Göra tyngd av bly

När jag behöver gjuta nåt, bly, aluminium eller nån lagermetall så använder jag sandform. Första gången var det ju lite pickel med att göra formflaska, ramm och hämta sand i grannens grop men sen har jag ju allt hemma efter den gången och här gjuts det ganska friskt ibland. Jag har tom. gjutit vevstake till en stor kompressor med min enkla utrustning och den går fortfarande efter 8 år.


Jag skulle vilja säga som så, att sandformning är den enklaste allroundmetoden för hemmabruk i små serier där man inte vill misslyckas.

När jag gick i gymnasiet så fick jag lära mig att man gjorde gjutformar av sand. Men är det någon speciell sorts sand?

Går jag ut till sandlådan där barnen leker på sommaren och tar lite sand, så tror jag inte denna sand har tillräcklig vidhäftningsförmåga. Inte heller tror jag att den sand som används för att sanda så gångbanorna nu på vintern är av rätt sort.

Finns det någon speciell ”formsand” att köpa någonstans. Ska jag prova att göra en gjutform i sand vill inte köpa flera kubikmeter sand, utan kanske 5-10 liter.

OT
Tror= jag vet inte. Därav alla mina frågor.

Per Brune
 
Kör på trä

Den metoden användes med framgång i min ngom när brännbollsträn "behövde" få lite mer tyngd ute vid träffpunkten.
Borra ett lämligt hål. Gå till macken/däckfirman och få en hink med begagnade hjulvikter. Smält vikterna och häll i hålet.
 
Jag har gjutit en del saker i bly, och här är mina tips!
gör en form i torr sand, finkornig sand är bättre
Köp en aluminiumkastrull på tex myrorna.
Var utomhus när du gjuter, och tänk på att skydda dig.
Smält bly är varmt och ångorna är inte direkt fulla av c-vitamin
Lycka till!
 
Är inte det lättaste att skaffa ett relativt tunnväggigt rör av någon metall (spelar inte så stor roll vilken så länge det inte är bly eller tenn) med diameter 15 mm, såga av 140 mm längd och sedan fylla smält bly i det? Om du behöver mer tyngd så tag ett längre rör.
 
Alternativ

kan vara att ha extrastaven som tyngd inne i ispiksröret. men då får du förstås skaffa ett nytt rör till ispiken eller bygga hela ispiken själv. Jag är mycket nöjd med min eget ispiksbygge som jag succesivt utvecklat..

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53061

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=334355

En annan variant är att låta blyhaglen vara rörliga inne i en cylinder. Då får du en extra knuff vid pikningen när blyhaglen träffar ändan av cylindern. Vissa hammare har en sådan lösning.

Thure
 
Blygjutning i praktiken

Enstaka ex i sandform,
Små serier i mässingform.. Halvstora serier i jernform.
Hyfsad gjutsand finns att köpa i maskin- support butiker, från en skånsk horisont kan jag inte Västerås, men att fråga lokalt brukar hjälpa. När jag frågade på en Miloverkstad fick jag en 12 liters hink med sand...
Ett såpass stort göt som du avser göra går bättre med luftkanaler vid sidan, knappnål på tandpetare, en på vardera sidan ca var 5 mm. In i formen och dra ut, liksom plugg och överkon. Ev skägg, liksom överkon skär du lätt bort när det svalnat med en kniv.
Gjuter gör du utomhus och eldar under med ett gasolkök, vindskydd underlättar.
Du behöver en gjutslev som rymmer hela götet plus övertappen. Beg soppslev i rf från loppis?
Handskar, ögonskydd och grova heltäckande kläder rekommenderas.
Kamerastatisskruven svarvar du ner i diameter så att den passar i rörets hål och vilar på kanten.
Vikten och kameraskruven limmar du fast med 2 komponentlim.
Sen jag slutade med tennsoldater har det blivit många kulor och några segelbåtskölar i gjutandet.
Vatten frånråds bestämt från i sb med smält metall!
//J
 
När jag gick i gymnasiet så fick jag lära mig att man gjorde gjutformar av sand. Men är det någon speciell sorts sand?

Går jag ut till sandlådan där barnen leker på sommaren och tar lite sand, så tror jag inte denna sand har tillräcklig vidhäftningsförmåga. Inte heller tror jag att den sand som används för att sanda så gångbanorna nu på vintern är av rätt sort.

Finns det någon speciell ”formsand” att köpa någonstans. Ska jag prova att göra en gjutform i sand vill inte köpa flera kubikmeter sand, utan kanske 5-10 liter.

OT
Tror= jag vet inte. Därav alla mina frågor.

Per Brune
Den sanden i sandlådor är för stril, rinner som strösocker så då får du sätta till lite lera för att få den att hålla ihop. Rätt konsistens och blandningsförhållande är när du kan krama en boll av fuktig sand och den precis håller ihop.

För lite lera = formen rämnar (håller inte ihop).
För mycket lera = blåsor i godset pga. för tät form.


Det är ingen rymdteknologi precis, känns sanden rätt så är den oftast det också men kom ihåg att den bara ska vara fuktig annars får du ångblåsor i godset..
 
Är inte det lättaste att skaffa ett relativt tunnväggigt rör av någon metall (spelar inte så stor roll vilken så länge det inte är bly eller tenn) med diameter 15 mm, såga av 140 mm längd och sedan fylla smält bly i det? Om du behöver mer tyngd så tag ett längre rör.

Precis vad jag tänkte föreslå. Enklare än så blir det inte. Fast tar du smått hagel blir det inte stor skillnad i vikt (de packas tätt), så då slipper du gjuta alls. En liten plugg i varje ände, bara. Smältlim borde funka om du har en limpistol hemma. Eller silikon. Eller en bit av en plastkork från helgens pava rödtjut och lite Karlssons klister.

Skulle röret vara någon millimeter för smalt är det bara att lägga ett varv eller två gaffatejp runt.
 
Gamla spritpennor

Tyngder till ispikar av aluminiumstavar har jag gjutit i gamla spritpennor av plåt (aluminium) som har samma innerdiameter som stavarna. Jag brukar gjuta en cylinder av kompakt bly som jag fäster med smältlim och skruv i staven, och sedan fylla på med hagel ovanför till önskad vikt. En bit liggunderlag under handtaget håller haglet på plats utan skrammel. Min nuvarande pik har en totalvikt på 1,3 kg.
 
Klart

Nu är piken klar att provas, först och främst att den fortfarande flyter

Nu väger piken med tyngd 780 g (en ökning med 108 g). Mycket arbete för dom extra 108 grammen men så här gjorde vi (jag fick hjälp en bekant med pelarborrmaskin).

Satte ihop 2 st 15 mm tjocka planhyvlade ekplankor med några tvingar.
Borrade ett grunt (10 mm) hål med diametern 18 mm i skarven mellan ekplankorna (trattfunktion)
Borrade ett så djup hål som det gick med diametern 15 mm (= diametern på den befintliga tyngden)
Lossade tvingarna och särade på ekplankorna för att då bort ”borrspån” som inte följde med borren upp ur hålet och slipade bort lite ojämnheter
Skruvade ihop ekplankorna igen med tvingarna.
Smälte blyet i en skål med hjälp av ett gasolkök (propan)
Skummade av de slaggprodukter som flöt ovanpå blyet när allt bly var smält.
Hällde i det flytande blyet i det borrade hålet i (mellan) ekplankorna.
Väntade till blyet stelnat /kallnat
Lossade tvingarna, särade på ekplankorna och bände lös min blytyngd
Putsade bort lite ojämnheter och sågade bort en bit av tyngden där diametern var 18 mm.
Borrade ett hål i toppen av blytyngden och gängade ett hål för en M5 skruv
I med tyngden i piken, bankade på handtaget och skruvade ihop tyngden+ handtaget + handtagsremmen med en rostfri M5 skruv.

En bild från när jag just särat på ekplankorna.

blytyngdIMG_1288.jpg


Bra med ett sådant här forum, så slapp jag göra allt för tidsödande misstag då detta nog var fösta gången jag göt något i metall. Nu lyckades jag tillräckligt bra i första försöket.


Per
 
kan vara att ha extrastaven som tyngd inne i ispiksröret. men då får du förstås skaffa ett nytt rör till ispiken eller bygga hela ispiken själv. Jag är mycket nöjd med min eget ispiksbygge som jag succesivt utvecklat..

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=53061

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=334355

En annan variant är att låta blyhaglen vara rörliga inne i en cylinder. Då får du en extra knuff vid pikningen när blyhaglen träffar ändan av cylindern. Vissa hammare har en sådan lösning.

Thure

Har för mig att de kallas dödslag eller något liknande, fördelen är att de inte stuttsar upp efter att man gjort ett hammarslag.

Såg just bilden av din gjutning, skit snyggt!
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.