GPS och Mac

Hej hopp!

Jag är lite sugen på att köpa en GPS. Jag vill ha en handhållen enhet som plottar kartor och vill kunna tanka data i och ur GPSen från min OSX-burk.

Blir det till att köra Virtual PC. Finns det verkligen ingen tillverkare med ett vettigt Mac-program?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tror inte det finns

duelago; sa:
Jag vill ha en handhållen enhet som plottar kartor och vill kunna tanka data i och ur GPSen från min OSX-burk.
Eftersom du vill ha en kart-GPS lär du nog ändå behöva Windows-emulering för att ladda ner kartorna även om du skulle prova Gunnars förslag. Åtminstone stödjer varken Garmin eller Magellan Mac.

Jag missförstod nog frågan, trodde att det var kartor i datorn som han ville plotta på.
Är inte vaken ännu :)

duelago; sa:
Hej hopp!

Jag är lite sugen på att köpa en GPS. Jag vill ha en handhållen enhet som plottar kartor och vill kunna tanka data i och ur GPSen från min OSX-burk.

Blir det till att köra Virtual PC. Finns det verkligen ingen tillverkare med ett vettigt Mac-program?
Nei ikke enda.

Du bør ikke innstallerer Virtuell PC på din MAC, du forstør alla de goda MAC prestanda med Vpc( du får en TREIG MAC).
Skaffa hellere en begagnad/billig PC/laptop for GPS programmen.

Mac och Garmin

Det finns inte många alternativ för oss Mac-användare. Beroende på Mac och operativssytem finns några olika alternativ.

OS X (10.3 eller nyare) så finns MacGPS Pro och GPSNavX. För gamla OS 8.6-9.2 så finns MacGPS Pro och GPSy. Om man bara vill överföra waypoints finns en del freeware/shareware av varierande kvalitet.

VPC fungerar utmärkt när man väl lyckats ställa in allt. Microsoft köpte upp emulatorn och därför fick vi vänta ända till nu (VPC 7) för att kunna köra på G5-processorn. VPC har aldrig varit känt för att vara snabbt men som det står på annan plats i detta forum att övriga program skulle påverkas är inte sant. Dock bör man inte köra VPC på en dator med litet minne!

Svårigheten med Mac är främst att det inte funnits serieport på många år! Keyspan och andra har fungerande adaptor för USB.

Vi har i samarbete med utvecklaren sett till så att våra USB-kablar (UDC1, UDPC01,UDPC02,UDPC03t och UDPC03m) fungerar med GPSNavX. Han blev så nöjd att han och några av hans kunder i USA köpte några kablar från oss!

MVH/Christer
http://www.clover.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips