Gore Tex PacLite = blöt

En förutsättning för att "andningen" ska fungera är att yttertyget inte blir genomblött. En jacka med blött yttertyg andas lika bra som en plastpåse, d.v.s. inte alls. Skalkläder ska impregneras regelbundet för att bibehålla sin funktion. Nikwax, Granger´s m.fl. är exempel på tillverkare av impregnering för skalkläder. Enklast att fråga i valfri sport/frilufts-affär.

/ Morgan

Jag har själv en Tierra Paclite och uppelver inte alls det du skriver.
På min jacka rinner vattnet av även under längre vistelser i spöregn.

Testa som sagt att impregnera den så bör det ge önskad effekt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har använt ett Gore-Tex ställ tillverkat av Björnkläder. Ett arbetsplagg med andra ord. Min erfarenhet av stället är god. Det måste impregneras vartannat år eller liknande. Dessvärre var den impregnering jag köpte av miljöfientligt slag. Gore-Tex är tätt upp till en viss gräns. Jag som gillar att leka med tvåhjulingar blev blöt när jag körde i kraftigt regn. Det klarade stället inte. Skulle inte göra heller. Dessutom, sätter du dig på blött underlag lär vattnet tränga igenom också.

Galon är tätt. Jag har ett mopedställ i galon (eller kanske plast av något slag). Men mina erfarenheter från förr, suck jag e gammel, är att galonställen läcker i sömmarna. dessutom är de tunga och åbäkiga när man rör sig i dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips