grön eller ren bensin för MSR-kök?

Hejsan!

Spelare det någon roll om jag använder grön eller ren bensin till mitt MSR-kök? Grön bensin är ju lättare att få tag på, samt billigare.

Går det bra att lämna kvar pumpen i bensinflaskan med bensin i, eller måste jag ta ut den?

Hälsningar Kalle.

Vad menar du med grön bensin? Den bensin jag använt har varit betecknad som "alkylatbensin" eller "4-takts miljöbensin". Helt enkelt bensin som är renare där aromater, svavel och lite annat smått och gott är bortrensat. Du kan använda vanlig bensin, men den är smutsigare och ger inte lika bra förbränning. Och det är ju inga otroliga mängder man gör av med på en tur. En 5-liters dunk räcker mer än en gång... :)

Om jag är ute på långtur låter jag pumpen sitta i, men vårdar den ömt för jag vill inte att något skall ske med den.

/Martin

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förlåt, jag menar blyfri bensin...

...för bilar som man köper på mack (den heter grön i Italien där jag bor). År det sådan bensin du använder Martin?

/K.

Re: Förlåt, jag menar blyfri bensin...

kalleka; sa:
...för bilar som man köper på mack (den heter grön i Italien där jag bor).

Sån bensin är INTE bra, den innehåller en massa otäcka saker som svavel och grejer (den FUNGERAR väl bra men "avgaserna" är allt annat än nyttiga). Den bensin han menar är sån som säljs i dunk för att användas till gräsklippare etc (den bensinen är "renare" och ger alltså inte lika farliga avgaser vid förbränning).

Men innehåller inte...

...den olja. Eller tillsätter man oljan själv som krävs för tvåtaktars gräsklippare.
Det låter i alla fall som om jag måste leta reda på ren bensin. Men när man åker utomlands så kanske kanske det inte alltid är så lätt att hitta ren bensin?

/K.

Kemisk ren bensin

Jag brukar använda sk Kemisk ren bensin. Tror det även kallas Industribensin. På engelska heter det White-gas. Brukar köpa den i färgaffärer. Den är väl så ren det nu går. Kostar mer pengar men köket gloggar i princip aldrig igen.

Jag brukar också behålla pumpen i flaskan under mina turer. Jag brukar låta allt sitta ihop i en enhet; flaska, pump och kök, bara att vika ihop. På det viset slipper man en massa bök. Var lite försiktig med pumphuset och det fäste där själva pumpen sitter. Jag har faktiskt spräckt plasten en gång under en tur. Vet ej hur det gick till med det hände.
Cheers/Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips