Välja regnbyxor: Montane Atomic vs Berghaus Light Hike Hydroshell

Jag har gett bort mina Montane Minimus till bättre behövande och måste ha nya regnbyxor. Gärna ungefär av samma sort, men kanske en aning robustare. Har ringat in följande, bägge förmodligen en vettig avvägning mellan vikt, hållbarhet, vattentäthet och ånggenomsläpplighet för att passa mina syften:
Montane Atomic
Berghaus Light Hike Hydroshell

Visst finns det recensioner av bägge, t ex här, men jag skulle ändå uppskatta, om någon i ärade läsekretsen kan/vill dela med sig av egna erfarenheter av och ev. synpunkter på något av alternativen.

Jag använder regnbyxor till enklare/snabbare vad (drar åt hårt kring kängorna), så det är av stor vikt att blixtlåsen är acceptabelt vattentäta.

Jag har dessutom rätt knepig kroppsbyggnad, med smal midja och stuss men minst sagt "atletiska" ben, så säg till om ni upplever någon av byxorna som smalt skurna i byxbenen, fr a ovanför knäna.
Jag brukar ändå välja starkt oversized och få acceptera "bulken" runt baken/magen :p, men det finns ju bättre och sämre modeller i det avseendet.
 
Köpte nyligen ett par Berghaus från XXL för 1299:- just 3/4 dragkedjan är något jag gillar. Enkel att ta på med kängor och rejält luftiga om man drar ner kedjan mot knäna eller längre. Bäst om du har någon butik i närheten och prova. Blixtlåsen är täta.
 
Har Berghaus hydroshell o dom är rätt rymliga måste jag säga o lätta att kliva i när de går öppna upp på sidorna..

Helt klart bra o smidiga byxor...
 
Leve Utsidan!

Hej Joanna!
I morgon kommer jag att kliva in ett fyllt badkar för en test så får vi se om de uppvisar sådan täthet.
Jag återkommer. / Ted
Har Berghaus hydroshell o dom är rätt rymliga måste jag säga o lätta att kliva i när de går öppna upp på sidorna..
Helt klart bra o smidiga byxor...
Wow, här ställer man upp för varandra! Tack Tundraman och tack Mbatikopio, jag är rätt tagen av din självuppoffrande beredskap att genomöra ett fullskaleprov för min skull! Det ska bli spännande att få reda på resultatet :)

Hur pass robusta är byxorna? Hur länge har ni haft dem? Håller lamineringen? Jag frågar därför att det faktiskt helt plötsligt börjat dyka upp delamineringar i min hittills osvikliga Montane Minimusjacka (ska starta en annan tråd om det när läget klarnat).
 
Har ett par Haglöfs lim proof byxor o dom är snäppet tunnare än Berghaus..
Tycker att dragkedjor o sömmar e riktigt robusta..

Har haft byxorna sen i september men inte använt dom mer än bara 60-70 tim helt klockrent än så länge..



Använder byxorna ihop med Salomon Bonatti jackan eller en lim proof jacka..
 

Bilagor

  • DSC_1286.jpg
    DSC_1286.jpg
    27.9 KB · Visningar: 1,067
  • DSC_1288.jpg
    DSC_1288.jpg
    29.5 KB · Visningar: 1,071
Rapport från ett "testvad"

Tja Joanna, här kommer rapporten.

I det iskalla vattnet från den stillastående jocken kliver jag dödsföraktande ner. Iförd långfillingar och sockar samt Lunhags Syncro High stl. 47 med lägsta skafthöjd 29cm i aktern. Vattnets mätte 28 cm.
Berghausen var åtdragen max i byxslutet samt ett spänne åtdraget en bit ovanför. Efter ett tag känner jag av lite vatten i botten av kängorna som är normalt då den tunna plösen mm inte stoppar upp vattnet helt och hållet. Fillingarna var torr nertill.

Står så och plaskar lite lätt i fem minuter och är glad att inte frugan helt plötsligt ser vad jag håller på med...

Resultatet som jag bedömer det är att byxan klarar av det och det lilla vatten som trängde in berodde inte på byxan. Var inte mer än att strumpor och filtsulorna blev lätt blöta, inget att hälla ur kängorna.

Alltså, det funkade bra. Var nyfiken själv då de ersatt mina gamla trotjänare.
 
Tja Joanna, här kommer rapporten.(...)
Hurra! Ett bamsetack! Om du någonsin behöver be någon bada med kläderna på, så bara hör av dig ;)
Under tiden har jag fått reda på benomkretsen, och Berghaus är klart bredare än Montane i motsvarande storlek. Dessutom går det att välja byxlängden :)

Beslutet är fattat. Leve Utsidan!
/Joanna
 
Berghaus är helt klart ett bra val.... Väldigt lätta,smidiga me litet packmått men känns ändå robusta o hållbara..
 
Berghaus är helt klart ett bra val.... Väldigt lätta,smidiga me litet packmått men känns ändå robusta o hållbara..
Tack! Jag har precis beställt dem och efter ditt besked svider det lite mindre i plånboken :)
En fördel med dessa byxor är att de finns i tre olika benlängder per storlek. Så nu har jag valt extremt oversized på bredden utan att dras med 20 cm tygveck på benen. Jätterumpan får jag ta som trade-off ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
babzan Välja kängor Kläder 15
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
rakelspektakel svårt att välja vandringskänga! Kläder 8
sjuntorparn Hjälp en amatör att välja skor. Kläder 11
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
MBac Damasker, hur välja? Kläder 11
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
joanna Black Diamonds" Stormline Stretch Full Zip" - omöjliga tryckknappar...? Kläder 17
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
Tundraman Regnbyxor Bergaus Kläder 4
k elias regnbyxor för dam Kläder 3
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Mr. Red Regnbyxor, dragkedja och vad? Kläder 5
Zephyria Regnbyxor som inte väter igenom, Paclite? Kläder 17
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
joltmannen Skippa regnbyxor Kläder 24
majjen Regnbyxor, eller...??? Kläder 33
oscarsundholm Regnbyxor Kläder 6
tjolanta Regnbyxor Kläder 22
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
jojken2 Funktionella regnbyxor Kläder 6
KLAGER Regnbyxor Kläder 3
joanna Montane Minimus - plötsliga bekymmer med lyckligt slut Kläder 43
Glännman Event från Montane Kläder 8
pelka Montane Featherlite dun jacka Kläder 0
gro Montane på framsidan? Kläder 1
JMel Storlek Montane? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.