Tvätta skor med Gore-Tex

Jag har använt mina Nike Air ACG All-Trac Trail med Gore-Tex sedan i våras nu, och nu börjar dom lite ofräsh och jag skulle vilja tvätta dom. Men frågan är, andra skor går ju hur bra som hellst att tvätta men jag har aldrig tvättat Gore-Tex skor förr och är nu rädd för att förstöra skorna så dom ej står emot nåt vatten mer.
 
Enklare än vad du tror.

OBS! Du får aldrig tvätta dina skor med Gore-tex membran i tvättmaskin,för då är dom förstörda!

Jag har tvättat flertalet av mina skor för hand,och det har varit en blandning av joggingskor,Gore-tex skor,Gore-tex kängor mm alla möjliga tänkbara skor. Använd ett milt rengöringsmedel som Såpa till dina skor. Skor med skinn eller nubuck tål att blötas och rengöras ordentligt.

Börja med att skölja av skorna ordentligt på alla sidor och även under sulorna. Därefter så lägger du skorna i en balja med ljummet vatten och med några droppar Såpa. Är dom smutsiga innuti(vilket jag antar att dom är) och luktar illa invändigt,då fyller du helt enkelt skorna både invändigt och utvändigt med vatten. Låt rengöringsmedlet verka i ca 15 minuter,och tag därefter upp skorna och diska dom både utvändigt och indvändigt ordentligt med diskborste.Diska ordentligt på insidan där du kommer åt,för det är där som bakterierna samlas.

När du har diskat klart dina skor,så skölj dom ordentligt med vatten så att all rengöringsmedel sköljs ut ordentligt. Låt dom sedan stå och lufttorka. Det tar 2-3 dagar tills dom är helt torra. Du kan stoppa i tidningspapper i skorna som suger åt sig fukten och byta ibland,då torkar dom snabbare.

När dom har torkat så får du inspektera skorna. Är dom rena och luktfria så är allt bra,men om dom fortfarande luktar så får du tvätta dom på precis samma sätt i en omgång till. När sedan skorna är torra och luktfria så impregnerar du dom med någon impregnerings spray som är godkänt för membran tex Armour impregnerings spray,ECCO Universal impregnerings spray mfl.
Sedan ska skorna vara tiptop igen!

Mvh/David
 
Skotorkning går vida fortare on du har skotorks element, finns i elaaffären, luftskotork finns på lantmännen mfl, eller avfuktare, finns på CO mfl, i närheten. Kortare torktid innebär mindre tid för svampar mm att växa i den fuktiga miljön.
//J
 
Skotorkning går vida fortare on du har skotorks element, finns i elaaffären, luftskotork finns på lantmännen mfl, eller avfuktare, finns på CO mfl, i närheten. Kortare torktid innebär mindre tid för svampar mm att växa i den fuktiga miljön.
//J


Ja,det är förståss en bra idé att använda sig av Skotork! :) Jag har själv ingen Skotork,så det var därför som jag glömde bort att nämna att man kan använda sig av det.

Jag ska tillägga också att Nikwax tillverkar en speciell koncentrerad rengöringsgel som är till för att rengöra just Skodon.Det passar även för skor i Läder / Nubuck / Mocka,men den är tänkt att användas för att rengöra utsidan av skor, inte insidan.Den finns att köpa på bla Stadium.Annars så duger Såpa utmärkt både invändigt och utvändigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
oscar.nystromer Att tvätta och ta hand om Polycotton Kläder 3
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
lilla_o Tvätta klättermusen byxor Kläder 4
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
miss.daisy Tvätta GoreTexjacka? Kläder 8
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
thomasj Tvätta G-tex kängor??? Kläder 27
esoxlucius74 Tvätta jackan? Kläder 28
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
Danne H Hur tvätta "skoterstövlar"? Kläder 0
Nyman Hur tvätta min Marmot Thunderlight jkt? Kläder 2
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.