Skakar liv tråden med att berätta att jag har på Clas Ohlsons 65-liters ryggsäck kapat ca halva vikten. Från början vägde den lite över 2 kg (ca 2100 gram). Genom att ta bort en hel del detaljer har jag nu fått en enklare, smidigare och lättare säck.
Det jag har gjort är följande:
Tagit bort
avskiljaren, inkl dragsko, mellan övre och nedre facket. Jag har även tagit bort dragkedjan från nedre facket och sytt igen det, så nu har ryggsäcken ett stort fack med bara öppning i toppen
båda sidofickorna, inkl mellanvägg in i huvudfacket och dragkedjor, och sytt igen dessa
alla kompressionsremmar, inkl remmar och gummiband
fästena för stavar och yxor som sitter på framsidan
handtaget på ryggen (varför två handtag när det finns axelremmar att lyfta säcken i)
topplocket
den nedre av de två kragarna i toppöppningen (jag har sparat den längre och övre av de två)
Jag har även avlägsnat de två metallskenorna som styvar upp ryggsäcken, dock har jag för tillfället valt att behålla de två fickorna med kardborrelås som de sitter fast i (de är lite väl krångliga att sprätta bort)
Jag har sytt en förlängning till de två flaskhållarna, så de nu är långa nog till att hålla en flaska. Denna förlängning är sydd av en bit från "mellanväggen" som jag tog bort från de två facken.
Och till sist har jag sytt dit ett nytt litet topplock, som med snäpplåsen kan försluta kragöppningen (som annars lätt tar in väta och skräp från skogen). Det nya topplocket sitter fast inne i kragen, så det kan gömmas inne i säcken när det inte används.
När jag hänger ryggsäcken på bagagevågen så säger den 1130 gram!
Ryggsäcken är min dotters och hon har bara använd en gång innan, på en övernattningstur med skolan förra hösten. Nu till sommaren ska vi göra en del helgturer och därför har jag förenklat och lättat upp hennes ryggsäck. För att vara en billig-ryggsäck som bara kostar runt 300 kr så duger den till enklare skogsturer.
/Andreas