Gore-tex VS G-1000

Det finns också andra märken än fjällräven när det gäller bomullsblandningar men det viktigaste tror jag är att man impregnerar tyget och inte vaxar det. Impregneringen gör att de inte suger åt sig vatten utan att påverka genomsläppligheten för värme/vattenånga. Att fjällräven bygger stora delar av sin affärsidé på att man ska vaxa deras kläder kan man hoppa över.

Vilka klädval man gör beror sen på hur man tänker bedriva sitt friluftsliv dvs vad man gör och under vilka förhållanden.

Det finns också andra märken än fjällräven när det gäller bomullsblandningar men det viktigaste tror jag är att man impregnerar tyget och inte vaxar det. Impregneringen gör att de inte suger åt sig vatten utan att påverka genomsläppligheten för värme/vattenånga. Att fjällräven bygger stora delar av sin affärsidé på att man ska vaxa deras kläder kan man hoppa över.

Vilka klädval man gör beror sen på hur man tänker bedriva sitt friluftsliv dvs vad man gör och under vilka förhållanden.

Jag har också kommit fram till att vaxning i sådan omfattning att regntätheten märkbart förbättras ger ett väl tätt plagg. När du impregnerar - är det medels blötläggning eller tycker du att det räcker med spray?
I sommar ska jag göra seriösa försök att använda en tjock, tätvävd bommullsskjorta som "ytterplagg", med en tunn membranjacka som kombinerad vind- och regnjacka.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har en klassisk Barbourjacka jag köpte på åttitalet nångång. Den var så vidrigt tät att jag gjorde det man inte ska, slängde den i tvättmaskinen. Sen var den toppen. Att den blev ett par kg lättare i vikt gjorde inget det heller. ;)

Tätvävd förstår jag, men varför vill du ha den tjock?
Blir det inte onödigt tungt och svårtorkat?

Tjock o tjock; kanske man i stället skulle säga "kraftigt", jag vill att skjortan ska ge både viss värme o visst vindskydd (som denna).
Jag har köpt på mig ett antal olika typer av syntetskjortor, och syntets t-shirts, och även någon skjorta i polyester-bomullsblandning (lika G1000), men de allra flesta är ganska osköna på kroppen och/eller börjar stinka efter en svettig dag eller två. Siden o ylle funkar ju bra, men utbudet är litet och de är oftast ganska dyra.

Jag har inga som helst problem med "tunga" kläder, inom rimliga gränser, så länge jag bär dem på mig. Jag har också börjat uppskatta att bomull lagrar fukt och därmed hjälper till med temperaturregleringen, men det är givetvis av största vikt att se till att man inte blir allt för blöt, och framför allt ser till att plocka på värmekläder vid raster om man ändå råkat bli blöt.

Möjligen lite OT eftersom vi väl mer eller mindre underförstått pratar om kläder i svenskt klimat: I svettiga tropikerna är bomull-t-shirts tveklöst de mest behagliga o praktiska!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips