Event vs Gore-Tex

Hej !

Jag behöver nya kläder. Har du någon erfarenheter med Event ? Vad säger du till texten här ? :)

The US Army’s Natick tests of waterproof-breathable laminates reported that eVENT fabric, a patented ePTFE-based membrane produced and marketed by BHA Technologies, Inc. proved to be the most breathable of all materials tested, averaging twice the breathability of its closest competitor. Testing included the likes of Gore-Tex XCR®, Sympatex®, and various other waterproof-breathable fabrics. As a premium, technical brand, ground sought to utilize today’s top technologies to create our high-end apparel line, stated ground’s CEO, Tucker Hacking. After reviewing the government’s Natick testing we were sold on using eVENT fabric to achieve the technical pinnacle in our soft shell, hard shell and down product categories.
We have tested GoreTex XCR and Pro Shell next to eVent and it’s not even close. eVent jackets typically are built without pit zips because you don't need them. When you get to the top of the skintrack in an eVent jacket, you have no perspiration buildup inside the shell. Whereas with GoreTex, you’ve got all kinds of buildup. The stuff just plain works!

Eagleeye
 
Jag hade tidigare en jacka med eVENT membran och min uppfattning av materialet är att det är precis så bra som det vill påstås.
Skulle jag köpa en skaljacka skulle jag absolut leta efter en med eVENT membran.
Tyvärr, uppfattar jag åtminstone, har detta membran inte slagit igenom i Sverige och därför är det väldigt svårt att hitta kläder med eVENT.
//Peter
 
I relativa termer så kanske det stämmer att e-vent är mer "ånggenomsläppande" än tex gore-tex. Däremot, det som påstås i reklamtexten ovan stämmer helt enkelt inte. Det finns inte ett material som är både vattentätt och som samtidigt tillåter en klättring med "no perspiration buildup".

Räkna med "all kinds of buildup" även i ett e-vent plagg. (Jag vet inte om det syftar på både kondens och lukt, eller vad?)

Nils
 
Mânga av de märken som inte har Gore-Tex-licens började använda eVent när det kom och skrev lànga reklam-texter om hur bra detta material var (i Sverige t.ex Klättermusen och Lundhags). Det verkade som en seriös konkurent till Gore-Tex dykt upp, och acceptansen och intresset bland konsumenterna var ocksâ ganska hög.

Mânga av dessa fabrikanter har nu slutat anvánda eVent och gâtt över till andra membran (bl.a Kláttermusen och Lundhags).

Vet ej varför detta skett, men skulle misstánka att de haft problem av ett eller annat slag. Tror inte att det har att göra med att konsumenterna föredrar Sympatex, Cutan, Dermizax, Entrant, Zethar etc framför eVent.

Detta är faktiskt en fràga som intresserar mig... varför har mânga tillverkare slutat använda eVent?
 
Detta är faktiskt en fràga som intresserar mig... varför har mânga tillverkare slutat använda eVent?

Jackorna kanske var så bra så att affärerna började gå dåligt... :)

Nej, allvarligt, frågan är berättigad. Speciellt eftersom gore-tex-jackor eller liknande är dyra och inte håller speciellt bra enligt min mening. Det finns väl åtminstone två faktorer: den ena är "andas-förmåga", det har jag sett något diagram på, i någon tråd. Min slutsats var att det finns dåliga material, men inga mirakelmembran. Den andra är slitage. Mina gore-tex jackor har "delaminerat", och blivit något slags mjukt och sladdrigt tygsjok, långt innan jackan i övrigt är utsliten.
 
Detta är faktiskt en fràga som intresserar mig... varför har mânga tillverkare slutat använda eVent?

e-vent andas bra och är täta. Problemet, som jag och många andra haft är att e-vent har en tendens att deliminera (ännu värre än gore mfl). Detta har lett till höga kostnader för tillverkarna då de ofta fått kompensera kunderna.
 
Mânga av de märken som inte har Gore-Tex-licens började använda eVent när det kom och skrev lànga reklam-texter om hur bra detta material var (i Sverige t.ex Klättermusen och Lundhags). Det verkade som en seriös konkurent till Gore-Tex dykt upp, och acceptansen och intresset bland konsumenterna var ocksâ ganska hög.

Mânga av dessa fabrikanter har nu slutat anvánda eVent och gâtt över till andra membran (bl.a Kláttermusen och Lundhags).

Vet ej varför detta skett, men skulle misstánka att de haft problem av ett eller annat slag. Tror inte att det har att göra med att konsumenterna föredrar Sympatex, Cutan, Dermizax, Entrant, Zethar etc framför eVent.

Detta är faktiskt en fràga som intresserar mig... varför har mânga tillverkare slutat använda eVent?

Det är inte vattentätt och funkar dåligt i kyla.Samt att Gore-Tex faktiskt säljer (och funkar!).
"Branding" kallas det.


peter
 
Det är inte vattentätt och funkar dåligt i kyla.Samt att Gore-Tex faktiskt säljer (och funkar!).
"Branding" kallas det.


peter

varför eVent verkar bli mindre vanligt bland tillverkare av kláder, skor etc. har nog inte med Gore-Tex att göra.

eVent konkurrerar inte med Gore om sina kunder (= tillverkare av kláder, skor etc) , utan med andra membran-tillverkare typ Sympatex, Dermizax etc

Gore har en lâng kö av fabrikanter som vill anvánda Gore-Tex, men som ej fâr köpa. Verkar kanske konstigt, men Gore ger bara licens (=rätt att använda Gore-Tex produkter och varumärke) till ett fàtal utvalda företag i varje land och branch. Resten màste leta efter alternativ, och dár verkar eVent tappa mark, trots stor komersiell satsning.

Vad gáller sjálva fràgan i denna trâd framhärdas oftast events fördelar ang. bättre andning jämfört med Gore-Tex, vilket máts i tester. â andra sidan är ju andningen bara en del av det hela. Vad jag hört, men inte fàtt bekráftat, är att event inte hàller lika tátt som Gore. Detta làterr ju iofs. logiskt, och har att göra med samband som:

ju regntátare desto sámre andning, och tvärtom
ju hàllbarare desto tyngre, och tvärtom
etc.

Till ovan finns naturligtvis sákert undantag.
 
varför eVent verkar bli mindre vanligt bland tillverkare av kláder, skor etc. har nog inte med Gore-Tex att göra.

eVent konkurrerar inte med Gore om sina kunder (= tillverkare av kláder, skor etc) , utan med andra membran-tillverkare typ Sympatex, Dermizax etc

Gore har en lâng kö av fabrikanter som vill anvánda Gore-Tex, men som ej fâr köpa. Verkar kanske konstigt, men Gore ger bara licens (=rätt att använda Gore-Tex produkter och varumärke) till ett fàtal utvalda företag i varje land och branch. Resten màste leta efter alternativ, och dár verkar eVent tappa mark, trots stor komersiell satsning.

Vad gáller sjálva fràgan i denna trâd framhärdas oftast events fördelar ang. bättre andning jämfört med Gore-Tex, vilket máts i tester. â andra sidan är ju andningen bara en del av det hela. Vad jag hört, men inte fàtt bekráftat, är att event inte hàller lika tátt som Gore. Detta làterr ju iofs. logiskt, och har att göra med samband som:

ju regntátare desto sámre andning, och tvärtom
ju hàllbarare desto tyngre, och tvärtom
etc.

Till ovan finns naturligtvis sákert undantag.

Det har allt med Gore att göra, de var först ut på banan. De krävde och fick exklusivitet och nu har de "förnyat" sig.

Coca-cola konkurerar inte med Pepsi eller Whatever-cola utan mot dryckerna Vin och Té oavsett sort och märke. Bredvid faller och uppkommer nya "satelliter" hela tiden och slåss om resterna.


peter
 
Senast ändrad:
Men i realiteten blir man nog svettig ändå, beroende på vilken aktivitet man pysslar med.
Tänk om man kunde sy en jacka med en halvan Gore-tex och andra halvan event, och sedan gå en fjälltur.

Eller ena halvan Gore-tex, andra halvan gallon! Eller få möjligheten att göra ett blindtest med olika membran?

Tidigare hade jag en regnjacka av märket Timberland med nåt marmot precip liknande membran som var urusel. Man blev dyblöt vid lite mer intensivare aktiviteter. När jag sedan köpte en jacka med Gore-tex XCR var skillnaden dramatisk! Mycket bättre ventilation, men jag skulle ändå aldrig ha på mig membran kläder vid tex. skidbestigning.

Kaj
 
Det skrivs ganska mycket om eVent på den brittiska motsvarigheten till Utsidan (som iofs är sponsrade eller har något slags samarbete med just eVent).
Jag har för mig att de tidigare har testat någon jacka med eVent som enda plagg på överkroppen under löpning och att de blev rätt imponerade av hur väl den ventilerade genom tyget. Dock kunde jag inte hitta just den artikeln nu men någon annan lyckas säkert.
I vilket fall så finns det många tester av plagg med eVent där.
http://www.outdoorsmagic.com/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Gore-Tex vs. eVent Kläder 44
Glännman Event från Montane Kläder 8
Johan es eVent jacka motsvarande Paclite? Kläder 6
Jocke B Skötselråd Event Kläder 2
tobbebjork Event! vettig kostnad? Kläder 1
langby eVent inte bäst? Kläder 19
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.