Göra tyngd av bly

Blyets ev farlighet brukar mest ha att göra med vilken hastighet det har vid träffögonblicket. Massan bakom är en annan viktig faktor. Innan man beskrivet någots farlighet kan det hjälpa att veta något om vad man skriver om, oftast.
 
Problemet i vatten med de små blyhaglen är ju att de bla hamnar i muskelmagen på sjöfågel, och att det bli stora mängder på populära platser. Sportfiskarnas Stockholmsdistrikt har uppskattat att
det under år 2002 kom ut cirka 2,5 ton bly i Stockholms ström i form av blysänken
 
Problemet i vatten med de små blyhaglen är ju att de bla hamnar i muskelmagen på sjöfågel, och att det bli stora mängder på populära platser. Sportfiskarnas Stockholmsdistrikt har uppskattat att
det under år 2002 kom ut cirka 2,5 ton bly i Stockholms ström i form av blysänken
Det är förstås aldrig bra med bly som hamnar i fåglar. Till mitt försvar kan jag säga att jag inte gjuter den typen av sänken som kan fastna i diverse muskelmagar ;).

Som sagt så är problemet störst i samband med jakt. Det är ju dessa hagel som har den storleken som fåglarna eventuellt kan få i sig.

De sänken som sportfiskarna använder idag är av legeringstyp eller andra material än bly.

Argumentet med mängden bly pga sportfiske i Sthlm är ju av äldre datum. Dvs, det är den sammanlagda summan av allt fiske fram till dags dato i de mest frekvent uppsökta fiskeplatserna. Det handlar som sagt om uppskattningar.

Jag har läst artiklar både för- och emot argumentet att bly läcker gifter till den grad att det påverkar djur och natur på ett profant sätt. Som lekman har man svårt att veta vad som egentligen gäller. Lite som de där med faran för akrylamid i våra potatischips, flammskyddsmedel i elektroniken eller bisfenol A i plaster.

~Paul~
 
Inhandlas lämpligen hos grabbarna i Öst för här i landet lär det inte finnas. Du kanske kunde mejla Sellafield eller ABB Atom och fråga efter deras webbutik kanske,,,,,,,,,,,
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.