Gröna kartan i fjällen

Trots att detta forum nästan helt slagit över till att handla om GPS:er gör jag ett försök med en fråga om vanliga papperskartor. Vet nån om Gröna kartan i 50 000-del finns över Helags-Sylarna området? Är den i så fall att föredra framför den traditionella fjällkartan i 100 000-del? Skall ägna mig åt vandring. Skalan är ju större vilket borde vara en fördel eller finns det andra aspekter också?
 
Inte

Vanliga Gröna Kartan från Lantmäteriet görs inte över fjällområdet utan ersätts där med Fjällkartan (de rosa) i skala 1:100 000. Det skulle va om du hittar någon lokal variant på Gröna Kartan eller nån gammal grön, dock inte att rekomendera p.g.a. ändringar.
För att se hur Gröna Kartan är uppdelad och vilka områden som finns så kan du kika in här: http://www.lm.se/kartplan/lmv/pdf/t5plan9.pdf

Lycka till med vandringen!

/ Nicke
 
Your welcome....min tanke var bara om Mats just var ute efter den aktuella skalan, 1: 50 000. Jag har själv vant mig vid att "navigera" på den skalan vilket jag föredrar eftersom jag, och säkert de flesta, använder Gröna Kartan, i den mån den finns, ute i spenaten.
Dessutom tillhör jag den där kategorin "kartidioter" som kan sitta i timmar med kartor hemma vid köksbordet och studera både genomförda och kommande turer. Förmodligen är man väl inte riktigt klok.
:)

P
 
Specialkarta

Som inbiten orienterare använder jag nästan aldrig den gröna kartan, utan orienteringskartor i skalan 1:10000 eller 1:15000, beroende på vad som bjuds. Men sådana finns ju inte över fjällvärlden, av förklarliga skäl.

Inom orienteringsvärlden har vi slutat trycka kartor i offsetmaskiner. Nu printas allting i färgskrivare, efter hand. Ofta är kartan reviderad i någon mån inför varje tävling. Det finns speciella CAD-program för orienteringskartor, som gör det enkelt att lägga till en väg, ett hygge eller vad det nu kan vara.
Dessutom printas ofta banan direkt på kartan, i stället för att trycka dit den i efterhand.

Orienteringskartor är så detaljerade, att de är riktiga färskvaror. Nu ger tekniken oss möjligheten att hålla dem färska också!

Kartritarna använder ofta GPS nuförtiden, när de traskar omkring och fältrekognoscerar ett område. Jag har sett en, med extern antenn monterad i mössan!
 
En fjällkarta i skala 1:5 000 vore mumma...!!
Men då finge man väl ha en karta stor som en fotbollsplan....:)

P
 
Tack, tack

...för alla svar. Skall nog ta vägen förbi Akademibokhandeln i Göteborg och se om dom har Gröna kartan över Sylarna/Helags. För att lugna alla andra så är jag på det klara med att Fjällkartan innehåller nyttig info som kanske inte finns på andra kartor. Inte minst säkerhetsinformation som var det finns telefoner och vindskydd. Så jag kommer givetvis ha med Fjällkartan på vandringen också. Ju fler kartor desto roligare! Är också lite av en "kartidiot".
 
Rättelse

"Gröna Kartan" heter den ju inte - utan "Fjällkartan" (fast i 50 000-del). Så får jag inte någon kart-besserwisser på mej. :)
 
Ursäkta och lite info...

Det är inte Gröna Kartan utan Fjällkartan blad 182C som Per så rätt sa, dock en specialare av Fjällkartan och här med skala 1:50 000 ! Ursäkta att jag kanske lät lite "besserwissig" Per med det inlägg som jag senare tog bort då jag gick in på Lantmäteriets hemsida och letade upp karta 182C, såg en Fjällkarta och tog för givet att det var i skala 1:100 000. Dock upptäckte jag senare som sagt att det var en specialare med skala 1:50 000 så jag tog bort det inlägg som jag misstänker att Per syftar på när han inleder med "Your welcome..." Men men, jag har också fel ibland (ganska ofta tyvärr... ;) )

/ Nicke , ännu en kartfettischist...

PS. Och visst kan man ge sig den på att Mats är klok nog att upptäcka det han tolkat fel tidigare under tiden som jag skrivit detta!!! Bra jobbat! DS.
[Ändrat av nickelag 2002-08-06 kl 10:30]
 
Va skönt det är med lite ödmjukhet....det borde vi se mer av på Forumet..

Och Mats..lycka till med kartorna..dom kan man aldrig få för mycket av

P
 
Den enda nackdelen som jag ser med att ha med sig 50000 karta när man vandrar är väl att det kan bli rätt många katror som man måste bära med sig om man ska vandra långt.

Det är lätt att gå fel om man har en 100000 karta, men så länge man bara följer leder så är det kanske inga större problem.
 
Alternativt

Eller så har man med sig en bra GPS. Då behövs inte så många kartor, vilket är bra, för det lediga utrymmet i ryggsäcken kan man fylla med batterier i stället.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
lillen45 Gröna kartan på cd Navigering 14
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
Paltkungen I stället för Gröna kartan i Norrbotten?? Navigering 1
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
ceasar Gröna kartan i Garmin?? Navigering 3
Gunno Utskrift av gröna kartan från CD-rom Navigering 3
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Noggrannheten i länskartor, gröna kartan och Fugawi Navigering 5
bybben Friluftskartan eller gröna kartan? Navigering 10
Larsroger fugawi och gröna kartan Navigering 2
zephyr Gröna kartan till GPS? Navigering 28
Jonte Myra Kombinerat sjökort och gröna kartan, hur gick det? Navigering 1
marcuslundmark Referenser mapsource och gröna kartan? Navigering 4
CyberJunkie Liknande Gröna Kartan för Norge?? Navigering 6
eseb66 Fugawi och Gröna kartan Navigering 6
dragan OziExplorer vs. Gröna Kartan och Sverige Kartan Navigering 2
Seglare Hyra av gröna kartan på CD Navigering 19
Seglare Begagnad Gröna kartan och stadskartan Navigering 5
JET VARNING! KÖP INTE GRÖNA KARTAN PÅ CD-ROM Navigering 1
JET Köpte Gröna kartan på CD-ROM... Navigering 6
lucky Gröna kartan köpes Navigering 2
rascar Låna Gröna kartan på CD-ROM i Stockholm? Navigering 0
Myrkotten Säkerhetskopiering av gröna kartan Navigering 6
lod Gröna Kartan - Ozi-explorer - GPS Navigering 5
Söken den gröna kartan Stockholm-Uppsala Navigering 0
Priset på Gröna kartan på CD högt! Navigering 3
Gröna kartan-CD och OZI Navigering 3
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
Lissu GPS för gröna Navigering 13
VandringsSimon93 Söker kartan Gäddede, Hotagsfjällen och Skalstugan 1:100.000 Navigering 10
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
sachsaren iOS-app för Eniro-kartan? Navigering 1
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
prospicientia Teckenförklaring, norska kartan Navigering 14
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
olhe Kalibrering av kartblad ur den Ekonomika kartan från 60-talet Navigering 9
Jokkmokkguiderna Kartan som imponerar! Navigering 10
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
nordan78 Kartan i TomTom GO930 Navigering 0
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
Homann Explorist XL, nya kartan? Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.