Min Garmin 60c visar kartan uppochned

Nja, alltså jag önskar som regel att kartan (Fripro) ska visas i orienterat läge, och tänker mig att man enklast åstadkommer det med "Kurs upp" under kartinställningarna.

Det funkar dock dåligt och mest verkar det bero på att apparaten har en felaktig tolkning av kursen.

När jag t ex kalibrerat kompassen samt ställt om till "Norr upp" så funkar det men den lilla pilformade symbolen som ska föreställa en båt eller en gps eller vad det nu är, indikerar i mina ögon en felaktig rörelseriktning. Det ser lite fånigt ut, den ritar ju ett spår korrekt, men pekar att jag är på väg åt ett annat håll än i verkligheten.

Jag har alltså kalibrerat kompassen så att den går rätt, samt valt att Kurs upp ska visas i lägen under ett rejält tilltaget zoomläge (som jag tolkar det som att man kan välja). Jag antar att den visar Norr upp när man gör en rejäl utzoomning så att kartan då visas på ett sätt som känns bekvämt från väderleksrapporter och klassrum...

Nåja, hur får jag kartan att visas orienterad i förhållade till verkligheten, men kursriktningen i antennens riktning??
 
Vadå "kalibrerat kompassen"? Det finns ingen kompass att kalibrera på en 60C. Det finns bara på S-modellerna, exempelvis 60 CS.

Har du skrivit fel i rubriken eller i texten? Vilken modell har du egentligen?

Anders
 
OK. Nu måste jag ju börja med att fråga idiotfrågorna, för att vara säker på att det inte är något sådant:

Kalibrerar du med GPS:n plant?
När du sen använder den, håller/lägger du den lika plant?
Har du kompassen tillslagen?
Vid vilken hastighet/tid slås den på (vad har du för inställning där)?
Hur fort rör du dig när du har problemet?
Har du din GPS med antennen pekande i färdriktningen?
Var är du när du gör detta? Är du på sjön, i skogen, längs vägar eller något annat?

Anders
 
Kalibrerar du med GPS:n plant?
Ja

När du sen använder den, håller/lägger du den lika plant?
Den ligger i ett utrymme på kajaken som gör att den kanske lutar 30 grader.

Har du kompassen tillslagen?
Eh... Ja, på kartbilden visas norr rätt i förhållande till kartan; och mer intressant antagligen, kompassen på kompassvisningsläget ger rätt riktning liksom att kartan hamnar rätt vid inställning "Norr upp".

Vid vilken hastighet/tid slås den på (vad har du för inställning där)?
?? Inställning på kompassvisning eller?

Hur fort rör du dig när du har problemet?
10 km/h

Har du din GPS med antennen pekande i färdriktningen?
Ja.

Var är du när du gör detta? Är du på sjön, i skogen, längs vägar eller något annat?
På sjön i havsbandet, ofta med kontakt med många satelliter.
 
Om den magnetiska kompassen slås till (på en 60 CSx kommer det fram en liten kompassikon i datafältet högst upp på skärmen då), måste din GPS ligga plant. Annars pekar den inte på rätt håll. Pekar den inte på rätt håll hamnar inte kartan rätt heller, om du har kurs upp. Kartans orientering är beroende av hur din GPS tror att antennen pekar.

Om du har stängt av din magnetiska kompass, vilket du bör göra om din navigator lutar 30°, beror kartorienteringen enbart på din rörelseriktning.
Du kan verifiera detta genom att hålla nere knappen PAGE en sekund. Sedan visas ett meddelande om att kompassen slogs till eller från. Slogs den till nu, så gör om det, så den slås av. Prova sen igen vad som händer, när du paddlar i 10 km/h. I den farten ska det bli rätt ändå, utan magnetkompass.

Jag tror att du har den magnetiska kompassen till, att den aktiveras under 16 km/h (standardinställningen) och att navigatorns lutning gör att den tror att du är på väg i en annan riktning än du är. Därför kommer kartan fel på skärmen.

Anders
 
Jag ska definitivt prova att göra som du säger.
Jag tycker det är lite konstigt eftersom kompass-sidan visar väderstrecken rätt, och eftersom Nord upp fungerar, men jag är inte säker på att jag hänger med i din förklaring efter första snabba genomläsningen.

Tack!
 
"Kurs upp" är inte detsamma som "Riktning upp" (om nu din GPS har det valet) och på din förklaring gissar jag att det är det sistnämnda du vill ha???
 
Har nog bara Norr upp och Kurs upp att välja på.

Vad är skillnaden?

Jag vill ha kartan orienterad. Om det är skillnad på riktning och kurs för att det ena momentan riktning på just apparaten och det andra avser avser rörelseriktningen så är det i praktiken samma sak i mitt fall eftersom jag har gps:en fast i kajaken, och inte heller gör särkskilt mycket svängar med kajaken utan att förflytta mig samtidigt.
 
Mezzner; sa:
Jag vill ha kartan orienterad. Om det är skillnad på riktning och kurs för att det ena momentan riktning på just apparaten och det andra avser avser rörelseriktningen...
Kurs upp är riktningen mot nästa mål, som inte med nödvändighet är den riktning du råkar röra dig i (på sjön kan det ju t.ex. ligga en ö i vägen som du måste runda och därmed hålla en annan riktning än rakt mot målet). Riktning upp är just farkostens riktning och det är väl det du vill ha...men finns det inte som val så är det inte mycket att göra åt mer än möjligen undersöka om du har den senaste mjukvaran i apparaten.
 
Nu ska du inte röra till det för honom, Pelle.
I en 60 CS är Norr upp just vad det verkar, nämligen att kartans norr alltid är uppåt.
Kurs upp är däremot att den riktning som du just nu rör dig i är uppåt på kartan, vilket i sin tur gör att kartan blir orienterad, dvs stämmer med verkligheten. Åtminstone så länge man har en någorlunda konsekvent rörelseriktning.
Något som heter Riktning upp finns inte på en 60 CS.

Nord upp fungerar alltid. Då ska ju kartans orientering inte ändras på skärmen. Däremot skrev du själv att pilen inte pekar på rätt håll i den kartbilden, så jag tolkar det som att Nord upp är behäftat med samma problem som Kurs upp.

Anders
[Ändrat av apersson850 2007-06-27 kl 09:05]
 
När hastighen är 0 (eller nära 0) så är hastighetsvektorns en punkt, och åt vilket håll pekar en punkt?

60C vet inget om väderstrecken när man står still. Men har man en 60CS så ser den elektroniska kompassen till att hålla reda på väderstrecken när man står still.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lappugglan Problem med min Garmin 60c Navigering 5
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
avslut1008 kartan till min nya dator Navigering 4
j.ohman min kartor fungerar ej !! Navigering 18
torpet Min GPS har lagt av Navigering 4
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
Memme Min GPSmap 60C fördubblar kartuppsättningen Navigering 3
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Higgis HJÄLP MED MIN NYA QUEST Navigering 4
sotter Min karta stämmer inte med verkligheten? Navigering 4
olarantala Äntligen AAA lithium till min GPS Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
Tony-Avesta JAAAA!!!! Äntligen har fått min 60CS Navigering 4
whypoint Min eTrex Vista - Normal eller måndagsexemplar? Navigering 6
Kalle.it Ingen seriell ingång på min laptop... Navigering 16
Tony-Avesta Problem problem med min Vista. Navigering 4
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.