Gore-tex VS G-1000

Hejsan! Ny här och inom vandring. Ska köpa skaljacka/ytterlager men är osäker på om jag ska gå efter Gore-tex eller G-1000. Jag och min kompis kommer börja vandra nu under våren och fram till sen höst skulle jag tro. I olika väder, regn ska inte stoppa oss.

Är väldigt förtjust i Fjällrävens kläder, men läst lite om att G-1000 inte hanterar regn så bra. Pengar är inte av så stort problem då jag är redo att lägga en del för det ska hålla. Så vad rekommenderar ni, vad har ni för erfarenheter? Både för skaljacka och byxor. Hit me!
 
Du behöver bara ett vattentätt plagg när det regnar, övriga tiden (ca 90%) är det faktiskt skönare att gå med plagg som inte är heltäta.

Majoriteten av tiden använder jag olika typer av icke-vattentäta vindjackor (tänk lättvikts löparjacka med huva), de skyddar mot vind och duggreggn och till skillnad från en vattentät jacka så får man aldrig den där kvalmiga klibbiga känslan även om man går på hårt och svettas en del.

Som komplement till dessa vindjackor har jag en lättvikts regnjacka som blir mycket liten när den rullas samman, vilket är tur eftersom den får tillbringa 90% av tiden i ryggsäcken. Den är i en lättvikts variant av Gore-tex.

G1000 motsvarar ungefär de vindjackor jag använder, det kommer vara mycket mer komfortabelt att traska om kring med en jacka i G1000 än att ha på sig en gore-tex. Påståendet att Gore-tex andas funkar bara om man jämför med en plastpresenning eller ett galonställ, men det står sig ganska slätt jämfört med en G1000 eller vind/löparjacka. När det väl regnar så kan det dock vara skönt om regnjackan är av Gore-tex, för då pratar vi trots allt om plastpresenningar och galonställ.

Vad gäller regnbyxor följer jag ungefär samma tänk. Ofta löparbrallor eller G1000 byxor och ett par lättvikts Gore-tex med hellånga dragkedjor i ryggsäcken.
 
Försök undvika plagg med membran. De innehåller ofta någon typ av perfluorerande ämnen (PFOS/PFAS etc.). Och även om tillverkare som tex. Gore-tex verkar bli bättre så handlar det fortfarande om riktigt dåliga ämnen för miljön.

Dessutom andas bomullsväv som t.ex. G-1000 oftast bättre och kan lätt kompletteras med ett tunt regnställ eller poncho.
 
Har haft ett flertal plagg i Gore-Tex och de har varit bra på att hålla regn på utsidan. Däremot andas de inte i närheten så bra som reklamen och "tester" vill göra gällande. Räkna med att de blir rejält fuktiga på insidan vid aktiviteter där du producerar värme. Dessutom är de oftast prassliga och stela.

Om pengar inte är några problem, åk till en välsorterad friluftsbutik och prova ut ett par Fjällräven-byxor och jacka i G 1000 som du trivs med och komplettera med ett bra och lätt regnställ. Själv har jag regnställ som är en storlek större än min normala storlek och de går då att ha utanpå mina kläder i bomull-polyester-blandning (Lundhags) vilket ibland är praktiskt då det kommer en störtskur.
 
Försök undvika plagg med membran. De innehåller ofta någon typ av perfluorerande ämnen (PFOS/PFAS etc.). Och även om tillverkare som tex. Gore-tex verkar bli bättre så handlar det fortfarande om riktigt dåliga ämnen för miljön.

Dessutom andas bomullsväv som t.ex. G-1000 oftast bättre och kan lätt kompletteras med ett tunt regnställ eller poncho.
Det där var sant för fem år sedan. Mer tveksamt idag. Gore-tex har tagit bort det.
 
Jag hör också till dem, som tycker att det oftast blir för svettigt med membranytterplagg, och har skilt på regnskydds- och vindskyddfunktionen. Men jag måste medge, att det verkar som de blivit bättre med tiden, åtminstone de lätta varianterna.

Detta betyder att du kan skaffa ett mycket lätt, renodlat regnställ - pertex shield plus är ett bra exempel, av det tyget görs jackor som klarar 20 000 mm vattenpelare och 20 000 g/m2&24h diffusionsgenomsläpplighet. Bägge parametrarna fullt tillräckliga för ändamålet, och en jacka med så pass mycket "andningsbarhet" kan du faktiskt utan större obehag använda även som vind- och rastplagg, om det blåser hårt och/eller du går i en lugnare takt.
Jag som svettas mycket vid minsta ansträngning, gick faktiskt problemfritt mest hela tiden i min Montane Minimusjacka på min senaste, extremt regniga och kalla Norgetur.

Med den sortens regnplagg tycker jag dock inte man måste skaffa sig ytterligare ett lager ytterplagg i G1000 (kanske i så fall byxor om man vill ha extra robusta, men absolut ingen jacka). Det blir onödigt tungt, stelt, skrymmande och svårtorkat, om de råkar bli blöta (och det blir de förr eller senare).

Jorus system - lätta löparkläder i kombination med lätt renodlat regnställ - eller min egen motsvarande "low tech"-version (=supertunn gammal herrskjorta + tunna 3/4 byxor i polyester/bomull) - blir sammanlagt lättare än en "skaljacka" som ska klara allt, men betydligt skönare och mer flexibelt.
 
Lätt vindjacka/löparkläder plus lätta regnkläder här också och även för mig funkar det också att använda regnjacka som vindjacka men tar ofta med båda p.g.a. komfort och slitage.

Alla membranplagg börjar läcka förr eller senare så det kan vara bättre/billigare att låta ryggsäcken slita på vindjackan. Eller köpa där man vet att man får en ny på garantin när den börja läcka. Eller köpa billig regnjacka och betrakta det som förbrukningsvara.
 
Bra att detta diskuteras, även om det inte är första gången. Jag tror vi är många som har svårt att klara avvägningen mellan ventilation och regnskydd (och möjligen pris).

Jag kan av vikt- och utrymmesskäl bara ha en jacka på fjällturen. Har hittills gått med vanligt regnställ, Tenson. Jag blir genomblöt av svett och kondens. Även regnstället suger åt sig vatten och väger dubbelt. Dags för nytänk alltså.

Jag funderar på att följa Joannas tips om Montane Minimus men har några frågor till henne som jag hoppas även trådskaparen och övriga kan ha intresse av.

1) Vet du vad som skiljer Montane Minimus från Montane Minimus Mountain?

2) Hur upplever du storleken? Är M jämförbart med t. ex. Fjällrävens M?

3) Vilka regnbyxor med liknande egenskaper rekommenderar du som komplement?

Hälsn Pelle
 
Jag kan svara om storleken på Minimus-byxan. Den är smal som ett par löparvindbyxor och liten i storlek. Jag (180 cm, 70 kg) har M i det mesta (och L i några byxor). Minimus-byxan har jag i L och det är precis så den passar både i midjan och benen. Benslutet har en mudd så att regnet eventuellt rinner ner i skorna.

Har även de vattentäta överdragsvantarna som jag gillar mycket.
 
Lätt OT: Montane Minimus

Jag funderar på att följa Joannas tips om Montane Minimus men har några frågor till henne som jag hoppas även trådskaparen och övriga kan ha intresse av.
Hoppas också att det är OK att följa upp det här lilla stickspåret. Jag har numera endast jackan; byxorna trivdes jag aldrig riktigt med och gav bort till en mer lång- och smalbent person; jfr usernames beskrivning. Däremot stördes jag inte av att de är sydda av Pertex Shield (ej "plus") och därmed har sämre täthets- och andningsbarhetsparametrar än jackan. Inte heller av resåren i benöppningen - de höll tvärtom ordentligt tätt mot kängan.
Min första upplaga av jackan fick jag efter några års användning problem med, se denna tråd. Jag fick dock, snabbt och utan minsta knot, en ny jacka från Montane, och den har hittills (två regniga tvåveckorsturer) fungerat felfritt. Långtidstest återstår naturligtvis.
1) Vet du vad som skiljer Montane Minimus från Montane Minimus Mountain?
Enligt deras egen beskrivning endast antalet (och kanske formen/storleken på) bröstfickor.
2) Hur upplever du storleken? Är M jämförbart med t. ex. Fjällrävens M?
Kan ej jämföra med nutidens Fjällräven, äger endast den klassiska 70-talsjackan ;).
Montane är nog små i storlekarna. Herrmodellen är generöst och genomtänkt skuren kring axelpartiet och ganska långsmal i övrigt, och detta var en av anledningarna till att jag valde jackan. I övrigt är jag fel person att besvara storleksfrågan, för jag avskyr så kroppsnära kläder som de flesta andra verkar gilla nuförtiden. I detta fall blev det faktiskt XXL - rejält "oversized" för mina 170 cm, men gör att jackan når ner över rumpan och vid behov rymmer fluffiga värmelager, liten dagsturssäck eller höftväska, kamera på bröstet och/eller tjocka vantar på tork (ärmarna är såklart för långa, men de hålls ju ändå på plats med åtdragningen i ärmslutet, och jag gillar att kunna gömma hela händerna innanför vid regn).
3) Vilka regnbyxor med liknande egenskaper rekommenderar du som komplement?
Se denna underbart hjälpsamma tråd, inkl min återkoppling på sidan 2 :) Sen dess har byxorna varit med om en ruff Tatratur och pallat allt, men visst är de något tyngre än de allra lättaste modellerna. OBS att även Berghaus har utpräglat smala (eller snabbt avsmalnande) ben i förhållande till rump/magvolymen. Situationen förbättras något av att man kan välja både storlek och benlängd som oberoende parametrar, i alla fall om man handlar direkt från deras webshop.
 
Montane., forts

Håller man sig till Montane, så skulle jag idag troligen välja denna jacka, som inte fanns när jag köpte min egen. Den är trelagers (=tåligare laminering), väger mindre och andas bättre. "Priset" är att det tunna tyget troligen är mindre stryktåligt, men detta spelar ju inte någon avgörande roll hos ett renodlat regnplagg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
Tidenztand Lagning av Gore-Tex i Malmö Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.