GPS armband vs handhållen?

I din första fråga pratade du om kartor. Det är en väldigt fördyrande funktion. Avancerade och större pekskärmar är en annan faktor.

Jo men det är en bonus men inget krav och som Du säger det kräver större skärm och dyrare så det skippar jag utan problem, aktuell fart, tot distans, min/max fart och medelfart är vad jag behöver/vill ha så kanske det blir lite annat.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en regulär handhållen gps, mobil och har använt klocka, här är mitt resonemang:

Jag inbillar mig att handhållen har lite starkare mottagare än varken sig mobil eller klocka, å andra sidan, är det måttligt tröttsamt med hur snabbt en handhållen slukar batteri.
Där vinner såväl mobil och klocka.

Lite modernare klockor kan faktiskt leva med logg i iaf 2 dygn eller mer, konstant påslagen, jämförelsevis med en handhållen som inte för sällan håller mindre än 20h.
Samma sak med mobilen som också lever längre tid.

Garmin,TomTom och Suunto tycker jag fungerar likvärdigt. Suunto tycker jag (har fått testa dessa märken men inte ägt själv) hade bäst batteri tid men Garmin hade bäst täckning. Alla dessa använder sig av appar men jag vet att Garmin kan användas helt utan mobil inblandning.

En annan fördel med mobil och klockor är att dessa är ganska lätta att ladda med tex en powerbank samt att de laddar ganska fort, jämförelsevis med handhållen usb-laddande.

Handhållen har dock en kostnadsmässigt bättre värde: flera år senare håller din handhållen GPS medan klockorna eller mobilen börjar sacka efter eller ge upp. Klockorna kostar desto mer, även i begagnat skick.

Få mobiler har riktigt GPS utan det är en nätverksbaserad triangulering vad jag förstår, vilket innebär, inget mobilt nät=där slutar det logga.
Jag loggar nästan alltid mina ruttar med mobilen och märker detta ofta när den tappar nät och kartan ser aningen lustigt ut då.

I slutändan:
Din budget kan vara den mest avgörande faktor.
Pratar vi enkelhet, så ja, klockorna är överlägsna i alla fronter.
De lider sällan heller av kyla/värme problem.
Dock pallar inte alla modeller med för mycket väta (vid simning tex).
Mobilen är bra backup men det finns INGEN, kanske kanske möjligen märket CATerpillar som jag är osäker på om de har riktig GPS läsare i några av deras roys roys modeller.

I slutändan:
Din budget kan vara den mest avgörande faktor.
Pratar vi enkelhet, så ja, klockorna är överlägsna i alla fronter.
De lider sällan heller av kyla/värme problem.
Dock pallar inte alla modeller med för mycket väta (vid simning tex).
Mobilen är bra backup men det finns INGEN, kanske kanske möjligen märket CATerpillar som jag är osäker på om de har riktig GPS läsare i några av deras roys roys modeller.

Nej, jag håller inte med.
Klockor kräver att du laddar dom när batteriet är slut.
En bärbar GPS eller armburen byter du batteri i. Valfritt att använda uppladdningsbara eller lätta Lithiumbatterier.
En GPS enligt ovan lider inte av kyla, särskilt inte med Lithiumbatterier i.
Väljer man en träningsklocka med GPS så är väl de flesta väl tätade, kanske inte för simning men väl för ett dopp.
Jag är lite osäker på vad du menar i sista meningen? Menar du att det är ont om tåliga mobiler? Kolla då på t ex Sony. De flesta tillverkare har tåliga mobiler i programmet, men ett bra skal kostar inte mycket.
Om det är mobilers GPS du menar så har "alla" riktigt bra GPS idag, inkl Glonass, Galileo, WAAS, EGNOS. "Alla" kan dessutom hantera kartappar, gratis eller för småpengar.
Men, jag håller fortfarande en Foretrex som bästa allround för TS behov enligt trådstarten.
"Hållbar, konstruerad enligt militärstandarder (MIL-STD-810G); kompatibel med glasögon för mörkerseende
Fungerar med GPS-, GLONASS- och Galileo-satellitsystemen för att ge exakt positionering
Du vet var du befinner dig tack vare navigeringssensorer, t.ex. 3-axlad accelerometer, 3-axlad kompass och en barometrisk höjdmätare. Smartaviseringar möjliggör att enheten tar emot e-post, sms och meddelanden
Batteritiden överstiger 48 timmar i navigeringsläge, är upp till en vecka i UltraTrac-läge och upp till en månad i klockläge"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips