Gore-tex eller inte?

Hejsan allihopa!

Jag skall ut och vandra i Sarek med några vänner och skall därför köpa mitt första par kängor (för svenskt klimat). Nu till frågan, skall man satsa på kängor med eller utan Gore-tex? Funderar lite på Lundhags (Ranger) men de använder inte Gore-tex som fuktspärr. Jag kommer vilja kunna använda dessa kängor även vid jakt på hösten så att de är vattentäta är A och O. Skulle vara mycket tacksam för input från er här på utsidan då jag tror ni har bra och kanske till och med bättre koll än butikerna.

Skulle ni ha några förslag på kängor så är jag även tacksam för dessa! Har runt 41 i strl och ganska breda fötter ca:110mm (om jag minns rätt från pjäxgjutningen) och väger runt 70kg.

Tack så mycket på förhand!
 
Missbrukande termer

Termer som "fuktspärr" och "vattentät" missbrukas tycker jag... Det blir varmt och svettigt om fötterna oavsett skor man använder. Och oavsett man använder goretex eller utan.

Det generella svaret är att man bör lufta fötter så mycket man kan. Om du vill ha helt vattentät, då ska du använda gummistövlar. Lundhags-skorna är säkert bra och tål väta en hel del. Det viktiga är att du har bra strumpor som behåller värmen även om de är våta. Naturmaterial som ull är ju ypperligt som strumpor. Se till ha 2-3 par ullstrumpor att byta under dagen eller varannan dag under turen.

Om man satsar på ett par kängor utan goretex tjänar man in några hundra kronor. Goretex-membranet är rent och fräsch i början när skorna är nya men i efterhand blir de smutsiga och kan täppa de små hålen i membarnet, därmed kan goretex förlora sin funktion. När du är ute på jakt, är det alltid blött? Står du mitten på en myr? Då ska man helst använda gummistövlar eftersom vattnet i myren kan vara brunt, smutsigt och full av partiklar. Går du runt bla ormbunkar och buskar och de är lite våta, då går det utmärkt med Lundags eftersom de tål en del väta.

Man blir tyvärr aldrig helt torr om fötterna därute..Så det gäller att ha en bra kombination: luftiga skor som tål väta en hel del + strumpor som fötterna trivs i. Det blir dessvärre en kompromiss om man vill ha vattentäta skor...
 
Jag köper inte GoreTex-kängor igen. Mina Meindl höll drygt 6 år med måttlig användning innan de började läcka. Det blev ett antal tråkiga turer på slutet innan de åkte i soptunnan. Kör nu med Lundhags och nog har jag blivit fuktig i de också men att kunna byta strumpor och sulor och ha en nästan torr känga överväger. Blöter du ner en fodrad känga och det är dåligt väder så får du köra med plastpåsar i kängorna tills du kommer inomhus och de får torka två dygn i värme. Mina 2 cent.
 
Vill du ha vattentätt välj gummistövlar. Som tidigare nämnt allt utom sandaler kräver att du luftar fötterna, byter sockor och innersulor så att du kan hålla skinnet torrt.
Aldrig goretexskor för min del. IMHO
 
Jag som inte är någon direkt Lundhagsfantast -finns det inga andra höga kängor från Meindl, Crispi etc. I helläder som inte har goretex-foder?

Typ sånahär:

1281103136-crispi%20hunter.jpg


Nu är ju detta goretex. Men såna utan goretex skulle jag vilja ha?
 
Tack för era svar allihopa! Bär iväg till butiken för en test idag, däremot får nog köpet vänta någon dag till så jag kan få lite betänketid. Lutar nu åt kängor utan gore-tex.

Tack!
/Hugo
 
Jag har haft lundhagskängor tidigare och dem funkade okey, men inte direkt världens mest komfortabla kängor. Köpte för 2 år sedan ett par Crispi Gore-tex kängor och kommer aldrig köpa något annat igen. Har gått igenom forsar, helregn allt, aldrig kommit en gnutta vatten igenom dem, Har aldrig haft problem med skoskav eller liknande, så jag kör med kängorna på nonstop tills jag kommit fram till mitt mål för dagen och aldrig några problem med det.

Jag är noggrann och sköter om dem, försöker göra rent dem inuti så ofta som möjligt och fettar in dem regelbundet. Att ett par kängor inte håller i 6 år tycker jag är rimligt. Mina vanliga skor byter jag efter 1 år ungefär, så att byta sina vandringskängor efter 3 år tycker jag inte är nån big deal för mig, även om dem kostar 6000kr..

Aldrig mer inte gore-tex säger jag :)
 
"Igenom" men så fort du får vatten *i* dem, ganska lätt hänt, så är det kört för den turen och du får gå med plastpåsar i blöta och tunga skor. OK med GTex om man går hemmavid eller bor i stuga och *kanske* kan torka över natten men aldrig mer GTex för flerdagarsturer säger jag. För mig var det ju inte så att kängorna funkade en dag och inte nästa utan det blev flera tråkiga vandringar och jakter där jag undrade om det var fotsvett eller vatten utifrån som gjorde att jag var obehagligt blöt om framfoten. Nä, I beg to disagree.

Dessutom tycker jag att det känns bra att vara motpol mot slit-och-släng-samhället och köpa kvalitet och ha ett par kängor som troligen håller 10-15 år. Jag sköter om dem som en lumpare och tycker att det är trevligt att pyssla med dem.
 
Icke Gore-Tex röstar jag på.

Membran är bra, men det slits (speciellt i kängor) och det andas sämre än icke-membran (beroende på omgivande material givetvis). Sen kostar det ofta mer, vilket enligt mitt tycke är pengar i sjön då det i värsta fall inte håller mer än ett par år. Kanske har jag haft otur med mina membrankängor, men så är min erfarenhet.

Helskinnskängor är riktigt bra, men det minsta fukt i riset kommer efter ett par timmar gå igenom.

Skinnskaft och cellgummifot är min favorit. Läder är i princip vattentätt (du kan gå och stå kortare stunder i vatten) så länge det är insmort, och det andas ganska bra.
Jag kör själv på jörnkängan, men lundhags har ju liknande modeller. Lundhags Park är en lite längre känga som har bred läst/fot. Ranger har smalare läst har jag för mig.

Som andra sagt är det viktigaste att byta sockar med jämna mellanrum. Ingen känga andas så bra att du kan gå en hel dag i samma sockar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
Ylvan Gore-tex eller inte Kläder 3
sindrin Allroundbyxor: Windstopper ELLER Gore Tex Kläder 6
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.