Gissa position

Hej på dig Bertil.

Kul att du gissar. Det är så rätt så. Fjället heter Kuoppertjåkka. Och är som så rätt säger 1905 meter högt. Tyvärr, har namnet tagits bort och försvunnit ifrån Fjällkartan, men om du skulle få tag i en äldre version så hittar du nog fjället. Det är lättbestiget ifrån baksidan och har en otrolig utsikt.

Det är naturligtvis väldigt irriterande med att namn försvinner, och toppar får andra toppars namn. En medlen här: LRC (Kalle Brisland) är mycket duktig på att analysera detta med namn som byts ut, uttal och uppdateringar av namn.

Men nu är bollen din så, lägg ut en bild!

Den lilla sjön mynnar ut i ett par större sjöar som är osynliga härifrån. Jag går fritt i den lätta terrängen, ett par kilometer kvar till att ansluta till en välkänd led.
Fjäll.jpg

Dags att fylla på med fler ledtrådar. Jag står på en platå (som faktiskt har ett namn på fjällkartan) med kameran riktad mot ost-sydost. Det går att skönja en dalgång bortom det platta området, före bergen. Om jag vrider kameran åt höger syns den högsta toppen i regionen, och som jag just varit uppe på.

Ingen aktivitet här - jag ska just åka till fjälls och kan inte svara på ett bra tag. Därför återtar jag min bildfråga och lämnar fritt för nya bidrag. (FYI. Bilden ovan är från Padjelanta, Jållelakho vid västra änden av Jållejavrre, i riktning mot Viejevagge.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.