Gröna kartan i fjällen

"Grönsaksbladet"...

... också kallat. Åt minstånde när vi gick i gröna kläder 1985.

Vi blev bryskt utforslade i de Jämtländska fjällen med hur mycket packning som helst (inte en rygga under 30 kg + bössa, mössa, mask = ytterligare 10 kg Phuu). Om jag inte mindes helt fel (det är ju ett tag sedan) så använde vi oss av just 1:50 000-dels kartor under denna lilla fjälltur, som gick just över Sylarna-Helags bl.a.

Så dessa kartor bör finnas! Var kan jag dock inte hjälpa dig med, tyvärr.

Lycka till!

// Niklas

P.S Detta var min första fjällupplevelse och till råga på allt så regnade det mest hela tiden och vi sov i "knäppetält" som vägde bly (trots att de var impregnerade). Sovsäcken (Caravan, dun) med bomulls tyg sög åt sig vatten som en svamp och var dyngsur efter första natten. Blääääää

GPS är suveränt men många tycker nog att det är en relativt stor utgift med 2000-5000 kr för en navigeringshjälp. Man kommer ju långt med karta och kompass och, som jag kunnat konstatera trots min skepsis i början, en stegräknare. Men visst ger GPS-tekniken ytterligare skojiga och intressanta dimensioner på det här med navigering.

P

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
kom just hem från sylarna området och jag mötte flera med en karta som hette "gröna kartan, fjällversionen"
skala 1:50000 ganska bra för det är ju det man är van vid. Jag räknade tex inte med att ekvdistansen på fjällkartorna är 20 meter.
Pust vad jobbigt det blev.
så nästa gång ska jag försöka få tag på "grönsaksbladet" istället.

Solladdare

Vill minnas att jag sett någonstans, kanske på geocachings diskussionssida, att det finns batteriladdare som är soldrivna.

Jag har inte sett nån sån själv. Går den att montera på ryggsäcken, månne, så att man kan ladda de batterier som inte är i mottagaren just då?

Anders

GPS:er äter batterier, det är min uppfattning oxå. Men...ett par extrauppsättningar i reserv samt att man inte kör kontinuerlig GPS-följning utan bara uppdaterar positionen vid behov löser delvis problemet.

P

Ingen idé med fjällgrön karta

Det tror jag inte i alla fall. Vi var ett gäng där i juli, jag hade en gammal 100000 och min kompis köpte en 50000. Den skillnaden vi kunde hitta var att allt var i dubbel skala. Mer luft och kanske mer lättläst men inte mer information. Vi tittade bara efter ganska snabbt runt Storulvån och Sylarna där vi skulle vandra.

Det finns ju inte heller så mycket mer att märka ut på ett fjäll så att man skulle ha nytta av en dubbelskala. Det är just mest ingenting man ser när man vandrar:)

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips