göra ryggsäck lättare?

Jag har en arcteryx bora 65 som jag verkligen gillar. problemet är vikten på 3 kg. riktigt tungt, men jag gillar verkligen dess funktioner, passform och bärkomfort. Vad kan jag göra för att göra säcken lättare. har börjat klippa bort vattenflaskhållare och lite remar jag inte behövde. eller ska jag stoppa nu medans den går att sälja och köpa en ny säck?
 
Det är väldigt viktigt med en ryggsäck som sitter bra men 3 kg är väldigt mycket för en ryggsäck. Det viktigaste för dig är att avgöra hur mycket vikt du skall/behöver bära i ryggsäcken. Ju mindre vikt, i ryggsäcken, desto mindre kan också ryggsäcken väga.

Eftersom det är högst individuellt vilken ryggsäck som passar vem så kan man bara prova sig fram. Ju fler man provar desto större är chansen att man hittar en som passar. För visst finns det en lättare ryggsäck som passar dig.

Själv kör jag med en GoLite W´s Pinnacle (även om jag är kille). Denna väger drygt 750g och i den kan jag, med lätthet, packa 15kg utan problem. Den har inget ramsystem och detta passar inte alla men det finns lätta ramryggsäckar som väger allt mellan 1,5 - 2 kg och någon passar naturligtvis dig. Gå till en välsorterad butik och prova och prova igen så hittar du något som passar dig till slut.

Vill du sedan inte behålla din Arcteryx-ryggsäck så säljer du den då och... det är, självklart, lättare att sälja en ryggsäck som inte är bantad än en som är det.

//Peter
 
Ju lättare packning desto "sämre" ryggsäck behöver du. Kolla på Norrona, de har flera lätta säckar (och en del tyngre). Jag kommer inte ihåg några modeller nu.

Jag tror mycket av vikten på din ryggsäck kommer ifrån själva tyget till huvudsäcken och bärsystemet. Ett lättare yttertyg gör den mindre tålig för slitage, ett lättare bärsystem gör att du inte kan bära lika tungt. Hur mycket väger remmarna du kan klippa bort?
 
Jag klippte bort "avskiljelagret" mellan de två avdelningarna och den sk vattenpåsen från min Bora 75.
Det blev ju lättare och framförallt två grejer mindre som jag absolut inte har nån användning av.
Inget problem om man lika tänker behålla säcken för sej själv.
 
Topplock

Att klippa bort remmar och vattenflaskhållare kommer tyvärr inte att minska vikten på din säck drastiskt (har provat själv :)).
Största viktminskningen får du nog genom att ersätta topplocket (om det går att ta bort) med en rullöppning liknande den som finns på lättviktryggsäckarna. Lätt att sy själv i lämpligt material.

Men även om du skulle lyckas minska vikten med 50% till 1.5kg finns det ju bra säckar som väger hälften av det ändå. Om du verkligen vill ha en lätt säck skulle jag föreslå att du köper en ny och antingen säljer den du har eller använder den till annat än fjällvandring. Som flera andra har skrivit kommer betydelsen av en stabil ryggsäck att minska med packvikten.

Lycka till.

/ Tomas
 
Läser era svar och begrundar. kanske kommer det upp en annons på en bora snart och jag köper mig en Golite eller en ULA säck istället...
 
Riktigt bekvämt och UL funkar sällan ultimat. Jag har dubbel uppsättning med en Lundhags Alpha 80 för "tunga" turer då jag ex är på tur med mina barn eller annars måste bära tungt. På "lätta" turer använder jag en "mitt i raden tung" 55 liters Marmot på 1,2 kg där ryggplattan kan tas ut om jag vill gå lättare (ca 0,9kg)...de vikter jag har är ju inte UL med dagens mått men känns "lagom" för mej då riktigt lätta prylar sällan håller riktigt bra.

Bra "lätta tips" är att satsa på de tre tunga grejerna (tält, sovsäck och ryggsäck) lägg till ett lätt kök och du har lätt kapat flera kg.

Mitt val:
Nallo 2 (2,1kg eller 1,05 kg per pers)
Marmot Hydro (0,6kg)
Marmot Alpinist (0,9-1,2kg)

Med den utrustningen kommer jag lätt ner på ca 12 kg på en veckotur.
 
Skakar liv tråden med att berätta att jag har på Clas Ohlsons 65-liters ryggsäck kapat ca halva vikten. Från början vägde den lite över 2 kg (ca 2100 gram). Genom att ta bort en hel del detaljer har jag nu fått en enklare, smidigare och lättare säck.

Det jag har gjort är följande:

Tagit bort
avskiljaren, inkl dragsko, mellan övre och nedre facket. Jag har även tagit bort dragkedjan från nedre facket och sytt igen det, så nu har ryggsäcken ett stort fack med bara öppning i toppen

båda sidofickorna, inkl mellanvägg in i huvudfacket och dragkedjor, och sytt igen dessa

alla kompressionsremmar, inkl remmar och gummiband

fästena för stavar och yxor som sitter på framsidan

handtaget på ryggen (varför två handtag när det finns axelremmar att lyfta säcken i)

topplocket

den nedre av de två kragarna i toppöppningen (jag har sparat den längre och övre av de två)

Jag har även avlägsnat de två metallskenorna som styvar upp ryggsäcken, dock har jag för tillfället valt att behålla de två fickorna med kardborrelås som de sitter fast i (de är lite väl krångliga att sprätta bort)

Jag har sytt en förlängning till de två flaskhållarna, så de nu är långa nog till att hålla en flaska. Denna förlängning är sydd av en bit från "mellanväggen" som jag tog bort från de två facken.

Och till sist har jag sytt dit ett nytt litet topplock, som med snäpplåsen kan försluta kragöppningen (som annars lätt tar in väta och skräp från skogen). Det nya topplocket sitter fast inne i kragen, så det kan gömmas inne i säcken när det inte används.

När jag hänger ryggsäcken på bagagevågen så säger den 1130 gram!

Ryggsäcken är min dotters och hon har bara använd en gång innan, på en övernattningstur med skolan förra hösten. Nu till sommaren ska vi göra en del helgturer och därför har jag förenklat och lättat upp hennes ryggsäck. För att vara en billig-ryggsäck som bara kostar runt 300 kr så duger den till enklare skogsturer.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
asjohem Ryggsäck dagsturer? Lättpackning 7
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
yps Ryggsäck - Zpacks Arc Haul?! Lättpackning 2
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
Mats Grahn Ryggsäck: efterlysning av vilket märket Lättpackning 8
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
shalin Ryggsäck som liggunderlag, men i regn då? Lättpackning 7
3056Claesson Parkour ryggsäck modell liten Lättpackning 3
camoscio ny ryggsäck - Osprey Lättpackning 16
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Friluftsnomad Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät? Lättpackning 57
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
Lars10 Bra ryggsäck för nackskadade Lättpackning 14
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
PJE Ultralätt ryggsäck Lättpackning 16
Malindo Ryggsäck Lowe Alpine Neutrino 30 Lättpackning 0
Martin Fjäderlätt Bygga om tung ryggsäck Lättpackning 9
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...