Gore Tex PacLite = blöt

Jag har en paclite gore tex jacka som är drygt ett år gammal. Använd regelbundet men inte i många tunga regnoväder. Var ute i ett skyfall här om dagen och på ca 5 min var inte bara jackan utan hela jag dygnsur, det fullkomligt rann vatten på insidan av jackan.

Har pratat med andra kompisar som upplevt samma sak med sina PacLite plagg. Min jacka är inte om-impregnerad vilket lär bli nästa steg men nog ska en gore tex jackas naturliga impregnering räcka längre än så här? Min 'vanliga' gore tex jacka behövde jag inte impregnera om det första året.

= tummen ned för PacLite!

Eller har någon bättre erfarenhet?
 
När jag arbetade i Tropikerna fann jag att G-tex inte pallade för skyfall, vi hade våra dagliga. Varje gång blev jag dyvåt. Ända tills det jag gjorde som de infödda och övergick till galon. Då kunde jag hålla mig torr.
Vintertid vid skidåkning påstås G-tex vara perfekt vindtät, och självtorkande. Är jag klädd så att jag inte fryser kommer jag att ha ryggens insida full med is till första hängrasten. Lätt avlägsnat men vad nytta gör G-texen? Bomullsanoracken fungerar vida bättre.
Jag upplever alla laminerade jackor som för täta för min värmeproduktion vid arbete. Men klarar av att torka syntetkläder och må bra vid småaktiviteter runt om lägret med laminatplagg på.
Laminerade textilier har tidigare diskuterats på utsidan till leda i många trådar. Flera skribenter sätter dem inte högst alls.
Till regnplagg i skog är en utanpå hängande ponco och tillhörande lösa byxben allt i PU bland det absolut bästa. I öppen terräng är de alltför fladdrande.
Windgore är utmärkt när man cyklar, även i småregn.
Men att bli våt i Goretex är du inte ensam om, reklamen till trots!
//J
 
Gore-Tex skall vara helt vattentätt. Kontrollera att det inte är någon söm som gått upp eller att det finns någon annan skada.

På vintern tycker jag att det inte finns någon anledning till att ha ett vattentätt plagg så länge det är minusgrader.
 
I ett plus-program för en tid sedan testade de olika funktionsmatrial som är vanligt i skalkläder. Vad jag kommer ihåg var Gore Tex överlägset bäst i deras labtest vad gäller vattentäthet. Men jag ställer mig nog tveksam till hur väl det stämmer eftersom min nyinköpta Gore Tex-jacka visar tendens till att släppa in vatten - inte i sömmarna! Eller är det för att det är PacLite? hur som helst är jag lite smått besviken... bör man testa impregnera eller gå tillbaka med plagget?
 
Jag har haft min Tierra PacLite jacka i fem år nu. Trots intensiv användning året runt har den aldrig läkt en droppe. Jag bär ofta ryggsäck när jag åker skidor, flugfiskar eller går till jobbet. Och även så nötning efter bärremmarna börjar synas, håller jackan tätt.
Är det verkligen regnvatten och inte bara den egna svetten ni tampas med? Viktigt förstås att använda fukttransporterande klädmaterial även under jackan.
/Tord
 
Lätt = läckande?

Min gamla 2-lagers Berghaus-jacka är fortfarande tät efter 10 år, förutom en söm på ärmen och diverse hål på underarmarna. Byxorna däremot läcker som såll på låren, trots att det ser fint ut. Verkar som att själva texen (den vita plasten) har slitits ut. Detta har fått mig att inte ens överväga paclite-jacka om absolut regntätt var ett krav, det ser ju så tunnt ut! En jacka för flera tusen som pajar efter ett par år... nja, så lätt är ingen jacka.

Jag tror det ligger en del i vad min flickvän sa när jag klagade och var blöt efter flera dagars regnande i min gamla lättvikts-regnjacka: "Ser det ut som tyg så är det tyg". Själv var hon torr i sin billiga galonjacka.
 
Gore-Tex har ingen naturlig impregnering, yttertyget är impregnerat från fabrik och skall återimpregneras efter tvätt enligt tillverkarens råd. GTX ska inte läcka, det e fel på plagget om så är fallet, lämna tebax skiten om den läcker som ett såll, har haft flera olika GTX jackor och ingen har någonsin läckt..
 
Tack för era synpunkter! Jag ska göra ett försök att reklamera den.

Och Tord: nej det är verkligen inte svett som rinner på insidan, oj vad uttorkad man hade varit efter en kort regnig promenad i så fall... :)

/t
 
Halloj,
Jag har också dåliga erfarenheter...
Köpte en tierra pacman (paclite) för några veckor sen, tog med den på en tur i Jotunheimen där det regnade 5 dagar i sträck, snacka om att bli pisseblöt och väldigt besviken!!!

Jag trodde det skulle bildas vattenpärlor på den och att det skulle rinna av den men nej vattnet fastnade efter 5 minuter så att jacka blev blöt. Sen började det komma på insdan också.
Vi tältade så jag fick ingen chans att få jackan torr, så det var samma sak varje morgon. På med blöt jacka som sedan läckte.. suck!!!
 
Hmm... har både en Marmot Essence jacka och ett par pac-lite byxor. Allt är frid och fröjd när det inte regnar, ingen kondens. LIte mer kondens kan det bli under fysisk aktivitet, men inte särskilt mkt där heller. Annat blir det när det regnar!!! Så fort väven blir blöt så minskar effektiviteten av diffunsionen avsevärt. Det är som att ta en kall öl in i en bastu, dvs själva jackan är ölen och jag bastun. So fort svetten kondenseras på insidan kan ingen diffunsion ske. Föst måste kroppen värma upp kondensen till vatten ånga innan detta kan ske (tror jag :) ). Om man svettas mkt i regna kan alltså kännas som att jackan läcker. Detta blir extra tydligt på pac-lite där där kondensen syns extra tydligt. På en 3-lagers jacka ser man inte detta och även känsan är lite annorlunda.

Om du tar din pac-lite och hänger den på en galge i dushen i ett dygn tror jag alltså inte att den kommer att läcka!!

Även om galon är helt vattentätt kommer man tids nog (om det inte är en pocho eller liknanden med mkt bra ventilatoin) bli väldigt blöt pga av all kondens oavsett om den är kall (dvs blöt) eller inte. Det är här g-tex har en fördel alltså... Dvs när du väl slutar med en fysisk aktivitet och svettningen avstannar kommer du kunna bli torr inuti i en g-tex jacka (diffunsionen kan fortfarande ske även om jackan är blöt, bara inte riktigt lika effektivt som när den är torr) men inte i en galon jacka.

Det finns inga optimala regnställ o man får acceptera att man kommer att bli blöt på ett eller annat sätt när det regnar och man utöver en fysisk aktivitet (antingen av regnet eller av svetten).

Att jackan är blöt på insidan under natten är helt naturligt. Eftersom det inte finns en mänsklig kamin på insidan som kan förvandla kondens till vattenånga i högre grad på insidna än på utsidan kommer fuktigheten att utjämnas (dvs insidan blir lika fuktig som utsidan...).

Min erfarenhet (av marmot jackan) är dock att den ganska snabbt torkar på insidan under tiden jag käkar frukost och packar ner tältet... Förutsatt att jag har lyckats hålla mina andra kläder torra som jag har inuti jackan.

Det här är min teori och erfarenhet iaf. Eller är jag helt fel ute???

/Petri
 
Senast ändrad:
Diffusionen går åt fel håll...

Ibland går diffusionen åt fel håll. T.ex. om man har G-t kängor så kan dom vara torra inuti hela dagen så länge man är varm och mysig om fötterna, trots att ytterlädret är blött. När man sen tar av sig skorna så försvinner värmekällan inuti vilket gör att ångtrycket på utsidan blir högre och diffusionen går åt andra hållet. På morgonen är skorna våta inuti trots att dom var torra när man tog av dom. Dock brukar fodret torka rätt snabbt så snart man börjar gå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
Gore-Tex Paclite Kläder 11
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.