Göra tyngd av bly

Jag funderar på att byta ut tyngden i min Lundhags ispik (med 4-kantspets) mot en tyngd av bly för att få piken lite tyngre. Jag vill ha tyngdpunkten så långt upp som möjligt. Blyhagel vet jag var det finns att köpa.

Men hur gör (gjuter?) man en stav (cylinder) i bly?

Diametern på den befintliga tyngden är ca 15 mm och längden ca 140 mm.

Ska man göra en gjutform i gips eller finns det något lämpligare material?
Om jag lyckas göra en lämplig gjutform som är 140 mm djup och med diametern 15 mm, kommer jag att kunna fylla den rätt så smala gjutformen med bly, eller kommer blyet att hinna stelna innan gjutformen är full?

Per
 
Vet inte riktigt hur du vill göra, men det finns formmassa(gummi) att köpa på olika hantverk/pyssel butiker. Men gips funkar utmärkt att göra form av.

Leta rätt på lite bivax och gör figuren/cylindern som du tänkt dig samt en tratt med vaxet som blir gjut kanalen så att säga.

lägg på gipset . När gipset torkat, hetta upp din form så att vaxet rinner ut(var noggrann här) runt 60-75 grader.

Sen är det bara att hälla på din metall.

OBS om du inte fått ur all vax blir det en liten explosion kallt och varmt du vet. i mitt fall smällde en tenn form . Försökte ett smycke men det vart för svårt att få ur vaxet. Om du Borrar små kanaler i formen borde det gå lättare att få ut vaxet.

Bly är ju inte så miljövänligt, men dessutom fruktans värt mjukt.
 
Gör det enkelt!

Jag gjöt sänken till bottenmete i bly, då använde jag en gjutform i trä i ditt fall ska bara en vikt gjutas så borra ett hål med rätt diameter och häll i smält bly, öppna sedan formen med yxa. Använd inte något virke med kåda i men nästan vilket lite hårdare lövträ som helst borde funka.

Ska man återanvända gjutformen tar man två trästycken som man drar ihop med skruvtvingar och borrar hålen så att man får halva hålet på längden i varje träbit, det höll en 5-10 gjutningar.

När du ska gjuta så varförsiktig, blyångor är inte hälsosamma!

Lycka till!
 
Träform

Jag har gjort formar av hårt trä för att gjuta små lägermärken av tenn. Jag skulle tro att det skulle fungera för att gjuta en enda detalj, även i bly. Man kan ju blöta den med vatten efter gjutningen för att kyla ner den.

Svante
 
Jag trodde att trä (furu i första hand) skulle börja brinna (ta eld) av smält bly (327 grader C), men det är onekligen lättare att borra ett hål i en träbit än att kladda med gips.

Är furu (billigt) ett lämpligt träslag eller behövs det något starkare och dyrare träslag som t.ex ek?

Per
 
Skulla nog inte blöta trät innan gjutning, detta på grund av att när du häller ner smält bly så kommer vattnet att förångas jäkligt fort, i värsta fall kan det stänka varmt bly. Det är av samma orsak jag ville undvika kådrika träsorter, typ furu.

Blöta trät efter gjutning tror jag inte hjälper så mycket.
 
Senast ändrad:
Trä eller gips

Jag har gjort precis som greendanger för lite större blytyngder (gjöt blystavar som jag sedan sågade bitar till vobblerförtyngning ur), dvs tvingat ihop två furubitar i vilka jag sedan borrat ett hål. Cylindrar passar ju bra, en enda borrdiameter...

Annars har jag gjort mina formar (jiggskallar, pirkar mm) i gips. Lite pyssligt att gjuta formen, lämpar sig bäst om du har tänkt massproducera mindre blypryttlar.
 
Alterantivet till gjutning, kanske kan vara att ta lämpligt plast, metallrör, och tömma blyhagel i, sedan fylla på med epoxi eller Plastic Padding eller nåt.
 
Alterantivet till gjutning, kanske kan vara att ta lämpligt plast, metallrör, och tömma blyhagel i, sedan fylla på med epoxi eller Plastic Padding eller nåt.

Då jag vill ha en kompakt tyngd (hög tyngdpunkt på ispiken) så tänkte jag att en massiv blytyngd ger största massan på en given volym. Använder jag blyhagel så blir det en del luft mellan kolorna. Men jag har inte än kollat om det har någon praktisk betydelse.

Originaltyngden i ispiken är i järn/stål med diametern 15 mm och längden 140 mm, och väger på min digitalvåg 192g. En tyngd av samma mått i massivt bly ska med mina beräkningar väga 314 g vilket innebär en ökning med 122 g.

Om dessa extra 122 g medför att jag måste ansträna mig mindre för att bedöma isen får jag prova när jag är klar med blytyngden och det finns någon is att åka på.

Gör jag en gjutfrom i trä enligt tidigare förslag så blir det lätt att göra tyngden 10 eller 15 mm längre bara genom att borra ett djupare hål och smälta lite mer bly.

Tack för alla konstruktiva idéer så här långt.

Per
 
När jag behöver gjuta nåt, bly, aluminium eller nån lagermetall så använder jag sandform. Första gången var det ju lite pickel med att göra formflaska, ramm och hämta sand i grannens grop men sen har jag ju allt hemma efter den gången och här gjuts det ganska friskt ibland. Jag har tom. gjutit vevstake till en stor kompressor med min enkla utrustning och den går fortfarande efter 8 år.


Jag skulle vilja säga som så, att sandformning är den enklaste allroundmetoden för hemmabruk i små serier där man inte vill misslyckas.
 
Jag vet folk som gjutit i bly och skaffat blyet från bensinmackar, där de "tydligen" kan få överskott på det när de balanserar hjulen på bilar.
 
.

Originaltyngden i ispiken är i järn/stål med diametern 15 mm och längden 140 mm, och väger på min digitalvåg 192g. En tyngd av samma mått i massivt bly ska med mina beräkningar väga 314 g vilket innebär en ökning med 122 g.


Per


Det blev ett grov räknefel (skrev fel i Excel). Vikten för tyngden i bly istället för i stål bör bli 280 g en ökning med ynka 88 g.

Så nu börjar jag fråga mig själv om det är värt besväret att göra en form och börja gjuta, där mina kunskaper är ringa (där av frågan i denna tråd). Börjar fundera på en ”klump” av mässing eller stål ovanför handtaget på ispiken och då kan jag även lägga på en stativgänga till kameran.

Per
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...