Teckenförklaring, norska kartan

Är det någon som förstår det grafiska representationssystemet för de mest detaljerade skalorna över tättbebyggda områden i Norge? Jag hittar bara teckenförklaring över "Turkart", inte över skalan där man kan se alla, hus, stigar, gatunamn osv. Känns aningen förvirrande det här. :)
 
Det är väl fastighetsgränserna som visas vid denna skala. ( Vet ej, men tror!)

Det kanske är någon form av gräns, ja. Men fastighetsgränser på var sin sida om vägen i kilometer efter kilometer (mil till och med)? Det är ju ingen information jag behöver. Stigar verkar vara av en tunnare rödsteckad variant. De gråstreckade linjerna på grå väg markerar nog en mindre enskild väg, men jag vet inte vilket som är enskild väg och vilket som är traktorspår i den skalan.
 
Samma som Svenska fastighetskartan??

Även på den Svenska fastighetskartan är vägar redovisade på detta sätt. Vägen ägs ju också av någon och skär rakt igenom många fastighetsgränser.

Det är klart att du får information som du inte behöver blandat med sådant du tycker är bra både på kartan och i detta forum.
 
1;50000 är 1 mm 500 m, det är som salladsbladet en lättorienterad karta. Svenska Fjällkartan har halva den skalan.
Större skalor som fastighetskartan du visar blir ohanterlig.

go tur
 
Även på den Svenska fastighetskartan är vägar redovisade på detta sätt. Vägen ägs ju också av någon och skär rakt igenom många fastighetsgränser.

Det är klart att du får information som du inte behöver blandat med sådant du tycker är bra både på kartan och i detta forum.

Så kanske det är, men det har jag aldrig sett. Jag har precis gjort Pdf-filer för hela Sverige och det är inget jag upptäckt. Exempel:

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/#

Jag har svårt att se särskilt många likheter.
 
Olika "tittskåp"i Sverige och Norge

När du zoomar in på den norska kartan så hamnar du på deras fastighetskarta. När du jobbar med Lantmäteriets tittskåp så kommer du aldrig till någon fastighetskarta, det enda som händer är att t.ex. Fjällkartan förstoras mer och mer (tills den blir oläslig)
 
1;50000 är 1 mm 500 m, det är som salladsbladet en lättorienterad karta. Svenska Fjällkartan har halva den skalan.
Större skalor som fastighetskartan du visar blir ohanterlig.

go tur

Jag har alltid tyckt topografiska kartan skala 1:50000 är den bästa för vandring i Sverige. Den är översiktlig, men ändå tillräckligt detaljerad. 1:100000 är en bra vägkarta, men alldeles på tok för grov att vandra efter oftast. Men vissa sträckor duger den, det beror på. Jag zoomar alltid in och skriver ut mer detaljerade kartor för de småsträckor där jag behöver. Ofta står inte alla traktorspår och småstigar utsatta i skala 1:50000. Och det är ju de som är de viktiga. Det är förvirrande nog i verkligheten ändå eftersom alla spår ändå inte finns med på kartorna.

Jag ska ju gå inlandet. För fjällvärlden är det lite skillnad och där duger fjällkartan bra, som du säger. Då handlar det ju mera om att läsa av landskapet oftast än om att identifiera traktorspår i skogen. Men även i väglöst land anpassar jag skalan efter omständigheterna.

Men i och vid tätorter och tättbebyggda områden vill åtminstone jag ha betydligt mer detaljerade skalor. Man vill ju veta var det är cykelbanor, vilka småvägar man kan ta för att komma igenom orten/trakten, var affärer, bibliotek etc. ligger någonstans osv. Att hitta igenom tätorter är dessutom ibland svårare än att orientera sig ute i terrängen, tycker jag. Jag hade inte klarat mig utan karta OCH kompass igenom tätorterna. Jag hade blivit totalt förvirrad.
 
När du zoomar in på den norska kartan så hamnar du på deras fastighetskarta. När du jobbar med Lantmäteriets tittskåp så kommer du aldrig till någon fastighetskarta, det enda som händer är att t.ex. Fjällkartan förstoras mer och mer (tills den blir oläslig)

Ja, just det. I fjällområdena är det mer begränsat med information, men annars får man ju olika skalor när man zoomar in. Men inte för fjällkartan, just. Det som retar mig ibland är att jag föredrar den kartan som är graderad med 500 m på lantmäteriets sida i närheten av tätorter. Men ibland finns bara 100 meter och 1000 m eller 2 km tillgänglig så då måste jag välja där. Sen nästa gång jag öppnar sidan så finns den plötsligt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
KLAGER Norska Statens kartverk släpper kartdata fritt Navigering 8
annneli Norska pappers-kartor? Navigering 9
Staffan Andersson Norska turkartor Navigering 6
coolmanq Norska kartor? Navigering 3
hdn729 Norska gps-kartor? Navigering 11
svingen Norska kartor Navigering 7
KillerKaninen Norska kartor till GPS? Navigering 2
Hinka Norska fjällkartor Navigering 6
lllusion Var köper man norska kartor? Navigering 6
apersson850 iQue på finska/norska Navigering 0
acdcpeter Söker kartor över norska fjäll... Navigering 4
clindh Norska digitala kartor 1:50 000? Navigering 1
fklint Norska kartor? Navigering 4
Nyman Norska fjällkartor i oslo? Navigering 2
VandringsSimon93 Söker kartan Gäddede, Hotagsfjällen och Skalstugan 1:100.000 Navigering 10
pettisson GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt? Navigering 42
sachsaren iOS-app för Eniro-kartan? Navigering 1
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
UnderEnTarp Kartmapp till Terrängkartan/Gröna Kartan! Navigering 16
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
olhe Kalibrering av kartblad ur den Ekonomika kartan från 60-talet Navigering 9
Jokkmokkguiderna Kartan som imponerar! Navigering 10
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
nordan78 Kartan i TomTom GO930 Navigering 0
fabola mobil med bra skärm till gröna kartan? Navigering 2
lillen45 Gröna kartan på cd Navigering 14
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
Mezzner Min Garmin 60c visar kartan uppochned Navigering 17
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
Homann Explorist XL, nya kartan? Navigering 0
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
Paltkungen I stället för Gröna kartan i Norrbotten?? Navigering 1
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
ceasar Gröna kartan i Garmin?? Navigering 3
Gunno Utskrift av gröna kartan från CD-rom Navigering 3
emilg Gröna kartan AB län till Ozi amt OziCe Navigering 4
0690 GPS og Grøna Kartan Navigering 20
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Noggrannheten i länskartor, gröna kartan och Fugawi Navigering 5
jlw "Röda Kartan" i Fugawi Navigering 2
bybben Friluftskartan eller gröna kartan? Navigering 10
Larsroger fugawi och gröna kartan Navigering 2
zephyr Gröna kartan till GPS? Navigering 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...