Tvätt av gore-tex plagg

Hejsan!

Jag ska nu tvätta och impregnera mitt gore-tex jacka hade jag tänkt mig, jag har köpt special tvättmedel och impregnering!

Vad är bäst? handtvätt? eller ska jag köra det i maskinen kanske?

Grejjen är ju det att jag vill få jackan ren också, då den är an anignen smutisg.

Tacksam för råd och dyl!
Christian Löfstrand

Min erfarenhet av impregnering är väl inte den bästa, varken av själva tvätten/impregneringen eller resultatet. Men för vissa brukar det funka bra. Nåväl, ett par tips ska du i alla fall få. Pass på, det är nu den riktigt viktiga delen kommer! När jag köpt den svindyra imregneringen och följde instruktionen på flaskan (tycks minnas att den skulle hällas i något av facken, tvätt eller sköljmedel) så rann det rakt igenom maskinen och ut i avloppet!!! Lagom irriterad åkte jag och köpte en ny och fick tipset att hälla i facket först efter makinen startats, då fungerade det bra. Som en påminnelse om den nyimpregnerade jackan luktade den sedan bensin under i stort sett hela fjällvandringen, hehe (tror att jag använde impregnering från Nikwax). Om du kör i maskin kan det därför vara bra att skölja den någon extra gång efteråt.
/ Roger

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
De råd jag fått från butiken är att först tvätta jackan med ett milt tvättmedel enligt instruktionerna på jackan.

Sen finns det två typer av impregnering, den man tvättar in och spray. Den man tvättar in ger bättre impregnering men försämrar andningen i plagget. Sprayen försämrar inte andningen på plagget men impregnerar inte lika bra. (Detta enligt ett test jag läst i Råd och Rön).

När du antingen sprayat eller tvättat in impregneringen kör du den i torktumlaren på låg värme. Låt sedan jackan vädras för att bli av med lukten från impregneringen.

Tvätta inte för ofta eftersom den ursprungliga impregneringen alltid är bättre. Men tvättar du för sällan så täpps GTX-membranet igen av svett och smuts. Jag brukar tvätta en till två gånger per år beroende på vad jag gjort med jackan.

/Jonas U

Kolla in den här tråden angående impregnering också.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11301

Vanligtvis brukar det löna sig att söka i forumen innan man ställer en fråga. Många gånger ids t.ex. jag inte svara på frågor när de dyker upp allt för ofta.

Impregneringen är alltså för tyget som är laminerat med GTXen. Det tyget är ju inte vattentätt utan bara behandlat så att det får vattenavstötande egenskaper. Om det tyget blir blött kommer GTX:en inte kunna fungera som det är tänkt.

/Jonas U

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips