Utgått patent för Gore-Tex

Känner någon vilket/eller vilka patent som de nu inte har patent på längre? de borde ju öppna för lite mer konkurens. Märkligt att ett material efter drygt 30 år, som kom fram i en ugn (var det väl?) fortfarande står sig som nummer 1.

Fast det kanske finns bra ersättningar? Event verkar ju tillhöra dit, enligt några.
 
Är ju bra om det ökar konkurrensen helt klart men hur många går inte på varumärket Gore-Tex? Vad jag menar är att det finns ju en uppsjö av konkurrenter redan nu men det finns bara ett "original" så att säga. Allt annat sorteras under fliken "Gore-Tex-liknande" och har problem att övertyga varför just deras lösning är bättre än alla dom andra som finns.

Och även om dom inte innehar en specifik patenträtt längre kommer dom garanterat inte tappa rätten till namnet och varumärket. Men om det kan röra runt lite i grytan är det ju bara possitivt :)
 
Jag håller med Grus.
Förutom varumärkesvård är ju Gore väldigt bra på produktutveckling. Även om de råkar förlora ett grundpatent innebär ju inte det att de inte letar efter nya tekniska lösningar som de kan skydda - till exempel hur man får på det grå gucket på insidan av Paclite-tyget, hur man får till mindre tejpningar, hur man får till bättre laminering etc.
 
Just det ursprungliga GoreTex-membranet är ju inte särskilt bra.

Om jag inte minns fel så var orginalet PTFE (typ "teflon") som var i ett väldigt tunnt lager sträckt så att små små hål uppstod. Men eftersom det inte var så hållbart laminerade man det med ett PU-membran.

Men sen upptäckte man att det gick att göra samma sak direkt med PU-membranet.

Så de flesta nya membran är alltså bara PU, ingen PTFE.

Så att patentet gått ut spelar ingen roll, för produktutvecklingen har kört ifrån patentet.
 
Just det ursprungliga GoreTex-membranet är ju inte särskilt bra.

Om jag inte minns fel så var orginalet PTFE (typ "teflon") som var i ett väldigt tunnt lager sträckt så att små små hål uppstod. Men eftersom det inte var så hållbart laminerade man det med ett PU-membran.

Men sen upptäckte man att det gick att göra samma sak direkt med PU-membranet.

Så de flesta nya membran är alltså bara PU, ingen PTFE.

Så att patentet gått ut spelar ingen roll, för produktutvecklingen har kört ifrån patentet.

Njaee.. nog är PTFE fortfarande mycket bättre. PU ger inte alls samma vattenavvisning.
Däremot är Din beskrivning av principen helt rätt. Gore-Tex är helt enkelt PTFE (känt bl.a. som Teflon) som är utsträckt åt alla håll så att det bildas tunna fibrer som sitter ihop. Dessa hål släpper igenom ånga men inte vattendroppar. Det behövs däremot ett bärarmaterial för att hålla ihop fibrerna som är ömtåliga.

Det finns flera konkurrerande företag som har "tex-material" som är minst lika bra som Gore.

/Peter
 
Dessa hål släpper igenom ånga men inte vattendroppar. Det behövs däremot ett bärarmaterial för att hålla ihop fibrerna som är ömtåliga.

Det är alltså reklamvarianten av hur det funkar.
I verkligheten måste alltså ångan ta sig igenom ett lager polyuretan - som Gore sällan pratar om - medelst diffusion, som ju inte är världens snabbaste transportmetod (jämför ballonger som sakta tappar trycket när luften inuti diffunderar ut).

Event saknar detta skyddande PU-lager och släpper igenom ångan bättre (även det enligt reklamen i och för sig :)).

Samtidigt omges inte Event eller Torays diffusionsmaterial av samma höga (=griniga) krav vad gäller plaggets övriga konstruktion och tillverkningsmetoder, så där kan Gore ha en fördel i funktion.
 
Goretex funkar det?

Har själv ingen bra erfarenhet av Geretex, varken i skor eller jackor. Blir alltid fuktig och kall om fötterna när jag har mina Goretex skor. Sist när jag åkte skidor på längd och svettades en del så hade jag ett lager is på insidan av jackan. Verkar andas riktigt dåligt.
 
Funkar det?
Ja.

Funkar det bra för alla individer eller för alla situationer.
Nej.

Finns det bättre och billigare tyger att ha vid intensiva aktiviteter en bit under nollan.
Ja.
 
Ja, det gäller att jämföra med rätt grejer. Det andas bättre än galon och är mer vattentätt än bara tyg. Användbart till väldigt mycket och ett ganska stort steg för friluftsutrustning, men inte bra till allt alltid.

Sen bör man väl också vara medveten om att det gör plagget dyrare och mer kortlivat - enligt min erfarenhet är det alltid detaljer som har att göra med diffusionsmaterialet som pajar först. Lossnande tejp, delaminerat tyg eller sprucket membran.
Skor med Gore-tex är konstruerade så att själva membranet ska tåla minst 300000 fotböjningar. Det kan låta mycket men en överslagsräkning ger att det är ungefär 60 dagars användning (10000 steg per dag: 5000 per fot).
Vattentät i minst två månaders användning är ju inte så himlastormande mycket för den som använder skorna i vardagen (nu får Mats L komma in och reda ut saker som han ju gör när han tycker att jag är dum mot skor).

Men i rättvisans namn ska man också använda diffusionsplagg till rätt aktiviteter. Jag hävdar envist att man ska tänka på diffusionsplagg som regnkläder. Att använda regnkläder när man åker längdskidor är till exempel ett bra recept om man vill bli blöt inifrån. ;)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
gNuSoftWare Gore-text + Brodyr/tryck + Reflexer Kläder 3
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.