Lätt OT: Montane Minimus
Jag funderar på att följa Joannas tips om Montane Minimus men har några frågor till henne som jag hoppas även trådskaparen och övriga kan ha intresse av.
Hoppas också att det är OK att följa upp det här lilla stickspåret. Jag har numera endast jackan; byxorna trivdes jag aldrig riktigt med och gav bort till en mer lång- och smalbent person; jfr usernames beskrivning. Däremot stördes jag inte av att de är sydda av Pertex Shield (ej "plus") och därmed har sämre täthets- och andningsbarhetsparametrar än jackan. Inte heller av resåren i benöppningen - de höll tvärtom ordentligt tätt mot kängan.
Min första upplaga av jackan fick jag efter några års användning problem med, se
denna tråd. Jag fick dock, snabbt och utan minsta knot, en ny jacka från Montane, och den har hittills (två regniga tvåveckorsturer) fungerat felfritt. Långtidstest återstår naturligtvis.
1) Vet du vad som skiljer Montane Minimus från Montane Minimus Mountain?
Enligt deras egen beskrivning endast antalet (och kanske formen/storleken på) bröstfickor.
2) Hur upplever du storleken? Är M jämförbart med t. ex. Fjällrävens M?
Kan ej jämföra med nutidens Fjällräven, äger endast den klassiska 70-talsjackan
.
Montane är nog små i storlekarna. Herrmodellen är generöst och genomtänkt skuren kring axelpartiet och ganska långsmal i övrigt, och detta var en av anledningarna till att jag valde jackan. I övrigt är jag fel person att besvara storleksfrågan, för jag avskyr så kroppsnära kläder som de flesta andra verkar gilla nuförtiden. I detta fall blev det faktiskt XXL - rejält "oversized" för mina 170 cm, men gör att jackan når ner över rumpan och vid behov rymmer fluffiga värmelager, liten dagsturssäck eller höftväska, kamera på bröstet och/eller tjocka vantar på tork (ärmarna är såklart för långa, men de hålls ju ändå på plats med åtdragningen i ärmslutet, och jag gillar att kunna gömma hela händerna innanför vid regn).
3) Vilka regnbyxor med liknande egenskaper rekommenderar du som komplement?
Se
denna underbart hjälpsamma tråd, inkl min återkoppling på sidan 2
Sen dess har byxorna varit med om en ruff Tatratur och pallat allt, men visst är de något tyngre än de allra lättaste modellerna. OBS att även Berghaus har utpräglat smala (eller snabbt avsmalnande) ben i förhållande till rump/magvolymen. Situationen förbättras något av att man kan välja både storlek och benlängd som oberoende parametrar, i alla fall om man handlar direkt från deras webshop.