eller ogilla havregrynsgröt är saltmängden. Med för lite salt smakar det skit. Kan vara värt att tänka på om man inte gillar havregrynsgröt.
 
som det är

Gröt käkar man väl framförallt inte för att det är speciellt gott? Gröt är mat med funktion mer än god smak... Ja menar, ska man ha en GOD frukost så skulle jag satsa på 2 danska smörebröd och en iskall HOF..mmmmmm de e gott!!
 
Nyttig mat behöver inte vara äcklig.

Men om den nyttiga maten är god så blir det ju bara trevligare att äta den, eller hur.

Att koka gröten med mjölk tar bort "vattningheten", mjölk ger dessutom en fylligare smak och har en mycket bra förmåga att transportera smakämnen.

Jag strävar alltid efter att göra maten god, det har naturligtvis med mitt stora matlagningsintresse att göra. Men det är en myt att nyttigt = äckligt.

Mjölkgröten går lika fort att tillaga osm vanlig gröt, om man skall iväg på vandring/tävling så bör det fungera att ta med sej havregryn utblandat med torrmjölk, socker + torkade äpplen och kanel. Tillsätt bara vatten och koka upp.
 
Gillar goda gröten

Jag gillar faktiskt havregrynsgröt, särskilt den fiberberikade. Testa den ni som tycker gröten annars känns lite slemmig. Jag håller med om att saltmängden är viktig för att få till den goda smaken, men för mycket är lika illa som för lite.

I Ryssland är det inte ovanligt att få havregrynsgröt till efterrätt. Det beror inte på några usla mattraditioner, tvärtom. Ryssarna äter kanongod mat, åtminstone den de lagar hemma. I vart fall avnjuts gröten utbredd på en liten tallrik med en klick riktigt smör i mitten. Smöret smälter och så sockrar man lite efter hand. Ingen mjölk. Mums!

Kalle
 
tips från tidigare diskussion

För att slippa diska kokkärlet kan man mixa ned storleken (i matberedare) på havregrynen i förväg, så räcker det med att hälla på varmt vatten på gröten i det kärl man ska äta ur och låta det dra ett tag.
 
Välling är det som gäller

Hej,
Tack för tipset att koka havregrynsgröt med mjölk (eller torrmjölk som någon sa). Jag äter inte ofta havregröt när jag är ute. Det beror inte i första hand på smaken eller den slemmiga konsistensen utan på det låga energiinnehållet (även om mjölkkokning ökar energiinnehållet något). Jag kör istället ofta med välling (kan min dotter så kan jag). Det är mycket lätt att ha med, det innehåller otroligt mycket energi och man kan dricka det, vilket påskyndar och förenklar frukosten. Det är dessutom gott att hålla i den varma koppen en kall vintermorgon på fjället.

Det låter vidrigt för den som inte har prövat...men det är en kanonfrukost.

/Henrik
 
Låter bra! En annan variant för de som inte älskar havregrynsgröt är att blanda grynen med blåbärssoppspulver. Då får man sylt och gröt i ett - nästa i alla fall :)
/Anna
 
Inte havre men råg

Om man inte gillar havregröt kan man kanske försöka med rågflingegröt, det tycke iaf jag är mycket godare. Framför allt är den inte lika slemmig...
Lägg sen till några knäckemackor med tubost och te så står du dig ända fram till lunch.
 
rautakanki

Jag har börjat att köra hemmagjord müssli med mycket havregryn opch massor av godsaker av olika slag. Blanda med blåbärssoppa..... Mycket müssli och att det får stå ett tag gör det mer grötigt. Solrosfrön osv borde göra att energinivån blir relativt hög. Tycker jag brukar klara mig minst lika bra som mina grötätande kamrater....

ett tips...

/Andreas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.