Göra tyngd av bly

Flyttest

Jag gjorde en flyttest på min modifierade (+ 108 g) ispik idag. Inte oväntat sjönk piken med extra tyngden. Den sjönk dock inte som en sten då ”isoleringen” har viss flytförmåga. Provade detta på grunt vatten och med en lina fastknuten i piken.

Satte fast en liten bit rörisolering alldeles under handtaget, och en längre bit rörisolering påträdd från pikspetsen. Slängde ut piken på djupare vatten och då flöt piken lodrätt med spetsen några dm ovanför vattenytan

Med pikarna ihopkopplade flyter dom horisontellt.

Tyvärr blir det inga bilder här då jag nu har slut på minne hos min Internetoperatör.

Per Brune
 
Snyggt, Brune. Törs jag fråga var du fick blyet ifrån? Gjuter själv inte ispikar, men väl en del andra saker i bly...

Jag skulle köpa blyhagel på Fallskärmsshopen (gångavstånd)
http://www.uffeshoppshop.se/index.php?dnode=204&setid=52 (50 SEK/500 g), men när jag sa att jag skull gjuta så kom ägaren av att Fallskärmsshopen på att dom hade uttjänta blysigill http://www.paragear.com/templates/base_template.asp?group=29#S7360 från ompackade reservfallskärmar. Så jag fick sådär 4-4.5 kg bly gratis. Det ”ingick” en del trådar som jag till viss del klippte bort, och som till viss del brann upp eller blev till slagg som jag skummade av när blyet hade smält.

Jag använde ett av mina gasolkök (propan) för att smälta blyet + att jag eldade med min gasolbrännare (för grundvallning av träskidor) ovan ifrån.

För alla som inte har förmånen att ha gångavstånd till Fallskärmsshopen så tror jag att blyhagel finns att köpa på dykbutiker.

Per
 
bly

Nu när tryckerierna är blysanerade är dyk, fiske och vapenhandeln samt däckverkstäder hovleverantörera av bly.... När mina linotypstackor tar slut...
//J
 
Jungfrutur med den modifierade ispiken

Jag har nu haft en jungfrutur med den modifierade ispiken.

Min personliga uppfattning är lättare (=enklare) att pika med lite tyngre pik, men piken var obekväm att hålla i vid åkning då tyngdpunkten hamnade för långt upp.

Så det blir bakläxa.
Nästa försök blir nog att sänka ner blytyngden en bit i skaftet. Min tanke är att fira ner blytyngden med en lina och sedan stoppa in en rundstav av trä (billigt och lätt) ovanpå upp till handtaget för att förhindra att blytyngden rör sig inne i piken.

Någon som har ett bättre förslag? Gjutformen har jag givetvis kvar och några kg bly har jag också kvar.

Sedan blev det bakläxa på min analoga batterifria vindmätare av fallskärmstyg. På den förra ispiken använde jag blått tyg. På den här piken tog jag en bit vitt fallskärmstyg (som låg överst i påsen med fallskärmstyg). Det vita tyget syntes dåligt mot den snö som låg på isen och med imma på glasögonen. Så nu klipper jag till en blå eller röd bit av fallskärmstyg.


Per
 
Kommer inte linan att fjädra för mycket? Måste vara bättre att ha rundstaven nedanför (stummare).

Jag har rätt stumma linor i ”bra ha” lådan. Förstäckt Dynema som ska ha 0 i töjning.
Den nedre halvan av piken är konisk och jag vill inte stoppa in något som jag inte senare kan få bort, om jag åter igen vill ändra något.

Men när jag inte är ”bunden” till att ha den extra tyngden till så liten volym som möjligt, så är det nog enklare att köpa en bit rundsång av stål eller mässning än att själv gjuta med bly igen även om jag redan har gjort gjutformen.

Per
 
Gängad stång

Kom på att det finns gängad stång som oftast är 1 m lång och relativt billig. Den gängade stången kan ta upp både drag- och tryckkrafter till skillnad mot en lina.

Per
 
Hittade av en händelse den här gamla tråden. Jag gjuter mina sänken i de ampuller som innehåller insulin i de sprutor som diabetiker använder.

Dessa ampuller är värmetåliga. Efter avslutad gjutning så krossar man helt enkelt ampullen och tar ut det färdiga sänket. Som ögle-material använder jag Sandviks 0,8 mm rostfri hårddragen ståltråd som jag bockar själv med hjälp av en rundtång.

Jag använder en blandning av bly och tenn för att få bättre styvhet och hållbarhet på sänkena. Med en permanent spritpenna skriver jag viktuppgiften direkt på sänket och därefter tejpar jag runt om med genomskinlig tejp.

Sänkena påminner lite i formen om de stavhandgranater som tyska soldater använde under andra världskriget. De är extremt långkastande/lättkastade.

~Paul~
 

Bilagor

  • Mina hemgjutna sänken.jpg
    Mina hemgjutna sänken.jpg
    84.4 KB · Visningar: 2,030
  • Insulinampull.jpg
    Insulinampull.jpg
    33.9 KB · Visningar: 953
Blysänken är ju redan förbjudna på många populära fiskeplatser
Argumentet har ju varit att bly förgiftar våra marker. Tydligen är inte problematiken så enkel. Om jag minns rätt så har en del tester gjort gällande att bly inte alls läcker till den grad som man tidigare försökt ge sken av. Bly finns dessutom naturligt i jordskorpan.

~Paul~
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.