Gissa position

Det skulle kunna vara Bårajávrre som skymtar och Låvdajåhkå som ringlar sig. Klumparna skulle i skulle i så fall vara Máhttoajvve och Álátjåhkkå.

Med hänseende till T.A.’s kärlek till Kebnekaisefjällen så skulle jag gissa på något klipptorn i Kugghjulskammen på Sielmatjåkka..

Men..Med hänseende till, din kärlek till Sarek’ skulle det kunna vara någon klipptopp där då. Men där saknas denna fria horisont mot väst som bilden här ..har.?.

Av blockens vittrade struktur gissar jag således på någonstans i Sielmatjåkka-massivet. Jag önskar att det vore en Flintnål, men det är det nog icke’!..

Kan vi börja med det, så kan ju någon klokare fylla i. Jag tror knappast att bilden blir långvarig med så mycket expertis som tråden rymmer. Det gäller bara att locka fram expertisen så kommer den…

Fotot är taget från en mindre topp (1703 m.ö.h.) och riktningen är mot sydöst. Och det är i Sarek. Inte mycket till ledtråd kanske men det kommer mer senare där höstacken nog kan placeras.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Dags för en bättre ledtråd. Här ser ni sockertoppen från ett ställe som nog många av er känner igen.
Sockertopp-II.jpg

Jag föreställer mig att det är ’Svenoinus, sydtopp’ du avser nu. Ok.. Har aldrig sett den på såhär ’nära håll’ som du lyckats komma. Det var decennier sedan jag var upp där på Ryggåsberget, men visst den är anslående brant nerifrån Luottolako.

Ibland hakar denna tråd upp sig. Genom åren som du nog vet Björn, så kan det plötsligt rulla på något otroligt, för att lika snabbt stanna upp. Lika otroligt är vissa medlemmars dolda kunskap om fjällen. Ibland undrar man var denna otroliga topografiska kunskap kommer ifrån.

Ett tag här tio,femton år sedan, fanns det en som kunde i princip allt! Han var en så kallad ’superigenkännare’ med vaket öga för just identifikation. Man kunde knappt lägga ut en fjälltopp eller panorama utan att den namngavs, snabbt som attan. Tråden blomstrade verkligen. Det var bilder utan slut. Oftast är det en ’bokstavskombination’ bakom denna exakta kunskap i deras personlighet. I vardagen är dessa personer osynliga. Men får dom se en okänd fjällbild, ja då…

Visst är det Svenonius sydtopp! Bengt Noläng använde sig Tore Abrahamssons förteckning över toppar för att skriva ”Nya höjder på toppar i Sarek” - Nya höjder på toppar i Sarek - Utsidan. Där återfinns Svenonius toppar:

Västra förtoppen 1703 m.ö.h.
Nordtoppen 1873 m.ö.h.
Sydtoppen 1842 m.ö.h.

Sockertoppen är sydtoppen och fotot är taget från västra förtoppen. Placerade i kartan ligger de här:
SvenoniusToppar.jpg

Mästerligt och utförligt förklarat Björn! Dessutom med karta. Du besitter onekligen fasta & gedigna kunskaper.

Tyvärr är jag på Gotland, och här finns inga fjäll. Jag kommer inte heller åt mina album. Det får bli en banal fjällbild ifrån mobilen, men den är enkel, så alla känner nog igen denna dal.

Varsågoda och gissa på…
Kaska.JPG

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.